2010 Kylvöt, Suljettu

Mietin ihan samaa lusikkatekniikkaa itsekin. Kun tila loppuu muutenkin kesken. Pelkään vaan että ruukun seinämään jää niitä sieniä ja sitten ne tappaa uudessa mullassa itävät. Täyttyy kuitenkin kokeilla. Ei tässä muukaan auta. En kuitenkaan pääse pesemään niitä ruukkuja ennen kesää.

Kannen olen jo ottanut pois, ja ne on ollut koko ajan keittiön pöydällä. Luulisin että siinä on riittävän lämmin. Täyttyy koittaa laittaa hiekkaa pinnalle ja ostaa sitä Atamon ainetta kasteluun.

Meneepä hankalaksi tomaattien ja orvokkien kanssa. Samassa mullassa kasvatetut paprikat voivat ihan hyvin

Minulla on itsellänikin niitä pitkiä taimikasvatuslootia kannella, mutta olen pätkinyt niitä istutuslaatikkopötkylöitä pätkiksi, taidan olla tehnyt kolme tai neljä pätkää per pötkö, on huomattavasti helpompi niitä käsitellä, eikä se pätkiminen mitään käytännössä haittaa.

Minullakin ne on pätkiytyneet ;D

Ja petuniat on itäneet! Jess!

Mullakin on nyt yksi taimi kuollut sen näköisesti, että taisi olla taimipoltetta. Mistä helkutista sitä aina tulee? Taimipurkit olivat uusia samoin multa. Jos saastunut kylvöpurkki on samassa minikasvarissa muiden purkkien kanssa niin leviääkö se tauti muihinkin purkkeihin?

Minä koulin kiireesti konsulintupakan hiusmaiset alut (osa oli jo kellahtanut taimipoltteen takia), ja vielä näyttävät vihreiltä, vaikkei juuria ollut juuri ollenkaan. Joten jos taimia on jäljellä, koulikaa kiireesti.

ja taimipolte on?

vilkaisepa edellisen sivun kolmanteen viestiin

No nyt tiiän, kiitos nanikka

Taimipolte on yleisnimitys sienikasvulle, joka tuhoaa pienet kasvinalut. Se lymyää mullassa, joskus itse siemenissä ja olen käsittänyt, että se voi kulkea ilmateitsekin. Kylmyys ja/tai märkyys edesauttaa sienen kasvua ja valtaanpääsyä.

Ensimmäinen salkoruusu on nostanut päänsä.

Mun täytyy varmaan tästä lähin lämmittää noita viljelyitä hehkulampulla päivittäin (vaatii tosin jatkuvaa valvontaa, koska kissat menee tonkimaan purkkeja heti jos niiden päällä ei ole kantta). Tähän mennessä olen aina pyrkinyt pitämään taimia mahdollisimman viileässä ja ulkoiluttamaan niitä parvekkeella/ulkona aina kun lämpötila vain on ollut plussan puolella. Kastelun ei pitäisi olla liian runsasta.

Kun sirkkalehtivaihe on ohitettu, taimipolte iskee äärimmäisen harvoin. Tosin minä onnistuin saamaan sen viimevuonna ämpäri-istutustomaatteihini kasvarissa! Ihmettelin miksi ne nuutuvat kun olivat niin hyvin kasvaneet siihen asti. Ne olivat sentään jo 30-40 senttisiä. Purin yhden istutuksen ja sanonko mitä!

Äkkiä varret poikki kaikista tomaateista ja mullat kuivumaan (ja siitä kukkapenkkeihin), uudelleen juurrutus vedessä ja ämpärit pesuun. Sitten kun vähänkin oli juurta tulossa, uus istutus ihan uuteen multaan ja loppu sujui hyvin. Pelastuivat ja satoakin tuli.

Juu, ja koiran täyty mennä tonkimaan se hanki, kun sinne oli selvästi jotain piilotettu. Pitikin pistää ruuneperintorttupakkauksiin ja silloin sinne hankeen kun koira ei ollut paikalla, että olisin sille sanonut. Ei onneksi ollut mahdottoman pahasti käynyt, vaan ne ruuneperit oli kärsineet. Ehkäpä sitten tosiaan yritän sinne kasvariin sisälle noiden loppujen kanssa.

Hernepensaan poikaset nostelevat jo sirkkalehtiään mullasta. :slight_smile:

Millä estetään pikkukärpästen (vai mitä harsosääskiä lienevät) invaasio asuntoon? Siis viime keväänä, kun laittelin kaikenlaista chiliä yms pitkän taimikasvatusajan vaativaa kasvamaan, niin koko kämppä oli täynnä niitä lentäviä hörpiäisiä, jotka ovat niin pieniä ja vikkeliä, ettei niitä millään saa tapettua…???

Yritin lukea tämän ketjun läpi, josko vastaus löytyisi ennen kysymystä, mutta uuvuin sivulle 31 (tarvisin uudet silmälasit, kun alkaa rivit hyppiä silmissä…).

Onko apua, jos kattaa koko kylvöksen vermikuliitilla? Ihan kuin olisin tuommoisen ohjeen joskus jostain lukenut? Siis apua te kokennet kylväjät, miten selviäisin ilman noita lentäviä pirulaisia? Tytär 18-v uhkaa muuttaa pois kotoa, jos mamma taas kylvää kärpäsiä…

Ootas, etsin sulle ketjun missä puhutaan tuosta...

Osaankohan tehdä linkin:

http://puutarha.net/index.asp?s=/keskustelukanava/viestiketju.asp?id=5736&vnro=501323&index=8

Minä pääsin ongelmasta kun aloin kastelemaan alakautta ja jätin pintakerrokseen kuivaa hiekkaa/kuivunutta kylvömultaa.

Alkuviikolla kylvin narsissitupakin siemenet multaan. Toivottavasti houkuttavat kesällä Kiertokiitäjiä niin kuin Raakilla valot houkuttaa perhosia. Taitaa kuitenkin olla toiveajattelua näillä korkeuksilla Kiertokiitäjät ja enhän minä jaksa öitä vahtia tupakin äärellä.

Valkotupakka olisi kuulemma vielä parempi kiertokiitäjien houkuttelemiseksi, mutta kuvaaminen on tosi vaikeata ja ne perhoset pitäisikin ottaa haavilla kiinni.

Kiitos Raakki tupakki tiedosta. Pitääpä käydä etsimässä olisiko täällä sen siemeniä. Mutta vaikka näkisinkin kiertokiitäjän en hennoisi ottaa kiinni.