2010 Kylvöt, Suljettu

Taimipoltteeseen, kanelihomeeseen ja myös niihin pikkukärpäsiin toimii ennaltaehkäisynä täällä jo muutamaan kertaan mainittu altapäin kastelu ja riittävä tuuletus. Kun taimi nousee mullasta, poistan heti muovin päältä ja levitän mullan pintaan taimen ympärille ihan samaa multaa, mutta kuivana ja siirryn kastelemaan alta. Taimet on muovihuputetussa hyllykössä mutta muovihuppu on auki aamuin ja illoin eli silloin kun olen kotona vahtimassa, tuuletus toimii ja liika kosteus katoaa. Yöt ja päivät huppu on kiinni ettei kissat pääse harrastamaan hortonomiaa. Mutta sen mullan pinnan kuivana pysyminen on tärkeää kaikkien näiden harmien ehkäisyssä.

Eikös ne ruukut voi leikata saksilla toisistaan irti?

Minä kastelen aina alta, jo ihan siksi että pienet pintakylvettävät siemenet eivät liikkuisi mullassa, eikä multa tiivistyisi ja onhan se nopeampaakin niin. Täytyy alkaa tuulettamaan enemmän.

Noi mun purkit eivät ole kiinni toisissaan. Oikeastaan kyse ei ole oikeasta minikasvihuoneesta vaan mun omasta kyhäelmästäni; tommonen kannellinen muovilaatikko ja sen sisällä sekalaisia purkkeja. Mutta sieni voi siis levitä viereisiin purkkeihin ilmateitse? Huomasin jo toisessakin purkissa nuukahtaneita.

Äiti osti minulle tänään uuden taimienkasvatusboksin huonekasvien alkuja ja pistokkaita varten, laitan siitä kuvan, jos herrasväki haluaa :smiley:

Nytpä huomaisnkin, että noita kahta saastunutta purkkia olen sittenkin kastellut päältä (niissä ei ole pohjareikiä) kun taas noita toistaiseksi terveitä alta!

Minä olen laittanut hiekkaa taimiastioiden pinnalle ehkäisemään hometta. On toiminut aika hyvin.

Tässä se kätyevä sumupullo:
Ja uusi idätysboksi:

Hih, mulla on just samanlainen sumutuspullo :slight_smile:

:smiley:

Kiva, huomenna saisi koulia paprikat, ja jos uskallan, osan chielistä:)

Kaksi Linum dolomiticumia on itänyt! Toivottavasti säilyvät.

Nyt koulittu kaupan paprikat.

Tänään pitää kylvää kyllä jotain ku ulkonakaan ei voi olla

Mietin kanssa että tänään pitää koulia maitotölkkeihin jo chilit ja tomaatit kun ovat niin reippaita. ulkona on houkuttelevan kaunista kunnes laittaa nenän ovesta, jäätävää!

Minä olen kamalasti koittanut olla viisas ja hillitty ja jättää kylvöt ainakin maaliskuulle. Tänään perustelin itelleni että pitää tehdä verrokkiviljelmä! Multiin meni tomaatteja; Balkonstar, Moneymaker, Marmande, Tiny Tim, Red Cherry ja Alisa Craig, sekä Rainbow- värinokkosta ja vanhoja päivänsinen siemeniä. Lisäksi kylvin raiheinää ja ohraa, kun neidin kasvattikotilot ei kuulemma jaksa oottaa kesään asti…
Tammikuun puolella kylvetyt kitavaulat on hassuja, sieltä nousee langanohut 2cm varsi jossa 2mm lehdet. Kolme on noussut, yksi hengissä, kolme lenkkiä näkyy. Mielenkiintoisit, tämä on ihan uusi tuttavuus. Onko kellään kokemusta ja vinkkejä?
Helmikuun alussa kylvetyt kaupan paprikat itää pikkuhiljaa, yksi komea taimi ainakin on pystyssä. Viime vuonna ei paprikat oikeen onnistunu, mut se olikin eka kerta. Sehän ei tunnetusti ole niitä onnistuneimpia! allapäin

Plumeriat sain laitettua multiin, saas nähä tapahtuuko niissä mittään

Pahus soikoon.

Mies oli jättänyt eilen minikasvarin kannen auki illalla, kun käskin laittaa pohjalle vettä. No tokihan sitten kaikki kosteus haihtunna pois ja pikku taimet nurpahtaneet...äkkiä koetin saada kosteuden takaisin, mutta eipä noita virkeitä jäänyt kuin muutamavihainen

Nyt sitten maanittelen itseäni, etten retkahtaisi laittamaan sussuja multiin, parin viikon päästä vasta...tjaa-a, näinköhän maltanallapäin

koulimista, koulimista ja pitäisi kai kohta muutama tompsukin multaan laittaa itämään. Koulimiset kyllä menee vähän monimutkaiseksi touhuksi. Minikasvarien pikkuiset ruukut kun täytyy vähän muokaloida. Kokemuksen ja paniikin kautta totesin, että nyt on purkit leikattava irti toisistaan, vaikka hienolta se pitkä pötkö näytti. Samoin pohjaan leikattava "läppä", josta voi sitten taimen juuripaakkuineen sormella työntää pois. Oli melkein mahdoton tehtävä viime keväänä se 10. taimen rivi saada rikkomatta taimia, koulituksi. Nyt on jo 60. tainta valmiina,erilaisia petunioita… Orvokit odottaa vuoroaan…

Nyt keksin, millä merkkaan chilikylvöt! Muistilaput ovat ottaneet homeen, joten minä leikkasin muovisesta astiasta, jossa oli olut kaupan broiskua, suikaleita, joihin kirjoitan permanenttitussilla nimet!

viherpiiperö, se toimii hyvin. Niin olen itse tehnyt jo pari vuotta. Myös margariinirasiat ja niiden kannet on hyviä, ne on vielä tukevampaa tekoa. Tosin niissä on tekstiä usein toisella puolella, mutta haittaako tuo :slight_smile:

ootteko saanut pysymään markisrasioissa? Minulla ne on lähtenyt pois…