Meillä on kans kivetys pullollaan sinisiä orvokkeja. Yx kesä oli vain yksi ja nyt lisääntyvät joka kesä. Yhtään en ollut kylvänyt. Mutta naapurilla oli yx kesä niitä...
Nyt on chilit ja paprikat kylvetty, paprikoihin keskityin ihan suunnitelmien mukaisesti. Paprikoista Sweet chokolatea, Magus banaania, Rubensia ja Minibell mixiä. Chileistä chili-paprika Peri-Peri nimellä kulkevia siemeniä eli nähtävästi toiselta nimeltään Bishop''s Crownia, ja toiseksi omaa pienihedelmäistä maustechiliäkin laitoin muutaman tulemaan koska se oli niin kaunis, satoisa ja helppohoitoinen Tomaatit tulevat olemaan pääosassa ensi kesän(kin) kasvatuksissa, mutta niiden siemenet odottavat multiin pääsemistään vielä kuukauden ajan pusseissaan
Sama kaiku, chilin siemenet pikku purkeissaan muovin alla. Vaatimattomasti 7 lajia, sinunkin syysi Nuu, ja vielä saapuu yksi ensi viikolla. Siitä se lähtee .
Heips Merlin, juuri sinua tuossa ihan minuutti sitten ajattelin kun etsiskelin hölöistä olikos siellä enemmän tietoa Sweet Chocolatesta
Heliotroopeissa näkyy itämisen merkkejä.
Jatkoin paprikakylvöjä vielä lisäämällä MInibell Mixejä 4 pottia entisten kylvöjen joukkoon. Sen siemeniä kun ei saanutkaan haudata multaan vaan ne tarvitsevat itääkseen valoa. Nyt jos niin "ikävästi" käy että sekä mullan alle että päälle kylvetyt siemenet kaikki itävät niin ilmestyn kevään korvilla suunniteltuun lähiseudun penttiläisten miitinkiin parin extrataimen kanssa
Tämän kauden kylvöt lähteneet ihan mukavasti liikkeelle.
Marraskuun jälkipuolella kylvin hitaat rocotot ja osan chinenseistä. Joulun jälkeisellä viikolla sitten loput chilit joten kaikkiaan tulossa varmaan lähes 50 tainta, riippuu nyt miten viime viikolla kylvetyt itää.
Eilen sitten tuli kylvettyä kuvissa näkyvät purkit eli paprikat, osa tomaateista sekä pelargoonit (pieni laatikko), joita nyt ensimmäistä kertaa yritän kasvattaa. Kylvöt jatkuvat vielä tammikuussa varmaan ritarinkannuksilla, tomaateilla ja joillakin yrteillä. Kylvöaikatauluja säätelee myös nuo esikasvatustilat jotka on aika rajalliset vielä tähän aikaan vuodesta.
Mä lueskelen kateellisena teidän kylvöjuttujanne, pahimpia on nuo kuvat purnukoista Syksyllä kylvin kyllä jos jonkinmoista sorttia ja vein pihalle, sitten lupasin itselleni että 1. päivä saan aloittaa orvokeilla ja keijunmekoilla. Ja olis pari enkelinpasuunan siementäkin, joiden itävyyttä voisi kokeilla (tuttu on tuonut niitä Italiasta vuosi sitten). Nyt on jo kolmas päivä enkä vieläkään ole aloittanut Meinaa väsyttää niin paljon että pakollisten tallitöiden lisäksi kykenen vaan istumaan tässä koneella ja makaamaan sohvalla.
Kukin kylvää tavallaan:)
Tilhiski, sekin on jo hyvä kun aattelet kylvöjä =)
Niinpä, Kurpitsa ja Jadeliila Enköhän mäkin vielä tänä keväänä ehdi aloittaa. Nyt on kumminkin VASTA kolmas päivä
Mulla atsaleat on itänyt.
Eilen ja tänään tuli kylvettyä Mustakuusia ja mäntyjä ulos purkkeihin.
Sisälle muutama paprika, tomaatti, keijumekko, esikoita ja inkaliljoja.
Minulla oli tuo väsymys viime kevään ja kesän. Ei aina tarvitse touhuta kauheasti, jos ei jaksa. Se sohva on oikeasti ihan ihana paikka...
Keräsin tänään siemeniä yhdestä ihanasta, julkisella paikalla kasvavasta syreenistä, jota olen jo kauan ihaillut. Toivottavasti saan siemenet itämään! Koskaan ennen en ole siinä onnistunut, mutta jospa tällä kertaa olisi siemenet tarpeeksi ehtineet kypsyä.
Mä oon niin finito, etten saa mitään tehtyä.
Piristystä kaikille, mennään jo kesää kohti ja valo alkaa pian lisääntyä. Minulla kevään ensimmäiset koulinnat suoritettu, tässä esikontaimia yksiöissään :
Eetenineeva, kylvätkö aina vain yhden siemenen / yksiö vai nypitkö ylimääräiset poikkeen? Vai onko tuo jo jaettua iloa eli koulinnan tulosta?
“Minulla kevään ensimmäiset koulinnat suoritettu, tässä esikontaimia yksiöissään”
Eiköhän tuossa evan viestissä tullut vastaus…
Jaettua iloa siis
Aivan oikein, eli kevättalvesta 09 kylvetyt esikot päättivät itää syyskuun 09 alussa ja pakkohan ne oli pelastaa autotalliin jatkamaan kasvuaan. Tässä koulittuja Primula capitata ''Noverna deep blue'' taimia viime kevään puutarhamessuilta hankituista siemenistä. Sinnikkyydestä palkitaan (tai tumpelotkin armahdetaan? ). Öitä!