2010 Kylvöt, Suljettu

Välke, joka vuosi myös onnistun:D

Niinpä! ;D

Kyllä Nuu, olen kahtena vuonna kasvattanut perunoita ihan oikeista siemenistä. Ensimmäisen vuoden perunat säästetään siemenperunoiksi ja toisena kesänä sadosta saa maistiaisia ja hyvistä säästetään suurin osa taas seuraavalle kaudelle.

Perunan siemenet on saman näköisiä kuin tomatillon tai ananaskirsikan. Kasvit on aika hidas kasvuisia aluksi, joten viimevuonna aloitin ne tammikuussa, kasvatin kesän isoissa astioissa ja sadon korjasin lokakuussa.

Onpa mielenkiintoista. En ole koskaan nähnyt missään perunan siemeniä myynnissä, enkä taida ainut olla :slight_smile:

Seemnemaailmassa tais olla, tai sitten olen nähnyt unta…

Jotain pula-ajan puutarhakirjaa lukiessani huomasin, että perunan "pallukoista" eli siemenistä suositeltiin uutta kantaa lisättäväksi. Samoinhan valkosipuliakin lisään itusilmuista, miksihän olen niin laiska etten ole kokeillut??? Jos olisin ajoissa kokeillut ja hyväksi havainnut makaisin talvet Cayman saarilla idean rahoilla ja voisin kaikin tavoin mukavasti.Nyt piinaa pimeys, kylmä, väsymys ja nälkä - kun ei saisi lämpimikseen alati mässyttää...allapäin

Nyt Valtsun kirjoitusta lukiessa välähti mieleen, että ne valkosipulin siemenet varmaankin vois laittaa multiin;/

hymyä vois laittaa tosiaan, kohta kuivahtavat. On noita valkkarin itusilmuja mullakin vähintään riittävästi maassa ja tuolla kulhossa yhä, jotain kummaa kohtaloaan odottamassaallapäin

Kääks, onko ne herkkiä kuivahtamaan. Apua, en ole tullut vilkaisseeksikaan niitä.

Pelargonia-ketjussa mullä yksi tyhmä kysymys.

Onkohan kukaan kylvänyt koskaan purppurasulkahirssiä? Etsiskelen tietoa kylvö ajasta, sekä siitä, että tuleeko samanlainen kasvi, jos kylvän itse kerätyistä siemenistä. (Jotkut netistä löytämäni lajit näyttivät vaan olevan F1 lajikkeita.)

Adeniumit, eucat ja kärsimykset laitoin multaan, tiiä sit nouseeko mitään. Adeniumin siemeniä mielestäni ostin 3 pussia mut en löytäny ku kaks

Ei ollukkaan ku kaks pussia, muistin väärin allapäin

Ermeli, samanlaiset siemenet odottaa. T&M sanoo, että kylvetään 6 - 8 viikkoa ennen viimeisiä halloja, joten siinä ajassa oletettavasti itää. Tykkää lämpimästä, 20 - 25 astetta suositellaan idätyslämpötilaksi.

Minäkin yllytyshulluna pistin eka siemenet multaan: miniorvokki, pelargoni, kolibrikukka, chili (Sibirischer Hauspaprika - kai se on chili? saksansukulaisilta saatu), ruusuliisa, kukonheltta, ja puolet keijunmekon siemenistä (loput laitan maaliskuulla - katotaan kumpi ompi parempi).

Lisäksi otin tavallisista ja tuoksupelargoneista pistokkaita.

Pitäskään munkin laittaa keijunmekkoa itämään, vai onko ihan liian aikasta näin pohjoisessa, entäs koska täällä olis hyvä kylvää orvokit ja apinankukat?

Orvokit voi varmaan sielläkin kohta kylvää. Kun kestävät kuitenkin taimina vähän pakkastakin.

Kiitos Kurpitsa

Viimevuonna Helmikuun puolen välin aikoihin laitoin keijut itämään,hyvin kerkesivät.

Vaikka mun kasvatuspaikka ei ole lisävaloista huolimatta mitenkään hyvä, niin orvokit kasvoivat ja kestivät viime vuonna parhaiten hengissä.

Minä kerran kylvin kiivin siemeniä, olin vuosia aiemmin kylvänyt kans ja ihmettelinkin, että kovin se tekee erinlaisia lehtiä ku aikasemmin, himskatti, se oli orvokki mitä kasvatin, orvokin siemeniä ei ollut lähimaillakaan kun laitoin kiivin siemenet multiin joten mistä lie purkkiin tupsahti