jokos tällaisen otsikon saa lisätä??? (ei mulla vaan mikään taaskaan keuli…)
Mulla starttaa pian ananaskirsikat ja stewia. stewiaa aionkin viljellä sisätiloissa. Milloinkahan paprikat ois järkevää laittaa?
Joo aattelin tähän lisäillä omat kylvökseni vaikka vähän on varaslähtöä. Kai se sallitaan
Ja mä luulin olevani tosi tosi tosi ajoissa kun hipelöin jouluvapailla siemenpussukoita Hyvä etten jää jälkijunaan!!
Tänään tuli kylvettyä vaahtera-auliot.
Meinasin alkaa hipelöimään siemeniä niin kauhukseni huomasin että olenkin jo aikaa sitten pakannut pois ne muuttoa varten ja sitten se muutto venyikin. Piti olla 8.11 ja täällä vaan ollaan. JOS olen vienyt ne kylmään autotalliin, menevätkö pilalle?Siellä ne kai on, vaik luulisi että ainakin kylmäkäsittelyä vaativat säilyis, mut entäs ns. normikukat?
Ei haittaa vaikka siemenet ovat pakkasessakin, pirkkokaneli!
pirkkokaneli, hyvin säilyvät kuivat siemenet pakkasessakin, ei hätää!
Minulla meni päättyvä vuosi kasvien kannalta aivan pieleen, yksikään kukka ei kukkinut parvekkeella ja melkein kaikki kylvöt kuolivat (taas). En oikein jaksanut edes olla kiinnostunut taimiluetteloista, tuntuu että niissä on joka vuosi samat kasvit ja ei ne minulla säily hengissä kuitenkaan
Nyt kuitenkin taas tuntuu että voisi taas jotain yritää. Tekísi mieli yrittää taas koota isoja sekaruukkuja, joihin kyvisin suoraan siemenet. Ei siis koulimishärdelliä ensi keväänä. Niin no, lukuuntottamatta niitä siemniä jotka kylvin jo syksyllä :-p
Kun vaan löytäisin jostain tarvikkeita, siis kastelukiteitä, soraa ja kestolannoitteita. En ole kastelukiteitä ennen kokeillut, mutta toivon niiltä paljon.
Onko muuten lannoitetta joka kestäisi jopa useamman vuoden? Toivoisin tekeväni sellaisen ruukun, joka ei tarvitsisi moneen vuoteen muuta kuin kastelua ja kitkentää.
Minäkin ajattelin olevani taas ihan yli-innokas, kun hipelöin siemenpusseja ja listasin haluamani vihannekset lapulle, mutta näyttäähän täällä jo muutamat muutkin starttailevan mopojaan
Minä sitten olen ollut mielestäni maltillisempi kuin viime vuonna noiden siementen kanssa. Höh ja pöh, mitä vielä, tosin sisällä esikasvatettavia olen kyllä koittanut vähentää, vaikka riittää niitä vieläkin. Ulos pitäisi saada hangen alle n. 90 eri lajia/lajiketta. Onhan se silti vähän verrattuna toisiin innokkaisiin täällä. Yksivuotisia olen jopa valkkaillut vähän sillä silmällä, että mitä voisi suorakylvää keväällä. Tosin jotain ihania on ollut pakko ottaa, ja onhan sitten kaikki yksivuotiset köynnökset, niitähän ei voi välttää.. Ja tietty joitain perennojakin pitää sisällä esikasvatella, tosin osan voi suorakylvää kesällä taimikasvatuspenkkiin. Huhhuh, koko lajikemäärää en ole uskaltanut edes laskea, ettei iske paniikki. Lisävalaistusta ei ole saatavilla, pihi isäntä vetäisisi varmaan herneet nenäänsä, jos vielä valoja virittelisin. No, ikkunatilaa on onneksi tarjolla jonkun verran, ja viime vuonnakin kasvoivat ihan riittävän vankoiksi. Meidän isännyyttä ei onneksi kylvöpurkit sinänsä haittaa, on kuulemma vaan kodikasta, kun joka puolella vihertää. Ja kun ne saa silleen suht nätisti laitettua, niin ei ne sitten omaan silmäänkään ota niin kovin.
Keijunmekot lähtee tänään multiin (vaikka näyttää siltä, että olen jopa onnistunut ainakin pari talvettamaan). Jospa huomenissa sitten noita perennoja tuonne ulos yrittäisi…
Tänään tuli ostettua 18 litraa kylvömultaa.
Joko teillä on kalenteri sekaisin tai sitten ootta ihan glögeissä!
Tähän mennessä oon laittanut 25 perennalajia/lajiketta. Hyvä alku Aikaa on sen verran hyvin, et ehtii laittamaan vaikka mitä. Sisälle laitoin koemielessä perholobeliaa
minäkin kaivoin lumeen joitakin dynoja. Naapurin rouva huomasi lapiointi puuhani ja huusi että joko olen kylvöpuuhissa? Siihen kun vastasin myöntävästi pääsi häneltä huvittunut nauru. Puuhani joka tuntui minusta mormaalilta vaikutti ulkopuolisen silmissä oudolta ja hupaisalta. Olenkin odotellut jo valkotakkisia miehiä saapuvan ulkoovemme taakse…
ongelmani on aina ollut se, että taimet eivät purkeissa oikein kasva. kertoisitteko minulle nyt ihan rautalangasta vääntäen, miten aloitatte lannoituksen ja miten jatkatte sitä ennen maahan iskemistä?
Minä en lainnoita sisällä juuri ollenkaan vasta ihan loppu vaiheissa hieman laitan lannoitusta.
Kylvän ihan perenna ja ruusumultaan samatan koulin siihen kun taimet on sirkkalehdellä sitten kuolin suurempiin purkeihin riippuu taimesta olen miettinyt että multa on mulla niin ravinne pitoista ettei tarvi lannoitusta sitten kun vien ne ulos ja ne jotka jää purkeihin niitä lannoitan mutta niitäkin harvoin.
Kasvivalon alla sisällä kasvat luulen että valon puute vaikuttaa kasvuun paljon.
olen luullut, että perennamulta on liian vahvaa??
Minäkin kylvän ihan suoraan samaan multaan, mitä käytän ulkonakin. Hyvin tuo näyttää kelpaavan.
Kylvömultaahan aina suositellaan, mut kyllä Kekkilän puutarhamullalla viime vuonnakin onnistui hyvin, vähän hiekkaa ripsottelin pinnalle. Ei tosiaan tarvi sit paljon lannoitella. Semmoinen kutina mulla on, että kevätpuolella varovasti jo jotain laimeaa kastelulannoitetta käytin muutaman kerran. Merilevääkin taisin antaa, mut se kai on enempi sellainen vahvistava, ei varsinaisesti lannoite.
Mä olen sitä mieltä että nää kylvömullat on vain jotakin ihmisen rahastusta ym. hömpää kylvömullat on ensinnäkin paljon kalliimpia muuta eroa ei siinä ole muutakun ehkä hieman enämpi hiekkaa joukossa ja vähempi lannoitusta perenna ja ruusu multa on aika hiekasta siksi hyvin läpäisee veten minä itse pidän turvemultaa liian raskaana mutta jotku kylvää siihenkin mutta kunkin laittaa niin kun parhaaksi näkee.
Ulkona se kukka purottaa siemenensä maahan onko siinä juurella jotakin laihempaa multaa ei ole ihan samaa missä se kukka kasvaakin minä yritän nourattaa sitä periaatetta mitä ne kukat saisivat ulkon itse kylväytyessään.
Mulla ei ole ollut ollenkaan mitään juuripolteita eikä viime vuonna ollu montaakaaa niitä pikkukärpästä vaivana.