Mulla ei ole ollut hometta kylvöksissä sen jälkeen (olivat sitten tölkeissä tai purkeissa), kun aloin ripottelemaan karkeaa hiekkaa siihen mullan pinnalle. Ulkoa otan hiekkakasasta jo syksyllä valmiiksi jemmaan talvea varten.
Hyötykasviyhdistyksen pähkylässä 2/2012 lukee (s.27) näin: “Jos sienitaudit nitistävät siemenviljelysi nuoria taimia voit pelastaa jäljelle jääneet ruiskuttamalla niitä huoneenlämpöisellä kamomillasaunioteellä.”
Mietein, et mahtaisko auttaa myös mullan pintaan tulevaan homeeseenkin. Tosin jos multa on liian tiivistä (hapetonta) ja märkää, niin homehtuuhan se helposti. Itse kuopsuttelen tiivistä pintamultaa haarukalla tai puikolla ja joskus tökin ilmareikiä pohjaan asti.
Nyt ei enää tarvitse nähdä unta itämisistä, kun ensimmäisissä parsakaaleissa on jo sirkkajuuret ![]()
Oli ihan pakko eilisiltana päästä vielä siementelemään ja ananaskirsikkaa + silkkikukkaa meni multiin.
Tänään olen istuttanut parvekelaatikkoon 3 tainta jotka ovat "varastetuista " siemenistä. Luulen että ne on jonkin aitoelämänkukan taimet, ainakin näyttävät samantapaisilta kuin tyttäreni kaupasta valitsemat ja jo nousseet taimet. Lehdet ovat vaan pienemmtä, vaaleammat ja ihan hieman eri muotoiset. Mutta olemus lähes samaa. Eli varmaan joku eri värimuunnos vaan. Mielenkiinnolla odotan mitä niistä tulee.
Parvekelaatikon asettelin olkkarin ikkunalaudalle ja vetäsin ohuet verhot kevyesti eteen, lähinnä herra 1-vuotiaan takia. Sälekaihdinta vähän säätelin… menin hetken päästä katsomaan niin melkonen kasvihuoneilmasto oli siellä varhon takana, piti aukoa sitten verhoja kuitenkin lisää ja säätää kaihdinta.
Ja nyt ois tarkotus taas kylvää jotain, en vaan tiedä minkä,valitsen näistä vielä multiin menevistä kun ois niin monta ja multa ei riitä kaikille. Pelletitkin loppu jo.
Huijui, tajusin juuri, että samettikukat on unohtunut kylvää! Niitä pitää olla kasvarin ovella “ötökkävahtina”. Ja onneksi kakaran hiekkalaatikko on jo sulanut, sieltä voin käydä hakemassa hiekkaa jos taimien multa alkaa tuntua homeiselta, viime vuonna oli isosti home- ja taimipolteongelmaa. Tosin silloin en ollut pessyt potteja (aijai) ja tiivistin multaa kun koulin. Tänä vuonna olen ollut toooosi varovainen tiivistämisen kanssa ja tähän mennessä on onnistunut yli odotusten )koputtaa puuta).
Hmmm…pitäisiköhän ensiviikolla laittaa kesäkurpitsa tulemaan…varmaankin juu ![]()
Ei todellakaan.
Tänä vuonna ei ole ollut yhtään hometta. Biol-multa. Minulla jo kurkut ja tuoksuherneet kasvamassa. Pelottaa, minne ne kohta sopii!!! Ensi vuonna en taida suostua kasvattamaan tomaatteja, kurkkuja, chileja ja paprikoita pikkusiskolle asti. Nuo chilit ja paprikat vielä koulittava ensi viikonloppuna ja sitten todellakin ihan joka eteläpuolen ikkuna täynnä.
Tänään oli taas koulinta- ja kylvöpäivä: viimeiset tomskut koulittu ja kylvöastioihin pääsi ryhmä- ja kääpiösamettikukkaa, sinitähtöstä, silkkikukkaa, elämänlankaa, keskipäivänkukkaa, hopeavillakkoa sekä lisää kesäasteria, kun edelliset itivät aika huonosti. Liekö ajankohta ollut kaikille sopiva, mutta kun oli aikaa ja kova into päällä. =)
Isot tagetesit ovat minullakin käyttäytyneet huonosti; osa taimista nuupahtaa ja lopulta kuolee ilman mitään näkyvää syytä! Jollain toisellakin oli vissiin sama ongelma, muistan lukeneeni joku aika sitten? Ennen ei ole moista ilmennyt. ![]()
Mulle on päässyt käymään vanhanaikaiseti, kun kesäkukkia on vain yhdeksää lajia ja suurin osa tuttuja, niin luulin muistavani, mut nye en enää tunnista sinitähtöstä ja tarhaleukoijaa. Muistelisin, että joku joskus laittoi linkin, jossa oli pikkutaimien kuvia. Olisko sitä uusiksi?
rantamänty - anna siskolles heti ne kurkut, latvo tuoksuherneet ja kylvä uudet kurkut ittelles toukokuun alussa jos laitat ne ulos. 3-4 vk istutukseen asti maksimi!
Minä sain sen kanelihomeen pois kukkapenkistä puutarhakalkilla. Ripottelin sitä reilusti koko penkkiin. Levisi daalian taimien pikkupurkeista. En tiedä voiko kalkkia laittaa pikkutaimille?

annaw. Ajattelin asiaa kun kävin hänen luonaan vkl. Mutta minua harmittaisi ihan kamalasti, jos hän tappaisi minun hellästi kaksi kuukautta hoitamat taimet. Joka aamu käyn ensimmäiseksi "vauvat" katsomassa. En ole ihan varma osaisiko hän tätä vaihetta. Pitäisikö minun luottaa?
Sammarit itää
.
Mulla on itänyt n. 50 incarvillean siementä. Itivät nopeasti lämpimässä ilman kylmäkäsittelyjä.Kiitos Pisamakellon laittamien siementen. Nyt täytys opiskella miten näitä kasvatellaan.
rantamänty - ei niistä kurkuista ehdi ehkä tulla mitään muutenkaan, kun punkit ja muut öttiäiset hyökkää niihin ennenkuin pystyt ne ulos istuttamaan…plus että kaikki muut ikkunakasvatukset kärsii valonpuutetta niiden isojen lehtien varjossa…
Hei vaan kaikille! Olen uusi palstalainen täällä enkä ole ihan varma tuleeko viesti nyt oikeaan osioon…
Laittelin vuosien tauon jälkeen siemeniä multiin ja näillä taidoilla jotka omaan, olen pulassa
Kysymyksiä olisi paljon, vaikka paljon olen täältä jo tietoa löytänyt! Kiitos teille, hieno palsta ja hyvä meininki.
Keisarin elämänlanka iti nopeammin kuin luulinkaan ja on jo melko pitkä…pystyykö elämänlankaa kasvattamaan alaspäin…niinkuin amppeliversiona?? Tuleeko kamala sotkupesäke tai kannattaako edes kokeilla?
Kelloköynnöksen liotetut siemenet on olleet 2 viikkoa mullassa eikä ruukussa ole elonhäivääkään…Vieläkö odottelen?? Itämisajasta olen löytänyt kahdenlaista tietoa!
No mitenkäs sitten Valkoiset sammarit, itivät parissa päivässä mutta nyt alkaa yksilöitä tippumaan yksi toisensa jälkeen. Taimen varsi tummuu multarajan kohdalta ja sitten ne vaan kupsahtaa. Kastelenko liikaa? Liian vähän? Onko valoa liian vähän, ovat isolla itäikkunalla?
Toivottavasti joku teistä konkareista osaa auttaa…mä olen tosiaan aika heikoilla näissä hommissa!!!
Sammareissa varmaan taimipolte, syynä pintamullan liika märkyys ja tiiviys. Kastele alusastialle ja ripottele hiekkaa/vermikuliittia pinnalle. Joudut ehkä tekemään uusintakylvön.
Kelloköynnökset voivat vielä itää, laita ne jonnekkin lämpimään. Kelloköynnös ketjussa on paljon juttua noiden itävyydestä. Sammareiden kuoleminen on kai taimipoltetta - liian märässä sitä tulee helpommin.