Tervetuloa kati, tänne meidän muidenkin puutarha-hörhöjen pariin ![]()
Sama vika täällä sammareilla, ihmettelin kyllä tuota taimipoltetta, kun ei ole ikinä ennen ollut, vaikka vuosia olen kasvattanut. Mutta kerta se on ensimmäinenkin ![]()
Latvo se keisarielämänlanka, niin tuuheutuu ja vähän hidastaa pituuskasvua. Minä virittelin viime keväänä sille rautalangasta kaaren kukkapurkkiin ja ohjasin kiertämään ympyrää, kun kasvoi liian pian, eikä voinut vielä viedä ulos. Siellä sitten kehikkoa pitkin jatkoi ylöspäin, ei tuntunut haluavan millään alaspäin kasvaa…
Kun olin heittänyt toivon multaan kylvettyjen keisarinelämänlankojen itämisestä ja kylvänyt lisää siemeniä kylvölautalle, itivät ne mullassa piileskelevät sittenkin. Ja tietysti lautalle kylvetyt myös: ensimmäinen siemen 8 tunnissa, toinen vuorokaudessa ja kolmas vielä miettii. Onneksi siemiä oli lukumääräisesti niin vähän ettei tästä viidakkoa synny, ompahan jotain vietävää taimenvaihtajaisiin.
Oreganot itää ![]()
No oottepas te nopeita…kiitos vastauksista! Ja kiitos Ekmanska.
Elämänlankaa voi siis latvoa, se olikin uusi tieto. Kävinkin tänään ostamassa yhden köynnöstuen jospa virittelen sen sitten Elämänlangalle. Mulla on n. 15 taimea halkaisijaltaan 25 cm ruukussa…istutin ne suoraan siihen enkä aikonut koulia…pitäisiköhän??
Itseasiassa olinkin kuullut tuosta taimipoltteesta mutta en ollut siihen sen kummemmin perehtynyt. Siemeniä on kyllä onneksi vielä uusintakylvöönkin.
-Kati-, täälä ollaan niin noppeita,että vastaus on jo annettu ennen ku ehtii kysymyksen loppuun naputtelemaan ![]()
Täälläkin sammareilla sama vika!!! Kumoon kellahtelee. Onneks Kilimanjaron 4 siemenestä kaikki iti ja kaikki hengissä! Voi taivas kun uusintakylvöt alkoi itää…
ehkä mä oisin voinu vähemmän noita siemeniä laittaa…
Mä suunnittelin laittavani 4 elämänlankaa + 1 kelloköynnöksen 30 cm (12 litraa) ruukkuun. Mustasilmäsusannoja, jotka jäävät paljon pienemmiksi, olen laittanut 8kpl /ruukku. Katin suunnitelema 15 taimea/ruukku kuullostaa paljolta.
Kiitos kaikille vinkeistä. Taitaa olla niin että olen kastellut Sammarin alkuja liikaa. Purkit ainakin oli puhtaita koska pistin ne kertakäyttömukeihin. Harmi kun en tajunnut reijittää purkin pohjia.
Petraaa, taidan harvennella Elämänlankoja ohjeittesi mukaan kun ovat vielä käsiteltävissä ![]()
Kelloköynnös purkissa olikin sitten tänä aamuna yksi alku…kannatti siis uhkailla sitä poislaittamisella :)Toivottavasti muutkin alkuset sieltä ponnistaa…siemenpussissa kun oli vaivaiset 5 siementä vaikka piti olla 8-10 ![]()
Kati, vielähän ne purkit ehtii reiíttää, altakastelu on myös mun mielestä ehdoton juttu. Suihkepullo on myös käytössä, mutta vain lehtiä yritän suihkutella.
Tämän kevään sorminäppäryys ja kärsivällisyysharjoitus tuli suoritettua kun koulein koristetupakat ja betuniat pikku purkkeihin. Kärsivällisyyttä vaati sen odottaminen että pikkuiset saavuttivat nelilehtivaiheen, niin oli jotain mistä ottaa kiinni ja jonkin verran sivujuuriakin.
Mä tykkään tosi paljon enemmän kelloköynnöksistä ja muista isosiemenisistä kukista koska niiden käsittely on mijoonakertaa helpompaa. Mutta kun noi pikkusiemeniset tuoksuu niin hyvältä, niin pitää nähdä vähän vaivaa.
Ensimmäinen sirkkalehti näkyvissä kasvarin perennakylvöissä, jes, se on kevät!
Nyt jo sirkkalehtiä Kurpalla.
Samaa mieltä Petraan kanssa, että isolehtiset on kivampia kasvatella, tosin, vievät vietävästi tilaakin.
Eilen laitoin tuoksuherneen siemenet likoamaan. Nyt olisi tarkoitus niitä kylvää, mutta, kuinka monta siementä uskaltaa laittaa samaan tölkkiin? 4, 6, 8?? Nimim. tila loppuu kohta…
Havina, tarkoitatko maitotölkkiä? Hernekasvin juuret eivät tykkää kolhimisesta, joten en laittaisi kuin kaksi siementä samaan tölkkiin, vastakkaisiin nurkkiin. Mielummin vain yksi…
Olen joskus kylvänyt tuoksuherneet vessapaperihyksyihin ja laittanut hylsyt korkeaan karkkilaatikkoon vieri viereen.
Kaikkea sitä oppii kun pentissä elää. Hernekasvit ei tykkää kolhimisesta, ilmankos menstys ollut mulla heikkoa, kun tungen aina puoli tusinaa siementä tasan samaan purkkiin. Noo viimeks onnistui kun en ees esikasvattanut, vaan lykin loppusijoituspaikalleen alun alkaenkin. (Tosin en kompostiin, vaikka siellä on monen mun esikasvatustuotteen loopusijoituspaikka.)
Ja itse ketjun asiaan, basilikat itäneet! Nyt niitä voi sitten päivittäin käydä pällistelemässä vesi kielellä kaukainen peston maku nystyröillä jo viipyen.
Hernekasveja ei kannata koulia ollenkaan, vaan kylvää suoraan potteihin ja sitten siirtää lopulliselle kasvupaikalle.
Maito- tai mehutölkkiin olisi tarkoitus. Ja nimenomaan ei ollut tarkoitus koulia mihinkään. Vaan sitten repäistä tölkki palasiksi, kun ruukkuun laitan. Eikö siihen nyt neljäkin mahtuisi, yksi joka nurkkaan? Tarkoitus oli laittaa kaikki samassa tölkissä olleet samaan ruukkuun sitten kasvamaan, niin että multapaakku pysyy ehjänä (toivottavasti). Perinteinen jääräpää, kysyy neuvoa, ja tekee kuitenkin niin kuin itte tahtoo.
Ja sekin vielä, mä niitä olen koulinutkin hajuherneen kiilto silmissäni ja ihmetellyt herneiden epäkiitollisuutta. :-DDD
Mie oon joskus esikasvattanut tuoksuhernettä maitopurkissa niin, että oon toisesta purkista leikannut pystyseinän nurkasta nurkkaan, ja silleen saanut kahden taimen juuret pysymään erillään.