Viime keväänä laitoin hajuherneitä neljä, purkin eri reunoihin juurikin. Meni hyvin kun istutin silleen paikoilleen, siis ne neljä tuli viereikkäin kuten purkissakin.
Siemen joka nurkkaan on varmaan kans hyvä konsti, ja onhan maitopurkissa sitten kunnolla multasyvyyttä, joten juuret mahtuvat kasvamaan pystysuunnassa.
Laitoin jo, kuten tuolla edellisessä viestissäni tuumailinkin. Yksi joka nurkkaan. Hyvä tietää, että joku muukin on silleen laittanut, ja ovat selvinneetkin vielä. Tosiaan, ihan kokonaisena sen aion sitten istuttaa, pahvit vaan välistä pois.
Samoin minäkin tein viime vuonna, hyvin hajuherneet istutuksesta selvisivät, mutta ei niistä silti mitään hienoja tullut. Kuinka paljon ne oikein tarvitsisivat vettä ja ravinteita? Vai eikö ne vaan tykkää tästä tuulisesta ja vähän viileämmästä paikasta? Ainakaan en nyt enää viitsi mokomia kokeilla.
Ja onko krassien laita samoin, että tarvitsevat enemmän kuin muut, kun nimittäin muualla ei ole mun krassit viihtyneet, kuin siinä, missä koira kävi niitä ahkerasti kastelemassa ![]()
Sen verran harmittaa tuo sää, että oli pakko kaivaa multapussi esiin ja koulia sammareita. Nämä tulee puuhamaan pitkään penkiin väriksi.
Samalla steviat pääsivät isompaan ruukkuun.
…ainakin viime kesän hevonpeepohja ruukuissa kasvatti satoisia tomaatteja. itse uskallan tänäkin vuonna tehdä samoin, kun hevonpee meillä nykyisin on ilmaista/halpaa ja kananpee kaupanhinnoissa:-) - varsinaista tomaattipenkkiä on jo vuosia lannoitettu hevonpeellä.
edit - tarkistin vielä: kun kerran tomaatti tarvitsee kaliumia niin hevonpeessä sitä on. toki myös kanan mutta siinä enemmän typpeä ja fosforia. ts hevonpee noiden tietojen mukaan jopa sopivampi; kasvattelee tomaatteja eikä myrkynviffeää lehtimassaa.
hmmmh hmmm…saako vähän kerskua?
Kerskun vähän kuitenkin, olen tainnut tartuttaa mieheen kasvatus innon, mies pohti eilen, että mahtuisikohan tuonne vielä chilejä kasvamaan, heehee, olen ihan hieman tyytyväinen jos innostuu vielä sanoista tekoihinkin ![]()
Kylvin tänään ranslalaista lehtipersiljaa pussillisen, tulee reunuskasviksi potageriin.
Persiljan siemenen pitää vanhan uskomuksen mukaan käydä 7x paholaiselta kysymässä joko saa nousta. Pitkäperjantaina paholainen on maanpäällä töissään, joten eipä ole pienellä siemenellä niin pitkä taival tehtävänä. No, muistisääntönä on hyvä kylvää kun muistaa jonkun tietyn ajan.
Jes, sammarit ovat itäeet kahdessa päivässä. Vikat tomskut vaan eivät halua näyttäytyä, taitaa olla himpan liian viileä kasvatushuoneessa kun eka päivä kylvin ja tänään ekat harvat alkavat vasta näyttää elonmerkkejä. Noh, parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Hevonpeetäaion laittaa ulos penkkiin reilusti tänä vuonna, viime vuonna kun kasvoi tomskut niin maan mahottoman hyvin sen voimalla. Sitä en tiedä sopiiko se kurpille ja kesäkurpille, kun niiden sato jäi vaisuksi. Tai sit en vaan laittanut niille riittävästi sontaa. Ihana ilmainen hevosvoima
Kun tänään haettiin muutama säkki tallilta, niin ukko sanoi hevosille, että kun viedään heiltä sonnat, niin tuodaan syksyllä porkkanaa korvikkeeksi XD
Täällä iti kolmisirkkainen kurpitsa ![]()
Oikeesti nyt menee ymmärrys… Pieni kukonheltan taimi tossa menee edestakasin… siis ylös ja alas, kun son vähän vinossa. MITEN SE VOI LIIKKUA ITSEKSEEN??? Samassa purkissa on monta muuta ja non ihan paikoillaan O.O
Siellä on joku ötökkä joka sitä liikuttaa?
No just mun tuuria, het ku san kameran ja jalustan viritettyy niin se lopettaa liikehdinnän.
Kumoon kaatu, ei juuria. Perkkeleen harsosääsken toukka siel varmaan mussutti!
Maustesamettikukkia koulittu 38 kpl, kylvöpurkkiin jäi varmaan parikymmentä. Miten niitä noin paljon tuli?
Käytin varastotsta löytyneitä pieniä turveruukkuja, pitää nyt muistaa niiden pito kosteana. Olin jo hylännyt turveruukkujen käytön, mutta kai nuo pitää käyttää poies…
Sinipunavaulat itää ja tänään pitäisi vähän koulia tähtilobeliaa ja lobeliaa, jos jaksan vielä lasten mentyä nukkumaan.
Kanariankrassia laitoin 6 siementä tänään. ensi viikolla vielä elämänlankaa. sammaria tekis mieli laittaa mutta taidan ostaa ne taimina, menee muutenkin tuo piha niin uuteen uskoon ettei oikein tiedä mihin mahtuu ja mitä ja noita köynnöksiä ilmeisesi on sitten jonkin verran tulossa…
Noniin, tuli koulittua tähti- ja sinilobeliat, sekä Pepino.
Pepino saa tuossa ruukussa porskutella toukokuulle, kunnes sen uskallan tuonne parvekkeelle pysyvästi istuttaa ja tulipa todettua, että ovatpa pepinot kuitenkin taas kasvaneet, vaikkei välillä uskoisikaan ![]()
Niin kurja sää, että oli pakko kylvää: ranskalaista lehtipersiljaa, isonolaanaa, myskisalviaa ja kohtalonkukkaa.
Oi että. Mun uudet suasikit on olkikukat. Ykskään oo vielä kuukahtanu ja kasvaa ihan silmissä.
Terveisiä meidän taimilta teidän taimille: