2012 Kylvöt, Suljettu

Sienestäjä: mitä sinulla on kasvualustana noille olkikukille, ja missä suhteessa? Olen ennenkin katsellut kuviasi ja niissä näyttää aina tosi hyvältä tuo mullos… Itse kun en ole ikinä ostanut edes perliittiä, niin haluaisin oppia jonkun tuollaisen hyvän alustan tekemisen. Kiitos jos viitsit vastata.

Jos tämä kysymys kuuluu Mikä kasvi -ketjuun, niin pyydän siirtämään. Kun on tämän kevään kylvöjä, niin tyrkytän ensin tänne. Eli ketjukirjeestä olen poiminut siemeniä ja sotkenut kahdet eri siemenet samaan pussiin.  Mikähän ylläri tässä kasvaa? Fish pepperin takana ruskea ruukku. Pitkälehtinen, pyöreät ja leveät päästään. Siemenkin oli pitkulainen, luulin ensin roskaksi.

Vähän pieni tuo lehtien kuva, en osaa siitä sanoa. Tässä on hyvä sivusto, jos jaksat itse etsiä.

Kiitos, Kurppa! Muistin, että täällä on joskus kerrottu vastaava sivusto.Viime yönä sitä etsin enkä löytänyt - no nyt se on suosikeissa! :slight_smile:

perenna? kesäkukka? vai hyötykasvi?
jos viimeisin voisi tulla kysymykseen, niin salaatti ja jos hyvin käy niin parsasalaatti.

edit - ei siis hyödykäs:-)

DonnaCamillo, muistuttaa hiukan idänunikkoa. Samaan tapaan silläkin repsottaa lehdet sivuilla ja on leveä ja pyöreä lehtilavan “kärki” ja suippenee vartta kohti. Ja lehti on myös valkoisehko tuosta suiposta, kapeasta tyvestään. Pitäisi olla harvoja karvoja. Mutta siemenet on kyllä pieniä… eli siementuntomerkki ei tunnu täsmäävän.

Voisi näyttää myös joltain hyötykasvilta…

Tässä vielä kuva lähempää ja siementen kanssa. Siemenet on Gardeners Delight tomaatin kanssa samassa pussissa. Eli todennäköisesti hyötykasvit 2 tai tomaatti, chili, paparika -ketjuista otettu.

kilistääkö antamassani linkissä oleva pussin kuva muistipaikkaa? - parsasalaattia edelleen veikkaan (ainakin ykköskirjeessä sen siemeniä oli)

Voisi hyvinkin olla parsasalaatti! Keräilyohje alkoi kuulostaa jotenkin tutulta. Kaikki saadut/ostetut ym. siemenet olen exel-taulukkoon kirjannut ja tämä sieltä puuttuu. Kiitos paljon avusta - kaikille! Nyt tuleekin aikainen sato! :))

Tumpelo, toi on ihan vaan perus kylvö- ja taimimultaa. Novarbo tais olla valmistaja. Terrassa 4,20e/50l

Koulin, koulin, koulin…taimiani koulin. Totesin tänään, että olen taimisympaattinen. Taimisympaattinen ihminen ei voi olla koulimatta turvaan sitä pahnan pohjimmaista viimeistä rääpälettäkään, koska ajattelee; "kaikilla on oikeus yrittää elää".

Lisäys; taimisympaattiselle sellaiset ohjeet kuin; "kylvä riviin, ja nypi osa taimista pois myöhemmin", on sama kuin joukkomurha. Eihän niitä voi nyppiä! Jos joutuu nyppimään, niin ainakin ne pitää jonnekkin istuttaa.

MoonRiver, mä joskus porkkanoita harvensin ,niin pakkohan ne nypityt oli istuttaa myös. Huonostihan ne kasvo,mutta mahdollisuus oli annettu.

Helpottaa kuulla samanmielisistä =)

Juuri siksi käytän kylvöihin kylvölauttaa tai suorakylvän potteihin, koska en raaski tappaa taimia.

Tosin porkkanat harvennan raa’asti!

Minä taas nypin ja harvennan säälittä. Joskus pinsetein kuten tänään pienenpieniä kähäräminttuja ja apinankukkia. DonnaCamillo, kylvin tänään keräsalaattia esikasvatukseen ennen lämpölavaa ja konet salaatinsiemenet ovat samannäköisiä.

Mulla on puolet taimista työpaikalla ja tänään piti ajaa sitä kautta. Olivat muovin alla vielä pikkasen kosteita, mutta pari päivää niiden on vielä pärjättävä yksin. Toivottavasti en nyt liikakastellut niitä.

Siis piti kirjoittaa monet eikä konet. Eikä tämä tablettitietokone anna korjata viestiä…

Kreera-Eulalia. Hajuherneet eivät kai kuitenkaan mitä ihmehoitoja tarvitse kun minullakin , laiskalle kasvattajalla, kukkivat tosi hyvin. Kun minä laitoin hajuherneet vessapaperitötteröihin, ne tötteröt homehtuivat aika pahasti, mutta kasvit eivät kärsineet.

Anoppi antoi krasseille sellaisen hoito-ohjeen, että niille pitääkin välillä laittaa hmmm…laimennettua ureaa Lehdet pysyvät tumman vihreinä. Minulla krasseille tulee aina kesän lopulla pieniä öttiäisiä, jotka syövät lehdet.

No sehän sitten koiruus meillä hoiti krassit ihan ohjeiden mukaan, ei tietysti ureaa laimentanut, mutta säästeliäästi kuitenkin pirautti kerralla :smiley:

Mun hajuherneeni ovat aina olleet purkissa, ehkä ne maassa sitten mulla viihtyisivät paremmin. Jos vielä kerran kuitenkin yrittäisi.

Mä siivoilin akvaarioni ja keräisin sadon salaateista jotka oli täyttäneet koko paikan. Samalla ruopsuttelin pintamultaa johon on kasvanut sammalta. Multahan tuolla on pihalta joskus sisään otettua ja sitten siinä on kaikenlaisia jämiä. Tänään nappasin pienen kourallisen uunin alta tuhkaa vielä sekaan. Ja ihan pikkusen kiljasin kun huomasin yhtäkkiä mitä mun kädessäni on. Olin jo uhontanut että tuonne laitettiin pari vuotta sitten pari kastematoa, tää yksilö tosin on aika pieni joten luulen että ne on alkaneet lisääntymään meidän mullissa.
Tuossa näkyy sitäkin sammalta mitä siellä kasvaa. Salaatit on niitä kaupan purkeissa ostettuja mitkä olen sitten tuupannut multiin, ja hyvin ne on jatkaneet sadontekoa, onkohan kolmesti jo keräilty ihan kunnon määrät isompaan salaattiin.
Laitoin samalla muutaman valkosipulinkynnen multiin, kun inkiväärikin on alkanut kasvamaan. En ole ihan varma onko tuossa tarpeeksi hiekkaa mutta en malttanut olla tuuppasematta sinne myös kahta punasipulin tainta. Mulla ei sipulit ole kasvimaalla koskaan kasvaneet kunnolla niin jos nää sitten innostuis.

Hiplailen jättien siemeniä ja sihtailen takapihan lumihangen korkeutta. Voi olla että jo tänään tai huomenna alkaa jonkun kurpitsan kasvatus. Ihan kaikkia siemeniä en uskalla kerralla uhrata.

Jättivesimelooni itää! Ja samaten jättitomaatit.
Tänään olisi vielä menossa multiin kaksi daalian juurakkoa.