2012 Kylvöt, Suljettu

Nyt on kolmessa laadussa sirkkalehdet näkyvissä kasvarin perennakylvöissä.

Talvikylvöistä oli pari purkkia paljastunut lumen alta, ja pikkuristikki itänyt. Heitin uudestaan päälle lunta.

Onks toi Pikkuristikki jotain sukua tarharistikille? Mä laitoin nyt keväällä itämään tarharistikkiä ja se vihdoin itää. Nyt vaan mietin että miten sen saa varmasti säilymään sitten niin että kestään seuraavaan vuoteen ja saan nähdä ne kukatkin.

Joko kesä ja talvikurputsoita uskaltaa kylvää? Kylvökuume on kova :smiley:

Pikkuristikki on tarhasellasen sukua, kai lähempänä luonnonlajia. Tätä olen kylvänyt.

Ei oikein vielä kannattais kylvää kurpitsoita…

Oota ekku viel n. 3 viikkoo :wink:

Emmää tatti oo mikään ekku! No mut lnhan näitä, mitä voi jo tässäkuussa kylvää… Niinkun salaattifenkoli yms…

Tänään kylvin turvepotteihin kesäkukkia. Kotona ei ole ikkunalla tai akvaariossa tilaa, joten piti laittaa ne äidin viherhuoneeseen (eli makkariin, jota ei lämmitetä). Limeä Zinniaa, torvikukkaa ja erilaisia kosmoksia laitoin. Siellä oli jo ennestään zinnioita ja kosmoksia. Aikasemmat kosmokset olis aloittanut jo kukinnan, mutta nypin nuput pois, että kasvais vielä ja kukkis sitten kesällä. Ja just huomasin, että chocolate cherry tomaatissa on nuppuja.

Ensi viikolla (joskus) kuulemma pitäisi yötkin lämmetä. Tuli kiire ruukuttaa viimeisen kerran ja samalla käydä läpi mitä jää ja mitä ei. Ajatus olisi viedä taimet päivisin tanakoitumaan kasvariin.
Reitti kasvariin on vielä hyvinkin luminen ja jäinen.
Ruukkuja on aivan mahdoton määrä, joten teen niin kuin viime vuonna, ruukut koreihin ja siitä vaan viemään. Kasvarissa on aurinkoisina päivinä ollut jo lähemmäs 40 astetta, pilvisillä 15 asteen tietämillä.   

Tomaatit, josta jätin 1-3 tainta/lajike (anteeksi mahd.kirj.virheet):
Ananas, Cluj yellow cherry, 100&1000, Jaffa, Gold nuggets, Super sweet 100, Wickline cherry, Zhezha, Kuwato, Balkonzauber, Big white pink stripe, Slava, Striped stuffer, Black cherry, Zarnitza, Chocolate cherry, Green zebra.

Muut:
2 Tomatillo, Suippopaprikaa, Ananaskirsikkaa, Karviaiskoiso, Mansikkakoiso.

Tämän päivän saldo. Nyt on ahdasta. 

Seuraavaksi pitäisi sitten miettiä koska idättää avomaakurkkua ja maissia. 
Peppino ja stevia kasvaa reippaasti, nekin pitäisi ruukuttaa uudestaan isompiin ruukkuihin, mutta sen ehtii huomenna.
Sitten pitäisi käydä puutavaran kimppuun ja rakentaa lisää kasvilavoja, tarvitsen uudet lavat salaateille, porkkanoille, mininauriille, sipuleille ymymym. Pääsiäinen saisi olla tuplasti pidempi pyhä niin saisi rästityöt tehtyä. 
Kunhan nyt nää lumet ensin sulaisi .

älä muuta virka chali, mäkin oon ravanut levottomana pitkin pihaa, että eikö tää maa jo sulais, sais tehtyä ton kasvimaan, ettei jää kylvöt liian myöhäiseksi. Mulla kun siis on tilanne se, ettei mitään ole valmiina tai edes aloitettu :smiley: Ainoa kasvatukseen liittyvä asia tällähetkellä on toi pienen pieni, n.3 neliön itse kyhätty kasvari, mihin vauvataimet vien asumaan siihen asti, että saamme kasvareille uudet pohjat tehtyä ja uuden, isomman kasvarin kasattua :smiley:

ärsää, kun on kaiket päivät kotona, poika tykkää hirveesti olla pihalla ja sit mä en voi tehdä siellä mitään kun on niin märkää, jäistä ja muutenkin kauheen epäsopivaa jollaintavalla :smiley:

Sain kasvilavani valmiiksi. Nyt siellä on tallentava lämpömittari. Päivällä lämpö nousi 21 asteeseen, mutta laski nopeasti illan myötä, en uskaltanut jättää sinne mitään yöksi, kun on ollut niin kylmiä öitä.

miten aikaisin kosmos on laitettu, jos se jo kukkaa pukkaa?

Vilhelmi76 tarkaa aikaa kosmoskylvöilleni en muista, mutta maaliskuun alkupuolella. Ei niillä korkeutta ole kuin 10-15 senttiä. On niistä kuvakin, mutta eipähän taas kone tunnista muistikorttia, joten en voi sitä lisätä.

Hohoo, vihdoin alkaa tomaatti-paprika-chili -siemenkirjeen vikat lajit itää! 1.4. laitoin multiin, samana päivänä kuin kirje tuli. Jätin näemmä liian lähelle viileää ikkunaa, kun vasta siirron jälkeen alkoi tapahtumaan. Enää kahdessa tomskussa ja kahdessa paprikassa (jotka enempi laitoin kokeilumielessä näin myöhään) on odottamista. Kiinnostavimmat onneksi on itänyt, jee! Lisäksi sammarit ovat itäneet, viielimmässä paikassa ja noin kahdessa vuorokaudessa. Poika sai itse kylvää valkkaamansa siemenet ja niitä on käyty ahkerasti kurkkaamassa ja kastelemassa. Onneksi oli ensimmäisiä jotka iti, kolmevuotias ei olisi kauaa pitempää jaksanut vartoa :wink: Ukko halusi ehdottomasti talteen kaupan mansikanmakuisten (!?) kirsikkatomaattien siemenet ja niitä piti kylvää kahden pikkutomaatin verran. Niitä on nyt ulossa noin 30 tainta, huoh. Ei mitään hajua lajista, satoisuudesa tai kestävyydestä. Saatikka siitä, saako itse niihin sen erikoisen maun.

…miten mun viestit aina paisuu romaaneiksi??

Kateellisen katselin anopin jo sulanutta kasvimaata mökillä Porissa, kotona Espoossa on 30 cm lunta, mutta näin tää menee joka vuosi.

Kotiin päästyäni huomasin ilokseni, että torstaina koulitut petuniat ja tupakat ovat elossa ja jopa kasvaneet. Onneksi koulin ne multa -yrttimulta seokseen, sillä huomasin että aiemmin taimimultaan koulimissani purkeissa on nyt sitä kanelihometta.

Yksi ääni siis lisää kekkilän taimimullalle ja kanelihomelle. Mur - pitää ostaa Atomia. Onneksi tuota on isokokoisten taimien purkeissa.

…kekkilän mullan kanssa pääsee lisäks sienestään niitä ällöjä maljasieniä…

ja rainbow mullassa viihtyvät niistä molemmat  vaikka kuinka altakastelis 

Onneks mulla on aurinkoa tuolla verannalla…

Harsosääski-invaasiosta oon vielä toistaiseksi säästynyt mutta tänään, kun poimin pikku haarukalla Kekkilän taimimultakylvösten pinnalle ilmaantuneita maljasieniä, niin melkein jokaisen maljasienen alla lymysi vähintään yksi läpikuultava harsosääsken mato. Harsosääskimadoille nähtävästi maistuu maljasienet.

Kippasin purkit pihalle siemenineen päivineen. Ällötti.

• En ikinä enää osta Kekkilää. Sinne meni orvokit ja nyt ahkeraliisat…

Kastelusta tämä ei voi johtua, koska kastelen aina kaikki kylvökset alta ja annan mullan kuivahtaa kastelujen välillä.