Net matoset on kyl tosi ällöjä.
ahdekaunokki -varmaan ne madot oli jo syöneet ne siemenetkin.
Pitäisköhän kekkilälle oikein jättää palautetta tuon kylvömullan laadusta? Itse luovuon kans siitä viimevuoden kokemuksen perusteella. Aika tyyristäkin ja liitautui tiiviiksi kuin sementti.
Maistuu noille madoille varmaan siemenetkin, mutta maljasienistä ainakin näyttävät nuo harsosääskimatoset erityisesti tykkäävän…
- Kekkilä vois laittaa vastedes taimimultamainoksiinsa tekstin "Kun ostat Kekkilä-taimimultaa saat kaupanpäällisiksi joka purkkiin hyppysellisen kanelihometta, maljasieniä roppakaupalla ja - eikä tässä vielä kaikki - harsosääskiä pilvin pimein!"
Muoks - piti pikkasen stilisoida tätä kommenttiani, mutta vahingossa painoinkin"tykkään".
omat lemmikit! :DDD
Sillonkun niitä oli meillä niin huomasin et myrkytetyn sellaisen kärpäsen pypystä yritti ulos sellainen valmis toukka… oli jo puoliksi ryöminyt ulos… äklöä…
Koulittavaa olisi… osan kanssa yritän sisutella vappuun asti. Vapautuu tilaa lampun alta heti kun saa jotakin raavaimpia kasvia istutettua ulos… Ahtaus alkaa olla käsin (ja jaloin kosketeltavaa). Nimittäin melkein joka kerta potkaisen tai tönäisen jotain laaria ja 2 kertaa tippunut maahan… siitä sitten multia siivoamaan ja taimia pelastamaan…
Paljon tämän enempää taimia ei näin ahtaissa oloissa jaksaisi kasvatella. Ja alkaa olla jo vaikeuksia paikallistaa joku kasvi, kun haluaisi tarkastella sen kasvua…
nim. “mihinkäs se haltiankukka tulikaan siirrettyä”
En tiä muuta mutta mulla on Kekkilä toiminut todella hyvin, ei homeen hometta eikä örkkimörkkejäkään ole ollut. Oon aina ennen pitänyt sitä ihan huonona multana mutta tälle vuodelle osunut säkki on ilmeisesti sitten joku valioyksilö. Mä käytin kylvöihin sitä kaktus- ja kylvömultaa ja sitten koulinnan jälkeen taimimultaa.
Nyt on mullat loppu ja pitäs ostaa uutta, en vaan uskalla kohta ostaa mitään kun tällasta kuuluu. Yks vaihtoehto tohon mulla erilaisuuteen voi tosin olla se, että me ollaan täällä korvessa ja täällä saattaa multa olla jotain viime- tai edellisvuoden erää, joten voipi olla siksi kuolleet kaikki orkit ja homeet. Meinaan oli väöhän kuivahkoa se multa kanssa.
Ja nyt… fanfaarit päälle… (tai mulla soi kyllä ihan erikoiset sävelet täällä) …multiin lähtee tämän vuoden voittajakurpitsa!!! 
Noniin 
Elämäni ensimmäiset itse siemenestä kasvatetut tomaatintaimet on koulittu maitopurkkitörppöihin
,
turveruukkuineen töräytin sinne purkkiin, otin vain huonomman taimen pois kun olin aina kaksi kylvänyt siihen turveruukkuun.
Paprikat itää hitaasti, niitten koulinta ei ole vielä ajankohtainen.
Ahkeraliisoista iti ilmeisesti jokainen siemen, joten hirmuisesti tulee niitä, koulinta ehkä viikon päästä.
Sameetikukat ja asterit on kylvämättä, kylvän heti kun kylvömulta sulaa, oli ulkona terassilla se pussi.
On se ihana, että saatiin toi kasvihuone pystyyn jo syksyllä
.
Täällä enää yksi tomaattilaji itämättä, mutta voih, aamulla huomasin että yön aikana on iskenyt (kaneli?)home. Murrin ja ärrin.
Mulla ei oo ollu yhtään hometta tänävuona. Ihme ja kumma, kun yleensä kaikki taudit tulee mulle
Tähän asti olen selvinnyt tosi hyvin, pari kertaa on home ollut pukkaamassa, mutta silloin kannet avaamalla ja antamalla ihan pari suihkausta vettä olen päässyt säikähdyksellä. Eilen napero halusi suihkutella ja annoin sitten suihkutella hieman liikaa, näemmä. No, nyt on kaikki purkit auki, mitkä voivat olla (sirkkalehdillä olevat), toivotaan että home tukehtuisi itseensä!
Tänään kylvin basilikaa, sitruunamelissaa sekä monia perennoja. Osa jää sisälle, suurimman osan vien vielä hankeen. Oletteko antaneet perennojen siementen vetää kosteutta kuinka kauan ennen hankeen vientiä?
Seuraavana päivänä kylvöstä olen ulos laittanut.
Tekis niin mieli kylvää tuoksuherneet, mut ku tuo tila on rajallinen, ja säät sitä mitä on, ettei voi ajatellakaan viel siirtoa kasvariin… ja sammarit koulimatta :/. Neki vie tilaa. Pitääköhän ottaa tuo silityslautaidis käyttöön.
Silityslauta on täälläkin jo valjastettu hyötykäyttöön.
Vielä kun joku suurentais puolella noita etelänpuolen ikkunoita.
Meillä ei edes ole sellasia… tai no suihkutilassa pieni ikkuna katon rajassa ![]()
Ilma lämpenee sen verran, että pääsin siirtämään koulittuja perennoja sisätiloista kylmälle verannalle. Sisältä vapautuu tilaa chileille, paprikoille ja tomaateille, myös kesäkukille, jotka tosin tuntuvat jurnuttavan pikkuisina. Missä vaiheessa alatte lannoittaa kesäkukkia?
Verannalla olen pitänyt myös kylvöksiä: aika hyvin ovat alkaneet itää - lämpöä on ollut +2-+15, ihan aurinkoisina päivinä hetken aikaa enemmän. Ulkona olevat kylmäkäsiteltävät purkit on tietysti jäässä, kun lumi on ollut poissa, mutta lämpötila pakkasella ![]()
Meillä on etelään ikkunoita, mutta joku kurja täällä haaveilee uudesta suuresta löhösohvasta ja mihinkäs sitten muka kaikki taimet laitettaisiin? Nyt meillä on vaan pikkuinen kahden istuttava mummun vanha sohva, joka on sellainen ryhtisohva, eikä vie taimilta tilaa. Niin, jos tulee löhösohva, niin sitten vaan löhötään eikä mitään kylvetä vai? Kuka sanoo, että olkkarissa pitäisi olla kunnon sohva? Miksei voi saada kaikkea mitä haluaa?