Kevään tulon näkee siitä, että puutarhurit alkavat kulkea (entistä) ryppyisemmissä vaatteissa. silityslautahan on tärkeämmässä käytössä
Ja jos mulla ei olis noita kahta isoa ikkunaa etelään, ei täällä mikään kasvaisi. Jos jossain 70-luku oli hyvä, niin olohuoneikkunoiden koossa
muoks. silisystlautoja, jep…
Minä onneksi pelastin isännän käsistä vanhan saunan lauteen, joka jäi remontin jäljiltä. Siis sen irrotettavan istuinosan, jonka mies meinasi sahata paloiksi ja takkapuiksi! Kauhistuttava ajatus - nyt se on minun taimipöytä aina keväisin, parin vanhan kaiuttimen päälle laitettuna ja vanha keittiönpöytäliina päällä ihan hyvän näköinen ja vankka.
Kierrätys kunniaan. =)
PS. Silityslauta vielä vapaana alkuperäistä käyttöä varten, mutta kuka nyt silittämään ehtii…
Mulla on kans joka ikkunalla purkkitungos. Tilasin talvella myös pikkutaimia ja nyt kauhulla odotan, että posti ilmoittaa niiden saapumisesta. =D Täällä pohjoisessa varmaan metri vielä lunta ja uusi kasvihuone tuolla varastossa odottelee…Basilikat, vihreät ja punaiset, alkoivat heti koulimisen jälkeen kasvaa ihan hurjaa vauhtia. Olivat melko kauan pikkukennoissa ja juuret oli tosi isot osassa. Mun ahkeraliisat ei onnistuneet taaskaan…kaksi pienen pientä taimea vaan. Tuoksuherneitä kans laitoin just multaan ja koulin astereita ja kosmoksia. Kukka- ja parsakaalit ovat kylmässä n. +10 astetta varastossa. Ovat kasvaneet hitaasti, mutta aika tanakoita ovat. Ajoissa olen niiden kanssa ollut, mutta ilmeisesti en kuitenkaan liian.
Olipas kiva lukea tiedän pohdintoja, kun on yhdellä sun toisella samat pulmat, isoja etelän ikkunoita tarivttaisiin meilläkin. Miksei voi olla taloa, jossa olis ikkunat sellaiset liukuovityyppiset, talvella pieneen tilaan suppuun ja keväällä mahdollisimman avoimeksi. Silityslauta on olemassa vielä ihan silitystä varten. Mutta muuten olen katsonut jo kaikki pöytätasot varastosta apuun taimiani varten. Ai niin, kylvin koko määrän perennoja tänään, iiso kennosto täynnä, ja toistakymmentä purkkia hajuherneitä. Koulittavaa olisi vaikka koko puutarhakoulun luokalle, tuliskohan ne apuun.
Eilen koulin tomaatit ja paprikat, niitä oli onneksi maltillinen määrä. Kohta tulee Eurobulbilta tilaus ja sieltäkin ruukutettavaa ja liljat on edelleen pusseissaan kylmässä ja saavat ollakin, kunnes maa sulaa. Meniköhän mun mopo taas tänäkin keväänä vähän karkuteille.
Meillä isohko etelänpuoleinen ikkuna jossa leveä kukkalauta. Nyt se on täynnä purkkeja ja ruukkuja ja lisää tulossa…
Mulla on kolkytsenttinen ikkuna etelään päin ja sitäkin varjostaa isot männyt ja kuuset !
Niin, että arvaatte varmaan , miten meillä taimet kasvaa
Meilläkin olisi tuo hiisin iso olkkarin ikkuna, vaan eipä sinne arvaa taimia laitella, kun pikku puutarhurit hoivaisi ne hengiltä Joten tyydyttävä on tuohon pienempään keittiön ikkunaan, mutta hyvin on palvellut taas tänäkin keväänä ja kohtahan minä jo saankin nuo rehut parvekkeelle kokonaan, ehkäpä jo viimeistään vapun jälkeen, jos meinaa säät kiukutella vielä
Juu, tilanahtauttanon ilmassa. Mua ihan huvittaa tämä hullutus. Meillä on pitkät ikkunalaudat itään ja olen tyhjentänyt kaikki tavalliset huonekasvit niiltä. Kannan taimilaatikot tänne joka ilta ja iltapäivälla kannan taimilaatikot varsinaiselle kasvatusikkunalle, joka on länteen. Näin ne saavat lähes koko päivän valoa.
Täytyy kyllä todeta tuohon Vilhelmi76 tekstiin teemme mitä vain että taimet voivat hyvin
Mulla on koko talon ikkunat etelään Pääsin suunnittelemaan itse taloni ja makkarit on pohjosen puolella yhtä lukuunottamatta ja sitten kaikki se tärkeä valoa kohti. Ja olkkarissa vielä kahteen suuntaan ikkunoita. Takaverantakin etelään ja joka seinällä ikkunat. Ja yhtäänhän en ajatellut mun kasvejani suunnitellessa
Mä kylvin kurpan ja kaks kesäkurpitsaa. Pitäs ilmeisesti lähteä etsimään jostain pajuja tai jotakin mitä voisin kyhätä tuohon 6-vuotiaan neitoseni kasvattelemien elämänlankojen tueksi. Alkavat venyä jo ruukusta ulos.
Mutta jos mä nykäsen tuolta pajua ja tuuppaan tueksi niin juurtuuko se paju sitten tonne purkkiin? Mites sen saa estettyä En mä nyt pajua halua sinne kasvattaa kuitenkaan.
Alkaa juurtua ja kasvaan lehteä, kokemusta on
Sitä pitäisi kuivata ainakin kauan, tietävämmät kertoo varmasti tarkemmin miten kauan ja jos on jotain muita vinkkejä oksan elon kitkemiseksi
Ja jaa, kylvit kesäkurppaakin, kaipa minäkin voisin sitten tässä joku kaunispäivä
Ensimmäinen sato korjattu kun herneenversoja napsittu leivän päälle, myös kannat ja daaliat (kuvassa) itävät, samoin kuin kaunopunahatut ja tomaatit.
Kylvin myös kurjenmiekkaa, kuunliljaa, taponlehteä ja kurjenpolvea. Saapa nähdä itääkö noista mikään…
Chali, sulla on hienon näköiset vermeet taimenkasvatukseen. Mistä nuo hyllykkösi ovat? Ovatko lamput niitä Zengrown lamppuja, joissa on se sellainen alusta?
Itse pohdin koko ajan miten tämän puutarhanhoidon saisi tyylikkäästi nivottua normaalielämään eikä joka paikka olisi rumia muovipurnukoita täynnä.
Onneksi minulla on nyt tuo lasitettu terassi, jonne saan aikanaan taimeni asustamaan, mutta tämä kylvöjen ja koulimisen aika on tuskaista kun keittiö ja olohuone ovat täynnään aika epäesteettistä kasvihärpäkettä…
älä muuta podkayne viserrä! Mäkin just miehelle taas tänään marisin, et hitto kun mun tarvii olla tällänen kasvihörhö, kun keittiö näyttää kokoajan ihan kaameelta
Joo ei sille voi mitään kun keväisin vain on pakko laittaa noita kasvia tulemaan, vaikka meilläkin on vihjattu monenkin ihmisen toimesta, että on kurjaa kun keittiö on kasvihuone.
Tämä on olevinaan kodinhoitohuone.
joitakin isoimpia chilejä/paprikoita… KASVAKAA!!
Kasvaahan ne ihan selvästi!!Tosi tönäköitä taimia!
Tämmöiseltä näyttää meidän ikkunoilla. Mustasilmäsusannat kiipeilevät tuossa edessä, lisäksi tulossa on hopeaputousta ja Lemon Drop -chiliä
Tänään purkitan suurimman osan kesäkukista isompiin ruukkuihin ja vien kasvariin harsojen alle. Tomaatit istutan sinne myös.