2012 Kylvöt, Suljettu

Hau-haulle pahoittelut… mikä kaamea kaaos:(

Siis en mie tykkää et hau-haun purkit ovat levällään, vaan se oli myötätuntopeukutus.

Kiitos myötätunnosta, sitä juuri kerjäsin poustauksellani. Onneksi olin jo päästänyt kissan ulos ennenkuin kävelin olohuoneeseen, olisi tullut kiusaus hieroa rouvan nenää multakasaan ärräpäiden lomassa. Jos nyt jotain positiivista pitää etsiä, niin tuleepahan koulituksi taimet uusiin purkkeihin, siis ne jotka eivät ole katki.

Oivoi! Kauhia kaaos  Viime vuonna pidin taimihuonen oven auki, eikä mitään pahaa sattunut, tänä vuonna olen kuitenkin päättänyt pitää ovea kiinni koko ajan. Jäävät kissat ilman iltapäiväaurinkoa, mutta kaikkea ei voi saada

Täällä olen ollut erittäin tyytyväinen viritelmääni (pahoittelen huonoa kuvaa, vastavaloon ei meinannut millään saada kännykällä hyvää kuvaa):

Tuossa on korkeiden lipastojen päällä kaksi varastohyllykköä ikeasta sekä hyllyt muovihuppukasvarista. Just mahtuu aailemaan ikkunoita (mies tietty hieman nuristen). Tuo roikkuva lakana on heijastin, joka palauttaa auringonvalosta todella suuren määrän kasvien käyttöön. Huomasin tehon todella hyvin, kun aamulla tuon kuvan ottamisen jälkeen unohtui lakana ripustaa takaisin. Nyt oli taimet iiiihan kallellaan ikkunaan päin, kun tähän mennessä taipumista on esiintynyt todella vähän. Joka päivä tarjottimia/kurakaukaloita kääntämällä on "vispaaminen" pysynyt todella hyvin aisoissa (ylpeä itsestään). Onneksi meillä on tuo huone olemassa! Huomenna noista tomskuntaimista lähtee varmaan sata työkavereille, sit mahtuu taas kylvämään myöhäis-esikasvatettavia

Hyvä vinkki tuo valkoinen lakana heijastimeksi!

Nyt kylvin kesäkurpitsat ja kohta sitten koulimaan sinipunavaulat :slight_smile:

mä meinaan kanssa saada aikaiseksi ne kesäkurpat ku eilenkää ei jaksanut millään…

Hoyabella, just näin noita siirtiksellä ja aprikoin mikä lie se noin kauniin värisenä kukkapenkissä pungertaa. Mul on pihas mongolianvaahtera ja se yksi riittää hyvin. Kitkentähommia siis tiedossa. Mut kylvö kuin kylvö.

Siitä kylmäkäsittelystä vielä: Luulisi, että pussissa olisi maininta, jos kylmäkäsittely pitää tehdä. Eihän asiaa harrastamaton ole varmaan koskaan kuullutkaan kylmäkäsittelystä, eikä puutarhaharrastajakaan voi ulkoa muistaa mikä laji vaatii kylmäkäsittelyn ja mikä ei (vaikka ehkä voi lähteä siitä olettamuksesta, että kaikki vaativat tai ettei se ainakaan haittaa). Luulisi, että jonkunlainen kylmäkäsittelyn tapainen prosessi olisi noille pusseissa oleville siemenille pääsääntöisesti tehty - ihme, jos ei siihen ole biologi jo jotain prosessia keksinyt, vaikka luonnon oma prosessi olisikin toisenlainen.

Joka tapauksessa minä pidin noita minun purkkeja terassilla juurikin varmaan tuossa nollan asteen tuntumassa jokusen aikaa, että eiköhän ne nyt ole oikeaoppisesti kylmäkäsitelty.

Nyt sitten itävät tai eivät idä - pallo on niin sanotusti niillä… Mutta pitkää pinnaa tämä vaatii, noin kuukausi kylvöstä kulunut…

Minä en kyllä ole koskaan lukenut yhdenkään pussinkyljestä, että pitääkö vaiko eikö pidä kylmäkäsitellä. Kylmäkäsittelyn olen lukenut kirjoista joskus todella kauan sitten. Lajikekohtaisesti olen sit joskus tarkistanut et juu vai ei. Jos siemeniä on ollut paljon, olen kylvänyt osan kylmäkäsittelyyn ja osan toukokuun loppupäästä purkkeihin ja esim. kasvariin (jossa ei ole lämmitystä).

Enkä koskaan ikinä ole jaksanut yhtään purkkia roudata enää sisälle kasvun ihmettä odottamaan, vaan se mikä on hankeen tökätty saa olla pihalla kunnes jotain kasvaa ja jos ei ilmesty, niin joskus olen jättäny täysvarjoon purkit ja unohtanut sinne. Yllätykseksi sitä seuraavana keväänä on osaan ilmestynyt elonmerkkejä.

Paljon helpompaa itse vain kylvää ja antaa luonnon hoitaa se lopputyö. Miksi niitä tarttis ettistakasi kiikuttaa?

Siementen kylvöohjeissa saattaa olla joku maininta kylvötavasta. Sitten on joitain siemeniä jotka eivät ehkä vaadi kylmäkäsittelyä, mutta hyötyvät siitä. Ja luonnonmukainen käsittely on tehokkaampi kuin keinollinen.

Olen keinollisesti kylmäkäsitellyt ampiaiskukan, laventelin ja köynnöspinaatin siememiä. Siemet kosteassa mullassa, viikko pihalla pakkasessa, sitten viikko yöt ulkona päivät sisällä ja 2 viikkoa kokonaan sisällä. Yksi laventeli ja jotain köynnöspinaatti purkissa on itänyt.
Huomenna siirrän purkit minikasvariin, oletan että siellä itävyys paranee.

Verrokkina minulla on helmikuussa hankeen kylmäkäsittelyyn vietynä laventelia ja pinaattia. Myöhemmin keväällä näen onko niillä parempi itävyys.

Muutenkin, tämä taimien esikasvatus sisällä on turhauttavaa. Paljon mieluummin laittaisin kaikki pihalle, missä luonto huolehtii kosteustasapainosta.

Jostain joskus luin, että laventelin ihanneitämislämpötila on n. 11 astetta plussalla, kunnes ovat selvästi itäneet. Yhdessä kauppapuutarhassa oli wanha huono kylmätila ja siellä oli tuo n. 11 astetta ja kyllä, laventeli iti lähes 100%.

Ainakin hyötykasviyhdistyksen pussien takana on hyvät ohjeet mutta ehkä aloittelija sitten tihrustaa niitä pussien takaosia kamalan tarkasti :slight_smile: Itse ajattelin osan perennoista kylvää itse kun tänne uppoaa niitä niin paljon mutta eipä se sitten niin helposti käykään. Mitä tulee noihin itämislämpötiloihin niin tsinnia iti ainakin hyvin n. 15 asteessa (vaikka lämpötilaksi annettiin 20->) kait se kokemus opettaa tässä parhaiten :slight_smile:

Mulla laventelit iti ihan huoneenlämmössä lähes 100 % , pussissa ohje 15-20 astetta, itämisen jälkeen 15

Podkayne, jos ne kylmäkäsitellyt siemenet pääsevät kuivumaan, on peli todennäköisesti menetetty. Lajista kuitenkin riippuu, että miten pian itävät, jotkut saattavat tosiaan itää parissa päivässä ilman kummempia käsittelyitä, jotkut taas odottelevat rauhassa muutaman kuukauden tai vuoden, vaikka pussin kyljessä lukisi millaiset ohjeet tahansa.
Eikä kaikki aina kuitenkaan idä. Mulla on joka vuosi niitä itämättömiä kylvöjä, syitä on monia, ympäristössä ja siemenissä, mutta todennäköisesti olen kuitenkin ihan itse joko uittanut ne hengiltä, tai sitten kuivannut alkuunsa. Jostain syystä en esim, konnantatarta ole saanut itämään, vaikka monta kertaa olen kokeillut.

Tosi hyvin on uusia perennalajikkeita kasvarissa itänyt. Joku taas kylvänyt vähän reilulla kädellä, niin kun ennenkin, eli koulimista piisaa.

Hoyabella, kiitos kun autoit minua tunnistamaan eilisellä kuvallasi meidän nurmikolta pilkottavat oudot taimet!  Ihmettelin, että mitä kummia ne oikein ovat, villi veikkaus oli että koristeomenapuun taimia, mutta ovatkin siis vaahteranalkuja. Lähistöllä on sekä mongolian- että tavallinen vaahtera.

Hurraa, kyllä kannatti täällä valittaa kun heti tänään on näkynyt kurjenmiekkakylvöksessä vihreää, jotain sieltä on nyt puskemassa!

Ilmeisesti mun pitää nyt vaan olla näiden kanssa kärsivällinen. Perennoista voiton puolella näyttäisivät siis olevan kaunopunahattu, ketoneilikka ja jos nyt uskallan jo tuon kurjenmiekan kanssa varovaisesti leuhottaa. Jee!

Vasta valittelin kun n. 500 yritystä kuukausimansikasta on epäonnistunut. Nyt pussin pohjalta löytyi 2 siementä enää. Nakkasin ne kerran käytettyyn, jonkun itämättömän siemenen turvepellettiin ja nostin akvaarioon muiden ihmeellisyyksien viereen. Noh, nyt siellä nousee kaks pikkusta kuukausimansikan tainta. On kyllä niin pienet että vaikea kuvitella että niistä jotain satoa vielä joskus saisi. Mut jos saan niin ostan varmasti uuden pussin siemeniä ja laitan kaikki akvaarioon kasvamaan.

Mä laitoin kanssa kuukausimansikat eilen. Kylvömultaan ja vettä perään…perhana olis ehkä pitäny laittaa sittenkin lautalle, mutta kelasin että olis läpihuutojuttu…aargh!