Joka puutarhassa pitäisikin olla Pisaralehdellä:n tapaan “tämäkään ei itänyt”-alue, jonka iloisena seurauksena voisi kenties jatkossa kyhätä kukoistavan “iti sittenkin”-penkin.
Lauantaina lähtee kylvöön muutama dynollinen, nimilista ja siemenet jo valmiina, pitää vain tulostaa ja tehdä nimikyltit. Vähän (kerrankin) hifistelin ja hain latina-nimiä yms. tietoa nimilappuihin…
Vihdoinkin keijunmekot alkavat itää. Luulin jo että pitää kylvää uudestaan.
Mulle ei vissiin tuu tänä kesänä hopeekäpälää, höh. Pistokkaat on kuollu ja siemenet ei idä, pöh. Pitää sitte vaan kylvää jotain muuta =D
Kylvöintoa helpottaakseni kylvin lisää lehtosalviaa ja heliotrooppia, joista kummastakin itämisprosentti ollut toistaiseksi heikko, vain noin 10%. Ja lisäksi meni multiin pieni koe-erä hämähäkkikukkaa. Olen varustautunut monella pussilla, kun ko. kasvin kylvöketjussa luki, että on ollut vaikea saada itämään.
Meinaaks Vilhelmi veivata viilee-lämpimämpi juttua hämiksen kans ???
Mulle nimittäin naapurin naisihminen valitteli tuota itämisen vaikeutta, mutta kyllä mie meinaan myös kokeilla, mietin vaan tuota lämpötilan vaihtelu juttua.
Salviat on aika hyviä varhaisen kylvöinnon tyydyttäjiä. Härmesalviat ja tulisalviat kyllä kannattaakin ajoissa kylvää. Myskisalvia, 2vuotinen, kukki ensimmäisenä kesänä kun se oli esikasvatettu. Kirjosalviat kasvaa kyllä reippaasti avomaalle kylvettynäkin, ellei ole liian kuiva ja laiha maa.
Viime vuonna: Lehtosalvia, 3 lajiketta kaikilla itämisaika: 8vrk. Kirjosalvioilla kesti vain 3vrk, myskisalvialla 5vrk ja lyyrasalvia oli sitkein: 12vrk
Pitäisi laittaa orvokinsiemeniä itämään.
Onko kellään kokemusta orvokin siemenien idättämisestä kylvölautalla?
Sivulla 32 oli Hoyabellan laittama kuva sellaisesta kenkien alle tarkoitetusta kurakaukalosta, mitä monet (minäkin) käyttävät taimipurkkien alla. Sen kaukalon muotoilu vaan on hiukan hankala. Nyt törmäsin clas ohlsonin sivuilla vastaavaan, mutta suorakaiteen malliseen. Tällainen siis.
Ahaa, täytyypä mennä ostoksille, Havina kiitos vinkistä.
Mä lueskelin kanssa Hämähäkkikukka-ketjua ja siellä taidettiin mainita, että kylmä-lämpökäsittely parantaa itämistä. Varmaan pistän jääkaappiin tai ulkoeteiseen ees taas. Kokkeillaan
Aika jännä Pisaralehdellä, kun toi Emon linkittämä sivusto sanoo näin:
“Salvia amplexicaulis, argentea, glutinosa, hians, jurisicii, lavandulifolia, lyrata, nemorosa, pratensis, przewalskii, recognita, transylvanica, and verticillata, Sow at 20ºC (68ºF), germination slow”
Havina: tuossa näyttäisi olevan joku tuki reunassa (vaalea raita - olisiko jopa metallikehys). Näyttää kyllä erinomaiselta, pitänee käydä noukkimassa parit kokeiluun, ennestään on vaan noita aaltoreunaisia.
Tänään kylvetty härmesalvia , hämis , ja 1kpl sungold tomaattia, 8.1.itäneet garden pearl ja tiny t. ovat tanakoita rehevän näkösiä taimia jo. AI nii , enkä voinu vastustaa kiusausta, eli muutama kiinan asterikin siemen livahti multaan.
Ensimmäiset tomaatit ja pensasbasilikat itäneet
Kylvetty perennan siemeniä eilen, laitan jonku ajan päästä ulos, itävät sitten kun itävät.
Paprikoita siirretty kylvölautalta multaan. Kuuluuko orvokin siemenet peittää?
muistaakseni ne orvokit oli niitä harvoja jotka vaatii peittämistä, tai pimentämistä.
Mitäs sitä voisi oikeen hyötäreistä jo kylvää? Pussi kaupalla siemeniä, mun suurin osa siemenkirjeistä, eikä missään mitään tarkempia kylvöaikoja merkitty, tietysti
Chilit, paprikat ainakin voi kylvää ja saattaa olla vähän myöhäistäkin jo, mut osaako joku kertoa mulle jonkun knoppi säännön, koska esim. kasvari/avomaa kurkut tulee kylvää, koska melonit, kurpitsat ja koisot. Unohtamatta tietysti joitain esikasvatettavia yrttejä…
Onko pentissä olemassa jotain selkeää kylvötaulukkoa, mistä voisi katsoa jokaisen kuukauden esikasvatukset…?
Ps. Kuka on varastanut mun pienet esikasvatusruukut?
Kerro Ekmanska sille varkaalle, että miun purkit vois myös palauttaa.
En siis tajua, mihin ne on voinu joutua, tänään kun oli leudompi keli, kollasin vielä ties monennenko kerran mahd.paikkoja, mutta ei oo, ei oo.Varastettu ne on.