2013 Kylvöt, Suljettu

Ekmaska, olisi paras jos et vielä kylväisi mitään hyötykasveja!

Kylvöaika riippuu myös vyöhykkeestä ja esikasvatustiloista.

Tomaatit ja chilit voi kylvää esim. kuukauden päästä, kurkut ja kurpitsat vapun tienoilla. Yrtit siinä välissä, vaikka maalis- huhtikuussa.

Chiliä ja paprikaa en käytä ollenkaan ja tomaatintaimet ostan valmiina. Aivan liian iso työ on niistä, kun ei ole vielä sitä kasvaria, ehkä ensi vuonna?

Onkohan ekmanskan ja rayan pienet kylvöruukut meillä, en löydä kuin pieniä ja etsin isoja.
Taitaneet tontut olla taas asialla. More smileys for free download

Taas on kalkkunoilla menny purkit sekasin!

Joitakin chilejä olen ajatellut kylvää, lähinnä chinensejä tai baccatumeja, mitkä kai keskimäärin kasvaa hitaammin kuin esim annuumit? Tälleen kahden kasvarikesän kokemuksen ja täällä pänttäämisen perusteella näin makustelen…

Tomaattien kanssa en tänävuonna aio ahnehtia, ens kesänä vähempi on enempi on IN, enkä sullo kasvaria ähkytäyteen. (yeah right!)

äitiysloma alkaa laskurin mukaan 11.6 jos kaikki nyt menee suunnitellusti joten se yhdistettynä siihen, että työpaikanvaohdoksen ansiosta viikonloppuni ovat vapaata tarkoittaa sitä, että kesällä on paljon enemmän aikaa touhuta pihalla :slight_smile:

Mitä nyt tietysti L.A on 17.07 (mikä muuten aikaistui kivasti just hääpäiväksi…) ja ehkä se lapsen syntymä sit vähän hidastaa ulkona kyykkimistä :smiley:

no joo, purkit sekasin, onneksi ei siemenet.  Ekmanska, hyvä aika  lapsen on syntyä heinäkuussa ja hääpäivänä tiettykin. 

Kaupan clilistä otin syksyllä siemenet. Kylvin ne 3 viikkoa sitten purkkiin, mutta ei ole vielä taimilla.
Jokohan kohta voisi tomaatinsiemenet kylvää, ne taitaa itää aika nopeasti.

Jee! Täällä on itänyt tavallinen ja punainen basilika, hopeahärkki, hopeavitja ja mun koetomaatit (kokeilen selviävätkö näin aikaisin kylvetyt tomskut kesään asti minun hoidossa)! Vielä odottelen korianterin, paprikoiden, chilien ja rosmariinin esiinpilkottamista. Ah!

Voi kehveli, nyt iski huoli kylvöpurkeista. Mulla on osa purkeista talon seinustalla, ja olen lapioinut niiden päälle alunperin reilun kasan lunta. Tänään kun vilkaisin, niin siihen lumikinokseen on sulanut railo lumen ja seinän väliin, sieltä kylvöpurkit pilkottivat :frowning: En tiedä kuinka kauan ovat mahtaneet olla tuolleen, varmaan tämän pakkasjakson ainakin. Mitä luulette, onkohan ne nyt jäätyneet / kuivuneet piloille?

Onneksi mulla on kylvöpurkkeja jemmassa monessa muussakin paikassa :wink:

Kyllähän ne (Muoks. siis maahan itse kylväytyneitä siemeniä tarkoitin) paljastuu lumen alta ja kuivuu monesti vaihtelevan talvenkin aikana. En mä ainakaan ottaisi siitä sen suurempaa stressiä. Keväällä sulaneiden purkkien kuivuminen on kai pahempi juttu.

Toiset siemenet suorastaan vaativat vaihtelevia olosuhteita. En olisi huolissani.

nii just, saahanhan ne jäätyä, kunhan ei siemen kuivu käppyräksi.

Hyvä että olette tuota mieltä :slight_smile: Eihän ne kylvöt aina muutenkaan onnistu, mutta on se vähän turhaa vaivalla ja rahalla haalia siemeniä pakastekuivattaviksi. Ei käynyt mielen vieressäkään että siihen seinän viereen voisi sellainen rako ilmestyä, kun on se varsinainen kinos vielä ihan paksu.

Ideanahan on, että siemen on luonnon armoilla. Toki kasvin kotiseutu määrittelee, millaisten olosuhteiden armoilla.

Jee, 14. päivä maanantaina kylvetyistä chileistä näkyy lenkkejä jo monesta lajista.

Jokohan tupakeita vois kylvää ?!, kun olen ymmärtäny, että ovat myöhemmässä vaiheessa suht kookkaita, niin saisin ne myöhemmin keväällä valosaan ja viileeseen ulkoeteiseen, jossa nyt on pakkasta.

Ei kannata vielä.

Tupakit taitaa ehtiä hyvin vielä maaliskuullakin ja sittenkin ovat aika tilanrosvoajia.

Vai niin ,voi voi, no mut jos yhen edes, mie oon tänä keväänä nii malttamaton ja hätänen, ei saa nauraa vanhalle ihmiselle, mut kyll mie yhen kokkeilen, opimpahan siitä “???” jottain jos mennee hermo myöhemmin.

Narsissitupakat on vähän hitaampia kun koristetupakat, mutta näin aikaisin kylvettynä olet tosi pulassa myöhemmin isojen lehtiruusukkeiden kanssa.

Onhan niitä muita joita voi jo nyt kylvää;)

Mitä kesäkukkia kannattaisi kylvää jo helmikuussa? Keijunmekon tiedänkin, mutta mitä muita? Kelloköynnös vissiinkin?