Viikolla kylvetyistä amppelihajuherneistä ensimmäiset nousseet
Kiitos Emo! Mää laitoin sinne kasvariinki sen hallaharson. Jotenki aattelin, että ne siemenet karkaa ruukuista, jos sulamisvedet vie ne mukanaan… Hätävarjelun liioittelua Toivottavasti onnistuu. Paratiisililjat on niin ihania!
Annoitpa loistavan idean, juti! Laitoin amppelihajuherneen siemenet likoon, kun petunioista ei näytä tulevan mitään. Näyttää petunoiden lajikkeissa olevan eroja - Dolcissima Romasta on noussut 1/10 ja Sophistica blackberrystä joka ikinen…
Unohdin kylvölistaltani mainita purjon, 30 siementä on sestoffilla pussin sisällä.
Auttakaas ny tyhmää. Kun kylvölautalla siemen on itänyt, eikä vielä ole sirkkalehtiä näkyvissä, niin laitetaankos se sitten kokonaan mullan alle?
Toi kylvölautta systeemi tuntuu jotenkin niin helpolta ja yksinkertaiselta, eikä tarvitse pelätä kuivumista, joten ajattelin ihan siirtyä siihen.
Mä olen pitänyt mun siemenet kylvölautalla niin kauan että sirkkalehdet tulevat esille ja sitten siirrän ne multaan. Kokeilin tätä chileille ja hyvin toimii.
kyllä se kokonaan mullan alle piilotetaan, jos vasta sirkkajuuri on näkösällä. aikalailla nopeasti tulee taimelle. ks <-blogista kuinka vahinkotomaatille kävi:-)
No hyhhyh. Olin laittanut talouspaperin sellaiselle styrox-alustalle, jossa oli ollut possun luita. Sellaista reijitettyä styroxia. Vaikka pesin mielestäni hyvin, niin äsken, kun kurkkasin toiseen pussiin, niin meinasin pyörtyä hajusta. Yritän pelastaa vielä siemenet jollain konstia
Huh huh miten paljon jo kylvöksiä. Ootte olleet ahkeria.
Minä kylvin eilen chilejä, orvokkeja, petunioita, keijunmekon ja kelloköynnöksen ja jos ne itävät niin tulee niidenkin kanssa tilan ja valon puute ennekuin kesä koittaa ja pääsee istuttamaan.
Kyllä nuita kylvöjä tulee aina liikaa, vaikka muka päättää, että TÄNÄ vuonne en kylvä itseäni pulaan
Hehe, minä taas päätin, että tänä vuonna aion järjestää itseni pulaan palkinnoksi siitä että olen kyennyt jäätävään itsehillintään viime keväänä Mut en mä vielä ole lähelläkään hukkapulaa. Huhtikuussa voi joutua virittämään vähän lisäpöytää ikkunan eteen, mutta silloinhan onneksi on jo hyvällisesti valoa tarjolla. Sitä en tiedä, miten selviän kesällä kaikkien perennantaimien kanssa, jos edes puolet kaikista kylvämistäni itää. Vaan se on sen ajan murhe sitten, ja on mulla pari suunnitelmaa takataskussa sen varalta, että pitää koulia ja kasvattaa parisen tuhatta tainta
Täällä sama kun Tilhislässä, hankikylvöissä kahdensadan sortin raja paukahti just rikki ja sisälläkin vähän kukkaa pukkaa…
Kylvin viikonloppuna kreikanmeiramia, kynteliä ja timjamia, koska viime kesänä ulos istutetut eivät ehtineet kovin isoiksi (toivottavasti talvehtivat!). Timjami ja kreikanmeirami ovat jo itäneet, kreikanmeiramissa on pienen pieniä sirkkalehtiä
Eilen tarttui käpälään reunuspäivänkakkaran ja vuonankaalin siemeniä, tosin tuo vuonankaali laitetaan vasta kesällä. Tänään on meininki kylvää tuo päivänkakkara ja sen kaveriksi laitan samettikukkaa, munakoisoa (2.erä), härmesalviaa, kiinanasteria, valkotupakkaa ja 2 verbenaa. Koulintaakin pitäisi harjottaa, sitä odottaa basilikat, mansikat ja ahkeraliisat.
Tein uusintakylvöt koristeheinistä, kesäsypressistä sekä kaukasiantörmäkukasta, koska olen tyytymätön niiden itävyyteen ja kasvamiseen. Törmäkukasta on ilmaantunut vain yksi, tosin vanttera taimi, ja untuvasulkahirssistä muutama hontelo ruoho, elefanttiheinästä vain yksi mikroskooppinen piikki. Kesäsypressin pienet taimet ovat kupsahdelleet kasaan, lienee taimipoltetta. Harmillista!
Tein uusintakylvöt laiskaan tapaan: suoraan samaan kylvöruukkuun vain, ja vesisumua ja muovipeitettä perään.
Yksikään taimi ei ole vielä koulintakokoinen, vahvimpia silti ovat paprikan taimet. Jopa jaloakileija iti normaalissa huoneenlämmössä melko lyhyessä ajassa.
Keittiössä versovat ruoaksi rukola ja basilika.
Hankikylvöjä tehneet, muistakaa käydä tarkistamassa kylvöjen tilanne tällaisilla aurinkoisilla päivillä. Kasvarissa oli lumet melkein kokonaan purkkien päältä sulaneet vaikka ovi on rakosillaan ja pressu kasvarin katolla.
Juurikin äsken piti oikeen ettiä lunta kylvöille niskaan, meillä nääs sataa vettä, ei ollu paljon ennestäänkään ja nyt taitaa loputkin sulaa pois. Ei nyt vielä ihan niin kevät oo.Tää on ollu erittäin OUTO talvi, sanon minä.
tulin ihan kurkkaamaan että missä kummassa se raya asustelee jos lumet alkaa jo poissa olla. Täällä on lunta paksusti, vähintään polviin saakka uppoaa.
Kasvariinkaan ei vielä pääse, mutta jos ottaisi huomenna lapion käteen ja vähän auttaisi aurinkoa siitä oven kohdilta
Hankikylvöt mullakin vasta alkamassa, ja lumi meinaa loppua…no on sitä vielä parikyt senttiä metsänreunassa varjon puolella.
Ihan samaan havaihduin tänään, täytyy varmaan laittaa ne suojalumi-säitä odotelleet lajit hankikylvöön…että ehtisivät olla sen 3 viikkoa. Täällä voi mennä melkein lenkkareilla takapihalle.
Laitoin tuoksuhernettä 2 lajiketta likoamaan. Pitäiskö laittaa kolmattakin??