2013 Kylvöt, Suljettu

Tänks juu. Hain pari rullaa kasvihuonetta varten. Kesällä saan sitten taimille tarpeeksi kosteutta eikä tarvitse olla ihan kokoajan kantamassa lisää vettä. Kiitos vinkistä!

Mikähän piip nyt on vialla ku kaikki purkit alkaa hometta ja keltasta sienisysteemiä pinnalleen tekemään?

Ja-Na, mulla kasvaa kans purkeissa sellaista vaaleankeltaista hometta pinnalla, ja niitä sieniä. Kekkilän kylvömultaa oon käyttäny. Vissiin kuuluu siihen mullan laatuukin… Purkit oon vaan huuhdellu viimevuoden jäljiltä, eikä silloin mitään vastaavaa ongelmaa ollut. Toissa vuonna oli kans samaa “kakkaa”. Mää möyhensin sitä pintamultaa, ja pikkulusikalla otin pahimpia homeita pois, ja paransin ilmavaihtoa purkeille (nostin varrastikuilla muovia), niin alkoi parantuun ongelma :slight_smile:

te kastelette liikaa

Selittäkääs nyt, kun en ymmärrä. Missä vaiheessa voin alkaa noita itäneitä taimia kastelemaan altapäin ja jatkanko yhä silti sumuttelua? Ja mikä hyöty tuosta kastelumatosta on verrattuna siihen että taimet on esim tarjottimella johon kaadan vettä. Tähän asti oon vaan kastellu päältä, kun en tiedä miten tekisin oikein enkä noita taimia tappaisi.

altapäin kastelu aktivoi juuria hakeutumaan alaspäin, kosteuden voit todeta purkin painosta. Riippuen kasvista, melkein kaikki taimetukset voi päästää välillä kuivahkoksi, jopa nuupahtaneeksi, eivätkä silti kuole (kokeiltu on). Ainoastaan itävä siemen ei kestä kuolematta kuivumista, mutta pikkutaimet voi kuolla liikaan veteen.

Altakastelumatto tasaa kosteutta kaikille purkeille, vaikka olis alusta kallellaan.

annaw hyvin mahdollista… Ja ei ilma kierrä tarpeeksi. Sillon kun eka kertaa aloin kasvattaan kukkia, tapoin kaikki muut paitsi sussut kuivuuteen. Nykyään kastelen liiaksikkin ettei vaan käy niinku ennen  Onneksi en oo hukuttanut vielä mitään 

Tuota mattoo vois kyllä kokeilla! Mitenköhän niiden kiteiden kanssa, jotka sitoo kosteutta. En oo koskaan kokeillu… Onkohan se muuten samaa, mitä myydään kans mirreille kristallihiekkana pissilaatikkoihin?

On se vain kummaa mikä siinä on että jotkut kellahtaa ja jotkut ei? Tuon mysteerin kun sais selvitettyä niin olisin onnellinen!

Nyt ne verihibiskukset ovat jo itäneet vaikka pussissa lukee itämiseen kuluvan 10-40 vrk. Laitoin siis sunnuntai-iltana siemenet likoon ja tiistaina multaan.

Kesänlapsi, tarkoitatko vermikuliittiä? Voi niitä muitakin olla, mutta en tunne. Otin tänä vuonna ekaa kertaa tuota vermikuliittia käyttöön ja olen ollut tyytyväinen! Se pitää kosteuden mullassa tasaisena pitkään. Ei tule äkkikuivumisen vaaraa. Olen sekä sekoittanut sitä kylvömultaan että ripotellut pinnalle.

Onko teillä kerroksellisia kasvatustasoja? Jotain ritilä- tai lasihyllyjä, joille saa taimilaatikoita päällekkäin ikkunalle? Äkkiähän ikkunatila loppuu kesken, ja monella teistä on paljon suuremmat kylvökset kuin mulla. Olen miettinyt ratkaisuja, mutta mieleen on tullut vain sellaiset ritilälliset kenkähyllyt, kaksitasoiset siis.( Eikä sitäkään vielä ole.)

Irisfinlandica.sain pari vuotta sitten syntymäpäivälahjaksi tämmöisen

http://users.edu.turku.fi/mmaalto/puutarha/taimikasvatus.htm

Siinä mahtuis periaatteesa olemaan kolmekin hyllyä, minulla on kaksi 30 cm leveää ja 120 cm pitkää hyllyä.

Miten noiden kesäkukkien kylvöajan kanssa. Mulla olisi esimerkiksi isotsinnioita, koskahan ne kannattaisi kylvää (pussissa lukee maalis-toukokuu)? Entäs punakosmos? Siinä sanotaan suoraan ulos touko-kesäkuussa, mutta ymmärsin ettei suoraan uloskylvettynä ehdi todennäköisesti kukkimaan? Sama pioniunikoiden ja ruiskaunokkien kanssa? Mitä suosittelisitte, kannattaako esikasvattaa ja jos kannattaa, niin koska? Sitten mulla olisi vielä isokirjopeippiä, jossa sanotaan sisälle koska vaan tai suoraan ulos touko-kesäkuussa…

Kiitos tuhannesti jos joku osaa neuvoa!

Olisi pitänyt lukea tätä keskustelua ennen mullanostoa. Taimipolte on vienyt harjaneilikat ja kanelihome valtaa purkkeja

Vilhelmi, tarkoitit ilmeisesti sitä ketjuilla koottua hyllykköä? Minusta se on kaunis! Olen joskus nähnyt sellaisen jossain lehdessä. Otatko sen taimikasvatuksen jälkeen pois, vai onko siinä sitten huonekasveja?
Katselin blogisi perennapenkkikuvat läpi, ai kun onkin komeita kukkapenkkejä!!

IrisFinlandica, kurkkaapa täältä "Vapaa sana - Neuvonarikka"-osiosta ketjusta "Lisätilaa taimille", ja on siellä "Kukkalaudat"-ketjukin jossa on ehkä soveltuvia ideoita.

Kokemusta mulla ei monelta vuodelta ole, mutta itse en ihan vielä laittaisi isotsinniaa tai punakosmosta. Maaliskuun loppupuolella ehkä. Ne ovat nopeakasvuisia ja kasvavat isoksi. Ruiskaunokki ehtii hyvin kukkia vaikka ulos kylvettynä samoin kuin vaikka kehäkukka. Niitä ei kannata sisälle kylvää. Pioniunikosta tai isokirjopeipistä en osaa sanoa.

Rilla, vastaan osaltani noista joista on itse kokemusta.
Punakosmosta halusin aikaisin kukkaan viime vuonna ja laitoin sen esikasvatukseen isoihin, ostokasveista jääneisiin ruukkuihin ( läpimitta ainaki 20 cm) ja kokeilu onnistui hyvin. En muista tarkkaa kylvöpäivämäärää, mutta olen laittanut kylvösuunnitelmaan ylös, että kylvä viikolla 18-19. Taisin kylvää ne ulos ruukkuihin, oli niin kevättä.
Kun ne on tarpeeksi isoissa purkeissa, ne voi kasvaa siinä koko kesän ja purkin voi nostaa vaikka kukkapenkkiin, aina sinne missä kaipaa väriä tai muutosta. Olivat isoilla nupuilla jo heinäkuussa ja kukkivat muistaakseni heinä-elokuun vaihteessa. Muista, niitä ei saa lannoittaa liikkaa, kukkivat kuulema parhaiten "pikkunälässä"Suosittelen lämpimästi!

Isokirjopeippiä pistin viikko sitten kasvamaan, vielä ei näy mitään.

Ja vielä Irisfinlandicalle, mulla on tuo kasvihyllykkö käytössä vain kevään. Ihan helppo oli tehdä. Muistaakseni bauhausista määrämittaiset "lankut/liimapuulevyt"sekä kaunista vaijeria. Vaijeri on ihan ruuvattu 2cm paksuun levyyn kiinni. Ja koko hökötys roikkuu katosssa sellaisten perus amppeliruuveista.

Tä oli ihan helppo jobi isännälle näihin mun muihin kasviaiheisiin pyyntöihin verrattuna (kärhötuki hitsaamalla harjateräksistä, kasvihuoneen kokoaminen, laseja on 156 kpl…)