Nyt se alkoi
Erkin ja Goldkronen siemen pääsi multiin, samoin härmesalvian, miljoonakellon, lumihiutaleen ja keijunmekon siemeniä. Osa tosi vanhoja, mutta annetaan heille vielä mahdollisuus.
Kennostossa on jo muutamia juurtuneita kesäkukkien pistokkaita.
Ai Kurpal on syys/talviväsymys, viimevuoden turhautuminen ohi…Nyt alko uusielämä puutarhan ym. kaa, ja kohta tulee muut perässä. 6viikko, niin kaupat alkaa olla siemenii hyllyis, ja taas uusi- into monilla päällä…
Tuleekohan mulle sitä intoa ollenkaan, tuntuu että pahin puhti on laimennut - mutta onhan tässä vielä aikaa innostua.
Täällä sitten yksi, jolla intoa piisaa. Tätä kylvökeskustelua olenkin jo odottanu!!! Olkoon masentava talvipimeys nyt takana päin ja kevät lähempänä kuin uskoisikaan!
Pienet orvokintaimet tekee jo ensimmäistä oikeaa lehteään, chilejä ja yksi pieni minipensastomaatin idätyskokeilukin tuossa lampun alla köllii. Ihanaa!
(Orvokeilla tosin mulla on hirveän huono itävyys toistaiseksi, pitiköhän ne idättää pimeässä?)
Pitäisi tänään /huomenna laittaa multiin heliotrooppi ja keijunmekko, kenties voisin kokeilla tuota härmesalviaa. 2012 petyin, maaliskuussa kylvin ja syyskuussa mokomakin hituri kukki.
Äääh, lamppu on boncheilla eikä uutta ole hankittu. Eli ei voi kylvää. Silmissä siintää ihana sentin paksuinen ledi"levy" täysspektrisillä päivänvaloledeillä, mutta se pitäisi tilata ruotsista ja hintaa on paaaaaaaljon. Enkä ulos mäkään uskalla vielä kylvää mitään. Lumi, missä olet!?
Että tällälailla, lumihiutale kylvetty 24.12 = kahen millin taimella, paprika 27.12 samoin taimella. Tänään laitan yks kappale TinyTim ja GoldKrone.
Muuten lumihiutaleesta kysysin , kun olivat niitä pilleröityjä ja en löytäny kuvaa, mimmonen tupas tai vastaava siitä nousee, nyt näkyy vaan parin millin vihree (joku) ??
keijunmekkoja myös itämässä, ihan niinku ei olis entisiä,orvokin siemenet on vielä Kiimingissä.
Tuossa ne orvokit raya odottelee matkaan pääsyä. Hyvällä tsägällä saat neki jo perjantaina multaan.
Vilhelmi76: Mulla on itäny orvokit ehottomasti parhaiten +16 ja siemenet sotkettuna pintamultaan. Eli pimeetä, mutta ei mitään mustia muovijuttuja. Jos on liian kostea, niin ei nouse kunnolla. Huoneenlämmössä kans itäminen on tosi epätasaista. Tämä ohje siis sarviorvokeille.
Huomasin viime vuonna kun niitä pilleröityjä lumihiutaleita kylvin että koska siinä pillerissä on useampi siemen sen kannattaa rikkoa ja sirotella laajemmalle.
Se kyllä kävi mielessä, mutta myöhästähän niitä ennää on ripotella mihinkään. Voihan nenä.
No ehkä pystyt kumminkin erottelemaan taimet toisistaan kun niitä kasvatetaan vain yksi per ruukku.Minäkin tein sen virheen kun ensin kylvin kokeeksi muutaman pillerin.Mutta kyllä se siitä.
Kiitos Asarina kannustuksesta, rupesin miettimään että koulitaanhan sitä vaikka minkälaisia tuppaita muitakin, niin että,no kunhan nyt vähän kasvavat tarttee kehitellä.
Aamulla laitoin jo mullan hankikylvöjä varten, mutta kuukalenteria tutkittuani jätän siementen kylvön ainakin huomen aamuun.
Mustakuu on kalenterin mukaan tabupäivä.
Hulluus iski. Chilejä purkissa 8 eri sorttia. Tupakkaa paria laatua. Pelargoneja, erilasia orvokkeja, keijunmekkoa, jotakin tuntematonta, jättihibiscus ja yksi paprika. Hih. Perennat menee varmaan melkeen kaikki hankeen kun loppuu tila kohta…
On sitä vähä pöljä. Hirviässä villissä laitoin siemeniä multaan. Siinä oli sitten 6 purkkia dynossa jo kylvettyä koristetupakkaa, ja lattialla vieressä sitten samanlainen setti pelkällä mullalla odottamassa täytettä. Arvatkaapas mihin kylvin sitten habanerot… Siinä sitten kaivelin habaneron siemeniä röökien seasta. Voin vaikka vannoa, että mun habanerot on sitten kauniilla pinkeillä tupakeilla koristeltu. Moka nro.1. Toinen moka on varmaan se, kun pistin kärhökokeilupurkkiin jalapenoja kasvamaan. Ku ne ei noussu… Oishan sen tieten voinu uloski viiä, muttaku multa loppu ja jalapenot oli siinä hollilla. Nyt kun pahin kylvömania laantui, niin ei ehkä ollut maailman paras idea.
Ei tupakoita vielä, olet ihan lirissä niiden kanssa.
Kurppa tuossa sanoi että ei tupakkaa vielä, koska on sen kylvöaika?
En ole koskaan itse siemenistä kasvattanut, ja nyt olen kaikenlaista sorttia hankkinut.
Koska olisi se hyvä aika niitä ruveta laittamaan multaan?
Niin, ettei joudu pulaan .
Pusseissa on viitteelliset ajat, mutta olen oppinut että muiden kokemukset ovat aina parempia.
Joko marketeissa on kylvömultaa? Taitaa tulla Prismaan jne. vasta, kun on saatu jouluvermeet ja rakettikrääsät korjatuksi tieltä pois.
No, jaksan odotella vielä kuun loppuun, helmikuussa laitan ensimmäiset minitomaatit (Red Robin, Mohamed, Carrot-like, Klyukva Sakhara…)
En ole nähnyt ainakaan meillä päin vielä missään myynnissä kylvömultaa. Itse ostin kylvömultaa varastoon 5 pussia syksyllä
Juuri tarkistin mun viime vuoden kylvökalenterista että kylvin tupakat maaliskuun alkupäivinä ja hyvin ehtivät kasvamaan ennen ulos istutusta
Mie kylvin viime vuonna koristetupakat 9.2…kukkivat vasta heinäkuun loppupuolella, eli nyt laitan aikasemmin, kyllä mie muiden tupakoitten kans pärjään hyvin, narsissisellainen onkin sitt eri juttu. Sen kylvin viime vuonna vasta maaliskuun jotakin , kun ei ostosiemenet itäny ollenkaan, Bumblelta saadut iti erittäin hyvin, mutta kukkivatkin sitte syksyllä vasta. Meillä on vissiin eri ilmasto täällä pohjosempana.
En käytä varsinaista kylvömultaa ollenkaan, en oo koskaan muistaakseni ostanu, sekotan jotain halpaa kukkamultaa ja hiekkaa , toimii hyvin.