2014 Kylvöt, suljettu

Tuosta rayan kirjoituksesta muistin, että munhan on pitänyt kertoa kuvan kans tästä -> eli talvetetut narsissitupakan kylvökset. Ovat siis viime kesänä kylvetyt tähän jauheliharasiaan, talvehtivat helposti, osa kuolee, eli harventavat itsensä. Sopii mulle, kun ei oikein ole kunnon olosuhteita eikä tiloja varhaisille talvikylvöille, nää pysyy paremmin hengissä mulla kuin ne ihan hentoset talvi-siementaimet. Ehkä kymmenkunta kunnon taimea näistä tulee kesäksi, enkä enempää tarvikaan.

No jestas sentään, tuopa oli uutta !!

Joku tuskaili, kun ei ole kasvivaloa.
Mulla oli viime vuonna tällainen hätäkeksintö ja hyvin näytti toimivan ja kasvoi napakoita taimia. Eihän tuohon tietysti suurta määrää mahdu, mutta 30 tainta nyt kuitenkin. 
Eli Osramin cool daylight loisteputkipolttimo (6500K) tavallisella kierrekannalla eli sopii mihin tahansa vanhaan pöytävalaisimeen. Muistaakseni 15W

E

Minä olen pitänyt pikkutaimia apukeittiön päydällä yläkaapin alapuolelle kiinnitetyn loisteputkivalaisimen alla. Erilaisilla laatikoilla ja kirjoilla olen korottanut taimilaatikon mahdollisimman lähelle valaisinta. Aika monta viikkoa pystyy taimia kasvattamaan tuolla tavalla, kun niiden kasvaessa poistaa korokkeita taimilaatikon alta. Lisäksi olen käyttänyt sellaisia halpoja johdolla varustettuja loisteputkivalaisimia, jotka olen viritellyt lähelle taimia tai kiinnittänyt metalliseen hyllykköön.

Kauheesti tekis mieli jo kylvää jotain, mutta ensin pitäisi päättää mitä tänävuonna kasvatan siemenestä, niin ei tule pulmia liikojen taimien kanssa. Tässä on kuitenkin vielä pitkästi aikaa ennenkuin taimet voi siirtää kasvihuoneeseen. Taimikasvatuspöydätkin on jo nyt täynnä talvehtivia chilejä ja verenpisaroita.

No voihan… Hmm. Onkohan nuilla koristetupakoilla eri aikoja kylvöajoille, kun tuon korkeamman veijarin pussissa lukee maaliskuu, ja tuossa matalassa exoticin pussissa tammi-helmikuu. No nuo matalat ja rayalta saadut siemenet tuiskautin multaan. Saapas nähä miten käy. Mulla yleensä menee ihan sika kauan enneku saan mitään kukkaan asti, kun en koulimista oikein harrasta. Sitten vasta, kun ovat jo isompia. Ja tulee kidutettua aika paljon niitä sitten, etteivät venähä liikaa. Vertauksena petuniat, mitkä laitan helmikuun puolessa välissä, ja aloittavat kunnolla kukintaa vasta juhannuksen perästä. No, ei niitä onneksi oo ku 8 purkkia. Kai niitäki saksia voi? Voihan?

Riippapetunian kylvö viime vuonna 19.1, eikä yhtään liian aikasi, riippamallia ainaski voi latvoa ja monistaa sen minkä huvittaa, normikasvusesta en muista. Viimeks ei ollu kun Alba, myös 19.1 , iti älyttömän huonosti ja kauan (2-3vk) ja kukki heinäkuussa. Kerrottuja en saanu itämään ollenkaan. Ja koulimista en myöskään harrasta just ollenkaan. Siks just purkkiarmeija kesäkukista on ollu melkonen koko kevään. Nyt yritän tosiaan ainaki lajikkeita vähentää rutkasti, mutta,saa nähä.

Nii, ja tuosta riipasta on syksysiä pistokkaita parissa purkissa, niitäki vois alkaa monistamaan, eli petunian kylvötkin taian laistaa.

Ihan sattumalta, googlella hakua tehdessä osuin tällaiseen kylvötaulukkoon.

No mutta tuohan se Mumimyyn tekemä taulukko, joka ainakin ennen on ollut täällä pentissä?

Taitaa olla, ainakin hänen kotisivuiltaan löytyy vastaava.

Aamupäivällä kasvavalla kuulla kylvetyt hankeen menevät perennansiemenet. Katsotaan mitä näistä tulee, kun on kuukalenterin mukaan työ tehty.

Vilhelmi76: mulla on itse asiassa aika samanmoinen viritys, mutta se on siis boncheillä. Ja nyt kun nuo ihanat LED-panelit ovat osuneet silmään niin peruslamppuviritys ei oikein tahdo napata… Äääh. Tai ehkä se on vaan pakko, kun lompakko ei nyt anna myötä. Itse en siedä kasvivaloja, täysspektrinen vahva valo (just 6500K) saa luvan riittää. Käytän Ikean halpaa E27-kantaista pöytävalaisinta, paljon syvempää halpaa kupua kun en ole löytänyt (ettei fotonit karkaa väärään suuntaan) ja valotorni.fi:stä ostamiani Altalite 32W -polttimoita.

Mullahan on kaksi sellaista sinipunaista halpaa led-paneelia. Ja se sinpunavalo on aika hirveää. Silloin kun on päivänvaloa, sinipunavaloa ei juurikaan huomaa, mutta pimeässä valot loistaa kilometrin päähän päätielle. Siispä otan nuo ledipaneelit käyttöön vasta helmikuun lopussa, ja pidän päällä niitä saman aikaa kuin päivänvaloakin riittää.

Meillä on metsä tässä talon takana, ja auringonvalo yltää sisään ikkunoista vasta maaliksuun loppupuolella.

Täältä tilatun kuukalenterin mukaan 3,4, 12, 13, 14, 22, 23 ja 31.1 ovat kukkakasvien kylvölle ja hoidolle hyviä päiviä.
Hedelmäkasvien kylvö ja hoito puolestaan 7, 8, 9, 17, 18, 19, 27 ja 28.1

Jossain on selitetty se, miksi myös alakuulla on hyviä kylvöpäiviä. En vaan muista missä.

Paprikat laitan multaan ensviikolla ja muutamasta kesäkukasta pistokkaat huomenna.

Kylvinkö minä päivää liian aikaisin? Minulla ei ole kuukalenteria, mutta luulin että kun kylvää kasvavalla kuulla eikä mustankuun päivänä, niin onnistuu.

parasta kylvöaikaa yläkuulla ovat päivät heti uudenkuun jälkeen.

• vähenevällä kuulla kylvetään kasvit jotka tuottavat satoa maan alle.

alakuulla parasta kylvöaikaa on viikko heti täydenkuun jälkeen.
  • ja esim. keräsalaatin kylvöön valitaan vähenevän kuun aika (alakuu saa aikaan salaatin kerimisen).

sama pätee kasveihin joiden ei haluta kasvattavan vartta tai komeaa naattia, vaan keskitytään tyveen tai juureen, esim. sipuli, valkosipuli, kyssäkaali, purjo.

Kyllähän tästä juttua riittää, niin ja vanhankansan sanonta kannattaa muistaa : alakuulla illalla, yläkuulla aamulla.

Heh Emo, ihan sattumalta osuit tänne puutarha.netin sivuilla olevaan kylvökalenteriin . Linkkisi aukesi sivulle: http://puutarha.net/pdf/pnet/kylvoperennat.pdf.
Kaikki tiet vievät penttiin .

Niin no. Ehkä maahan kylväessä tuosta kuuhommasta on enemmän hyötyä kun purkkiin kylväessä. Maassa kuun vaikutukset näkyy selvemmin, kun purkissa missä vesi ei tee nousua ja laskua jne. Näin ainakin ajattelisin ite tämän asian. Enemmän luotan ilmatieteenlaitokseen (avomaankylvöissä) ja omaan intuitioon kuitenkin tässä hommassa. Jos mikään mun mustankuun kylvöistä ei idä, niin lupaan ja vannon noudattaa kuukalenteria lopuissa kylvöissä. 

Naurattaa, kun, mein äiti oli aikoinaan maalla hyvinkin tarkka noissa kuuhommissa, tietenni kylvöissä myös ja minä aina yritin hiukan epäillä sen juttuja, niin sanoa paukautti kerran että kyllä naisihmisenä on pakko tajuta että kuu ja kuun liikkeet vaikuttaa kaikkiin asioihin . En sitt muistaakseni enää viittiny mainita koko kuu-asiaa,näin naisihmisenä.

Mulle pukki toi tuon Wanhan ajan kuu(seinä)kalenterin, olin kyllä sitä pyytänyt :slight_smile: mulla oli se viime vuonna jo käytössä. En vissiin ihan orjallisesti sitä noudattanut, joskus vaan piti vähän lipsua. Mutta kuusi ei tänä vuonna karise yhtään kun on kaadettu kuukalenterin mukaisena päivänä :smiley: näin on. Meni vähän ohi kylvöjutun, mutta huomenna laitan muutaman kelloköynnöksen multaan töiden jälkeen, ehkä kokeilen petuniaa ja lobeliaa ja ja …hui

Minen aio hankkia välttämättä muuta uutta siementä, kuin paria jättiauringonkukkaa, oon nyt kahlannut luetteloita, että mitä niitä olis, aikaa ainaskin on vielä neljännesvuosi ennenkun tartten niitä.

Kukkamultaa ostin tänään 10 l. ensi hätään, on paljon rauhallisempi olo kun sitä on kotona jonkin verran, jos tulee joku arvaamaton kohtaus.