2014 Kylvöt, suljettu

Mulla oli viime vuonna tuo kuukalenteri ja jonkin verran kyllä yritin elää kylvösteni kanssa sen mukaan :).

Äsken sain amppelimansikat kylvettyä. Kylvin myös pari Peri Peri chilin siementä ja myös pari Aji Christal chilin siementä kun tuli niin hirveä kylvöinto ;). Myös petunioita innostuin vähän kylvämään ja sitruunaeukalyptuksen siemeniä myös. Ai niin kylvinhän mä myös keijunmekkoja ja pari Minibel tomaatin siementä.

Jutilta saadut pasuunakukan siemenet laitoin likoamaan veteen ja vielä olis tarkoitus tänään laittaa buddleijan siemenet jääkaappiin kylmäkäsittelyyn jotta pääsee kuukauden päästä niitä sitten pistelemään multaan (jos nyt sattuvat itämään yhtä hyvin kuin viime vuonna).

Piti ihan kooklettaa, että mikä ihmeen budleja.  Haha, huomenta. 

Minä oottelen postia isoäidin kasveista, että pääsis laittaan kuukausimansikat multaan. Hankikylvöjä tekis mieli tehä, mutta kun ei ole tarpeeksi lunta. Pah. Ei sitten. 

Millo on hyvä hetki pistää isosamettikukat multaan? Oisko maaliskuun puoliväli ok? 

Maaliskuun puoliväli on varmaan noilla leveysasteilla hyvä aika.

On se mukavaa, että jossakin suhteessa olemme täällä paremmassa asemassa kuin Te etelämmässä asuvat "hörhöt". Meillä on täällä animated smileys winter 4   . Voimme tehdä hankikylvöjä mielinmäärin.

Miten te muut eteläisemmän Suomen asukit meinasitte hoitaa perennakylvöt jos ei hankea tulekaan? Jääkaappiinko vaan?

Varmaan osa jääkaappiin ja osa kasvihuoneeseen. Niitä täytyy vaan muistaa kastella :wink: Mulla oli viime talvenakin osa perennakylvöistä kasvihuoneessa ja ihan hyvin onnistui.

En tiijä etelästä, mutta jos mittari pysyttelee kuukaus tolkulla 0. paikkeilla tai 1-4 plussalla, hiukan kylmempi kun jääkaappi niin siinähän nuo ois tullu kylmäkäsiteltyä, jatko onkin sitt eri juttu.

Miulla on muutamia purkkeja ulkona ollu jo kuukauden, nehän vois hakee kohta pois ennenku hullummat pakkaset yllättää, ja sitten…se jatkokasvatus. voi huh ! Tai, jos nyt sattus sitä lunta joskus tulemaan niin jäisivät sinne.(kai)

Apua!!! Mulle tuo hankikylvö ja varsinkin ala-/yläkuu on aivan outo ja uusi juttu, oiskohan mitään järkeä vaan laittaa jo siemeniä ulos penkkiin? Eiköhän sitä lunta kohtapuolin tule eteläänkin…

Kyllä mie oon kylväny ihan suorakylvönä myöskin. Luonnon armoille vaan jos paikka on tiedossa ja valmiina. Harrastan muutenkin ns. myöhäissyksyn suorakylvöjä, nythän olis voinu harrastaa melkeimpä koko ns. talven.

Juu, kyllä minä olen myös kylvänyt osan siemenistä suoraan maahan ja ihan hyvin sekin onnistuu.

Tänään meni täällä keijunmekon siemenet kostean talouspaperin väliin muhimaan ja viikonloppuna sitten multiin. :slight_smile:

Mihin sitä lunta tarvitaan? Eikö lämpötila ole tärkein. Itsellä on ollut perennansiemenet kylvöpenkissä marraskuulta lähtien ja nuoskaa on ollut niiden päällä ehkä viikon päivät. Millä lailla lumen tulo parantaisi itämismahdollisuutta?

Jos lämpötila pysyy pakkasen puolella niin ei ongelmaa. Jotkut saattaa plussan puolella ollessa jo itää. Sit kun tulee pakkanen niin se on itäneiden menoa. Lumi toimis kivasti myös kylvösten suojana. Eri asia sitten lämpötilojen kanssa, jos esim. kylvää suorakylvönä parisenkymmentä siementä niin usempi niistä itää vasta keväällä.

Lisäys. Jos on esim. vaivalla hankittu 3 siementä jotain uulalaa -kasvia niin en tyrkkäisi niitä suoraan maahan näillä keleillä

Eihän jääkaapissakaa miinusasteita ole +5-+8 kai se on. Jos ulkona on +2 tai jotain , niin parempi kai se on. Eikä se ulkona asuva kasvikaan taija siemenilleen lämpömittaria vahata, tiputtelee vaan, ja itää jos itää.
Mitä Miikos tarkotat että jos suorakylvönä kylvää itää vasta keväällä, millos hankikylvöjen sitt on tarkotus itää ? Eikös ne siellä idä samalla lailla omaan tahtiinsa keväällä, paitsi jos aikasemmin kaivaa pois ja tuo pirttiin.

Sorry jos oon tyhmä.

Sitä se Miikos vissiin vaan tuumaa, että näillä keleillä siemenet itää. Ja ku tulee pakkaset päälle niin ne paleltuu hengiltä. Mutta jos on tarpeeksi viliponen ku ne siemenet nakkaa ulos, niin vasta keväällä nousevat, kun aurinko alkaa niitä hellimään.

Mitäpä tuosta pähkäileen, mutta jokatapauksessa miulla on syyssuorakylvöt onnistuneet huomattavasti paremmin kun ns.hankikylvöt. Enkä nytkään mitään purnukkaa ulos jätä, jos meinaa pakkaset lykätä niin nostan eteisen nurkkaan (ei oo ihan yhtä kylmä ku ulkona)

Ostin tuleville tomaateille jo pussin kevyempää multaa. :smiley: Vielä kun saapuisivat postin mukana itse kylvettävät, miten niin malttamaton. :smiley:

Kävin miekin kylvöjä katsomaasa, että eikö mikään ole vielä itänyt:)

No katotaan nyt mitä syyskylvöpenkistä nousee. Eipä mulla onneks niitä uulalaa-lajien siemeniä ole vaan olen valikoinut lähinnä karujen olojen selvityjiä  Tietty eipä nekään keskellä talvea itämisestä selviä, mutta onneksi kylvin aika myöhään. 

Minäkin olen sillä kannalla, että vielä voi tehdä syyskylvöjä suoraan maahan. Tilasin äidille (kun itsellä ei ole maata) tuolta etusivun tarjouksestä jouluksi kolme siemenpussia. Ne olivat tulleet tiistaina, ja tottelevaisesti hän kylvi vuorikaunokin ja ketoneilikan siemenet uudenvuodenpäivänä maahan. Aiemmin olisi vielä ollut itämisen riski, nyt luulisi sään olevan ainakin aika viileä kevääseen asti (sijainti Pohjois-Kymenlaakso). Siemenet jäävät oman onnensa nojaan, kasvavat jos kasvavat, purkkeja ei kukaan ottaisi hoitaakseen.