Astetta kivempaa kylvämistä tänään: kasvihuoneeseen salaattia ja rukolaa. Saa sitten nähdä, mihin Black Seeded Simpsonit oikein kykenee. Jos menee persiilleen, niin eihän tuo nyt niin iso vahinko ole. Syvemmällä kasvihuoneissakin maa on kyllä vielä jäässä. +4 on siemenpussin mukaan alin, jossa Simpsonit itää. Rukola on aina itänyt nopeammin ja on siis aina kyennyt itämään vähintään yhtä viileässä kuin Simpsonit.
Ihanaa, viikonlopulla kylvetyt kosmoskukat ja muutama samettikukka itänyt! en tiedä, olisko näin aikaisin tarvinnut kylvää kosmoksia, mutta onpa sitten keittiön pöydällä kukkatarha…
Lauantaia kylvin kirjokierron ja nyt pukkaa jo pintaan,dääm.Ei olis ihan noin nopsaan tarvinnu,ovat kahdenviikon päästä varmaan metrisiä
Mie en ollut uskoa silmiäni kylmänkukka on itänyt
Siemenet oli vermikuliitissä minigrippussissa jääkaapissa reilun kuukauden
ja sit huoneenlämmössä lojumassa.
Olin jo melkein unohtanut koko pussin, mutta eilen muistin vilkaista…ja siellähän oli vihreitä sirkkalehtiä ihan runsaasti, jee.
Elämäni ensimmäiset
Kyllä taas jaksaa ku onnistuu…
Nytkö kiireesti ne multaan ??
joka vuosi minulla tuntuu olevan joku kasvi josta tulee “ongelma”. Viimevuonna laitoin hyasinttipavun ihan turhan aikaisin (kuitenkin pussin ohjeiden mukaan), ja se kerkesi kukkimaan ja kuolemaan ennen kuin lumet edes ehtivat sulaa maasta.
Kerran aikaisemmin olen kokeillut laittaa zinniaa ja ne raukat kuolivat ennen aikojaan. Tänä vuonna kuitenkin ajattelin että kokeilen vielä, mummoni zinniat kun kukkivat niin kauniisti viime kesänä… No, toissa päivänä laitoin siemenet multaan (odotettu itämisaika pussin mukaa 10-14 vk) ja hups, tänään ne jo nostivat sirkkalehdet pintaan… toivottavasti tämä ei mene kuten viime keväänä…
Taas piti koulia 3 kpl Taminaa, 2 Peremogaa ja 1 Erk. En ole edes uskaltanut laskea montako alkua mulla on taimihyllyssä, joka alkaa olla täynnä pikkupurkkeja Ja vielä on jokunen purnukka pesuhuoneen lattialla odottamassa itämistä. Kahteen tein tänään lisäkylvönkin, kun eivät ole chilit nousseet, kohta mulla on tietenkin niitäkin 10 kpl molempia
Voi halavattu
Kaikki neljänsortin sammarit on jo itänytsalaa pimeässä.
Nostin kiireellä valoon, ettei tule hujoppeja, vaik aika pitkiä osa näytti olevan.
Nopeaa toimintaa, ku viikonloppuna kylvin (osan lauantaina ja osan sunnuntaina)
Ituisia oli omat siemenet, vanillat kaupasta, nekin jo itänyt osittain.
Mihin mie joudun
Tässä näkyy millaiset juuret oli Beaver Dam chileihin kasvanut kissanhiekassa. Koulin ne tänään Green Caren taimimultaan. Nuo ois voinut koulia jo pienempinä, mutta ihan hyvin ne kasvoivat myös kissanhiekassa, jota kastelin heikolla lannoiteliuoksella.
Eilen kylvin väriminttua, kaunopunahattuja, hämähäkkikukkia, syyshohdekukkia, narsissitupakkaa ja tähtiputkea. Lauantaina kylvetyistä sulkaneilikoista jo valtaosa oli itänyt Myös kaikki reunuspäivänkakkarapurkit ovat täynnä pieniä taimia. Viikonloppuna olis tarkoitus kylvää purjot ja alkaa koulimaan keijunmekkoja ja nukenkauluksia joita on todella paljon.
Munakoiso jo vilauttaa niskalenkkiä! samoin pari uutta tomaatinalkua. Portulakan siement myös näkyvät olevan elossa. Hipjee!
Yrttejä pukkaa jo hyvin pintaan
Keijunmekot aloittelevat kunnon kasvua, jurotusvaihe alkaa olla ohi.
Lobeliat ja vanhat kelloköynnökset kaikki itäneet.
Koulin tomaatit toiseen kertaan, nyt maitopurkkeihin. Samoin koulin paprikat, sirokesäkynttilät, lumihiutaleet ja miljoonakellot. Peukkua pystyyn että ne hiukset selviää hengissä ja kukkii edes syksyllä .
Pitäisikökän kesäkynttilää latvoa?On ihan uusi kasvi meikäläisen taimikasvatustaipaleella.Ovat nyt jo yli 10 centtisiä eivätkä yhtään näytä haarottumisen merkkejä.
Voi himputti, joku tomaatti päätti itää jälkikäteen kun unohdin koulimisen jälkeen kylvöpurkit pöydälle. Eihän siinä enää ole lappuja, ei mitään hajua kuka hää o. Mutta rakastan noita sissejä, ei voi heittää roskiin.
Ostin Rainpowin kevytkissanhiekkaa. Täytin hiekalla kylvöastiat, ja kastelin. Aivan kuin savu pöllähti kun kastelin hiekkaa. Seuraavana päivänä tuli haju haitat. Hiekka haisee ihan karmealle. Ihme kissa pitää olla joka tykkää tuosta hiekasta. Nähtäväksi jää miten siemenet itää.
Joo, ihmettelin ihan samaa että minkäköhän lainen kissa muka sietää sitä ns."tuoksua"
Genesee neuvo että liottaa pari päivää niin se haju hiukan häipyy , mie vaan huuhtelin isossa ämpärissä pölyä pois.
Meillä isäntä herätteli heti semmosen pohdinnan että kun sitoo kosteutta tuo, nin hän aikoo käyttää sitä kukkamulta/tav.hiekka (jota siis käytän kylvömultana) seoksen seassa omissa tupakkikylvöissään, kuohkeuttaa multaa ja pidättää kosteutta, ei purkit kuivahda niin nopiaa,selitti hän .
Öö, miksi just kissanhiekkaa…??
Mulla itäneet basilika, sarviorvokit ja tarhaorvokit. Ja tietysti ne liian aikaisin kylvetyt tuoksuherneet. Koristetupakkakin näkyy jokunen tulevan. Millä ihmeellä ne pystyy koulimaan, kun ovat niin pikkuisia? Isot samettiruusut myös itäneet. Milloin kääpiö- tai noita tavallisia samettiruusuja olette yleensä kylväneet? Ahkeraliisoista ei jälkeäkään. Ja kaikki tomaattilajikkeet ovat itäneet.
SAmettikukat about maaliskuun puoliväli (siis minä)
Se kissanhiekka kannattaa kyllä huuhdella ennen käyttöä siitä hienosta pölystä. Minä en ymmärrä miten tuota voi käyttää kissoille, vaikkei se tuoksu haittais, niin se punainen pölyhän leviää tassujen mukana kaikkialle ja on kissan jalatkin punaiset. Tanskalaisella valmistajalla on myös Terramol niminen puutarhakäyttöön tarkoitettu tuote samasta materiaalista, sitä ei vaan saa Suomesta.
Imikän kysymykseen vastauksena miksi kissanhiekkaa, on se että tämän tyypin hiekka sitoo itseensä vettä ja siinä on helppo idättää siemeniä. Taimet voi jättää siihen pidemmäksi aikaa kuin kylvölautalle ja kouliminen juuria rikkomatta on helpompaa kuin mullasta.
Juurruttamisessa se on myös hyvä kasvualusta. Mulla on pian miljoona kerratun petunian tainta, jos kaikki pistokkaat juurtuvat