2014 Kylvöt, suljettu

Joko voi kylvää tuoksusamettikukkaa?

Voi minkä tempun teki Hämähäkkikukka. Pistin tiistaina multiin parikymmentä viime syksynä keräämääni siementä ajatuksella että parin kolmen viikon kuluttua, monen kylmään-lämpimään-kylmään-lämpimään -juoksuttelun jälkeen edes muutama siemen itäisi.

Äsken kun menin katsomaan saunanlauteille lämpimään laitettua purkkia, niin jo toista kymmentä vihertävää silmukkaa oli ilmestynyt mullan pinnalle!!! Ostosiemenien kanssa saa aina hullunlailla kikkailla…

• Kyllä on ihmeellinen elinvoima näillä itse-poimituilla.

Millaisia lamppuja voisi kasvatukseen käygtää? :slight_smile:

‘Työvälineet, tarvikkeet’ otsikon alta köytyy Lisävalaistus-ketju, jossa on paljon asiaa valaisimista. Konsensus taitaa olla, että kylmän valkoiset loisteputket, energiansäästölamput tai led-valaisimet toimii kasvivalaisimina taimille.

Tän sivun yläreunasta löytyy myös noita linkityksiä :wink:

Tämä palsta se jaksaa aina yllättää. Jatkuvasti oppii jotain uutta. En ole ikinä kuullut tuoksusamettikukasta. Samettikukkaa olen siemenestä kasvattanut vuosikaudet, mutta tämä on minulle uusi tuttavuus. Katsoin tietysti netistä ja toiselta nimeltään se ilmeisesti on rohtosamettikukka. Ihan yhtä outo nimi. Siis laitatko Emo sitä koristekasviksi vai käytätkö yrttinä vai miten?

Tiny Timit on sankoin joukoin jo itäneet vaikka vastahan mää ne laitoin, härmesalviat nostelee myös kilvan päitään. Nyt viikonloppuna voisi laittaa yrttejä, köynnöksiä ja kokonaan unohtamani orvokit.viime kesänä kerätyistä siemenistä. Jokohan sitä tohtisi zinnioita ja sammareitakin laitella…? Lehtikaaliakin meinasin vielä esikasvatella, saa nähdä mitä siitä tulee. 

Tuskailin jo heti alkanutta tilanpuutetta, kunnes muistin että mullahan on hyvä hylly tuossa kuistin kasvarissa. Senhän mie roudaankin sisälle terassin oven eteen, siihen saa aika monta satsia kylvöpurnukoita mahdutettua onneksi.

Huoh. Toista vuotta yritän saada ahkeraliisoja itämään mut eivät kovin ahkerilta vaikuta. :frowning:

Ei ole munkaan ahkeraliisat itäneet. 4.3 ne ripottelin mullan päälle.

Omat ahkeraliisani ovat itäneet ihan kohtuullisesti, lienee aloittelijan tuuria. Kylvin 23.2. osan multaan, osan lautalle. Maaliskuun alussa itivät ensimmäiset siemenet. Hämähäkkikukista, jotka kylvin 3.3., on itänyt vain kaupan siemenet, mutta eivät siemenkirjeestä saadut ‘Helen Campellit’.

Vaikka yritin hillitä kylvöjä, voipi olla, että koulintavaiheessa huomaan, että kaikkea on liikaa…

Sori, käänsin suoraan ruotsinkielesta (dofttagetes, Ruotsista ostettu siemen), tarkoitin tietysti kääpiösamettikukkaa, Tagetes tenuifolia.

Ahkeraliisoja on paria sorttia kylvettyinä, toiset iti  nyt mennä viikolla, taisivat itää kaikki ( 5 kpl) ja toisestakin ainakin yksi, itivät n. viikossa. Ne ovat  ostosiemeniä Impectalta ja Rara växteriltä. Ehtii ne varmaan vielä. Ja jos joku vielä itää, niin hyvä niin. Parempi vaan ettei idä yhtä tolkuttomasti kuin liuskatohvelikukat ja  ne valkoiset lumihiutaleet(siemenkirjeestä) , joita on pieniä taimia purkki piukassa.
Samettikukkien ja yksien tomaattien kanssa en pidä kiirettä. Tsinniat sun muut kylvän  ulos astioihin harsojen alle huhti-toukokuun vaihteessa.  

Rohtosamettikukkia (Tagetes lucida, Tagetes minuta) käytetään yrttinä sekä tuholaistorjuntaan, samoin tuota kääpiösamettikukkaa (Tagetes tenuifolia). Usein tuolle rohtosamettikukalle kerrotaan pidemmät esikasvatusajat, en ole sitä koskaan kasvattanut.

Yrtiksi aion kasvatella tänä vuonna sitrusaromista kääpiösamettikukkaa ‘Lemon Gem’.

Ahkeraliisat ovat aina onnistuneet hyvin, mutta tänä vuonna vanha siemen viime keväältä = ei ainuttakaan itänyttä.

Milloin hyvä “kuu” kylvää? Kaikki vielä laittamatta kun olin reissussa niin olisivat kuivuneet …

Noita kääpiösamettikukan siemeniä mullakin on. Mulla on Tangerine gem ja Ursula, mutta toi sitruunan tuoksuinen kuulosti kivalta. Joko nuo kääpiötkin vois kans laittaa multiin?

Tangerine Gem on myös sitrusarominen. (Tangerine on jonkin sortin sitrus.) Oon lukenut, että Tangerine Gem on hyvää mm. suklaan maustamisessa :slight_smile: Oisin ostanut Tangerine tai Orange Gemiä, mutta ei ollut tuolla, mistä ostin. Ne ovat oranssikukkaisia, kun taas tuo Lemon Gem on keltakukkainen. Saattaa tuo Ursulakin olla sitrusarominen. Red Gem ja Paprika eivät ole sitrusaromisia.

En tiedä, onko mitään hyötyä kylvää näin aikaisin, mutta en kyllä paljon tiedä näistä esikasvatuksista ja varsinkaan aikaisista.

Mulla on Tangerine Gem siemeniä. Jos Tuomipihlaja haluat siemeniä voin laittaa tulemaan :slight_smile: Mulla oli Tangerine Gem viime kesänäkin kasvamassa ja keräsin siitä kukkia teeaineeksi. Kasvattelin sitä kasvimaalla ja yrttipenkeissä taimien välissä. Tänä vuonna aion kasvatella myös Lemon Star lajiketta ja kokeilla myös sellaista suurikasvuista samettikukkaa (Linnétagetes "Burning Emb"). Tilasin siemenet Raralta. Itse en aio vielä kylvää sammareita, vasta huhtikuun alussa laitan esikasvatukseen.

Yksi risiini on itänyt! Olin menettänyt toivoni niitten suhteen jo kauan sitten mut oon ollu onneksi liian laiska heivaamaan purkkia mäkeen. Laiskuus kannattaa! Ensimmäistä kertaa kokeilen siemenestä myös hopeaputousta, itävyys 100 %. Elämäni ensimmäiset kääpiösammarit itävät myös hyvin. Mustasilmäsusannat eivät osoita elonmerkkejä ja hämähäkkikukkapurkissa on yksi lehtipari, ehkä vahingossa pudonnu joku muu siemen sekaan. Uusia mummonpalsameita ja vaahtera-auliota laitettu itämään myös, mahtavatko ehtiä tälle kesälle.

Syyskuussa kylvetty samettiruusu kukkii vihdoinkin. Nimi vain on hukassa…