2014 Kylvöt, suljettu

Satu -71, kiitos kovasti ystävällisyydestä :slight_smile: Lemon Gemin siemenet riittävät mulle kuitenkin nyt oikein hyvin, kun niitä jo on ostettuna. Oon aivan positiivinen, että niistäkin hyvää makua saa juomiinsa ja ruokiinsa.

Oisko niin, että tsinniat voisi tosiaan laittaa suoraan ulos ruukkuihin itämään? Olisi kyllä ihan helpotus, olen tässä herännyt tajuamaan, että noita kasvatuksia on taas ihan penteleesti kuitenkin    Eihän siinä muuten, mutta kun jo huonekasvit vie sen verran paljon tuota tilaa, ettei meinaa taimipurnukoita kamalasti mahtua otollisille paikoille.

Siirsin tästä ketjusta muutaman viestin koskien kärhön siemenlisäystä omaan ketjuunsa :slight_smile:

Minen ymmärrä miten naapuri sen tekee, mut hän laittaa tsinniat joka kevät suorakylvönä kukkapenkkiin ja niistä tulee ihan törkiän komiat. Mitään harsojakaan en oo hällä nähny. kade

Olen opetellut kantapään kautta noitten tsinnioitten kylvämistä. Alkuun kylvin tsinniat aina huhtikuussa sisälle ja sitten ne kaatuili ja katkeili koulimisvaihessa ja se oli siinä. Nyt sitten kylvän huhtikuun lopulla/toukokuun alussa  tsinniat ulos kasvatuspaikalleen ulos, harso päällee ja lämmin paikka, niin kyllä kukkivat syksymmällä. Ehkä harso on tarpeetonkin, mutta nopeuttaahan se itämistä. Taimet on vahvoja ulkona eikä niitä tarvitse  kouliakaan. 

Siis voi itku. Laitoin partsillle kylmäkäsittelyyn perennoja, äsken kävin kastelemassa ja huomasin että kärsämö The Pearl on jo taimella.

Kyllä pitää tänä keväänä kokeilla viherpeukun ja naapurin konstia. Mulla oli yhtenä keväänä sata vai oliko parisataa tsinniaa turvepoteissa ja paapoilin ja roudasin niitä ulos ja sisään ja lopulta ehkä kymmenen jäi eloon ja päätyi kukkapenkkiin asti. :slight_smile:

Basilika kylvetty ja keltasipuli koulittu.

Koulin omiin purkkeihinsa (taas) lisää tomaatteja, 1 Erk, 1 Peremoga, 1 Glacier ja 2 Pink Thai Eggiä. Tila loppuu! Nyt jo…

Jep, tila loppu tääläkin :smiley: Lautalla odottelee vielä koristeiksi kylvetyt chilit Bolivian Rainbow ja Fish Pepper. Torstaina kylvin noin 30 pikkupottia kesäkukkia, ne ei oo ees valon alla vielä. Hohhoijaa ja perävalot hävis näkyvistä =D

Tarkoitatko sitä mopoa ja sen perävaloja :wink: No ei ole aikoihin näkynyt täälläkään…

Ei oo täälläkään näkynyt mopoa eikä niitä perävaloja enää pitkään aikaan  tila loppuu auttamattomasti enkä vielä ole koulinut puoliakaan taimista ja vielä on kosmoskukat, malvat, zinniat, samettikukat ja aika iso osa yrteistä ym. kylvämättä.
Tänään sain aamulla koulittua pari Aji Fantasya, kolme Sugar Rushia, pari pipeloa ja suippopaprikat ja minipaprikat. Tomaatteja on 30 purkkia kasvilamppujen alla ja joka ikinen siemen jokaisessa purkissa on itänyt ja kun joka purkissa on useampi siemen niin tomaatintaimien määrä ei ole ihan pieni  Ja mun kun niin piti vielä lykätä sitä tomaattien kylvämistä .

Satu, sulla on tainneet mopon hajutkin jo aikaa sitten häipyä taivaanrannan taa :slight_smile:

Juu, ja se mopo on menny ja myytykki jo, ens kevvääks ostetaan uus.

Mulla on VIELÄ tilaa, mut ei kauaa. Kaikki kaksvuotiset, mitkä suunnittelin esikasvattaa, täytyy laittaa suoraan maahan. Ei ne sisälle mahdu millään kasvamaan.
Tänään koulin Black Russianit. Mitään muuta en oo viikkoon tehnyt. On sen verran ärhäkkä flunssa ollut, että petin pohjalla olen maannut. Täällä olen lueskellut monia eri juttuja ja saanut mukavasti ajan kulumaan. Mutta nyt taas alkaa jaksamaan. Ei siitä sen enempää.
Kestääköhän mustasilmäsusannan itäminen kauan. Laitoin ne kuun alussa (6 keltaista ja 6 valkoista) ja yksi vasta on itänyt. Ajattelin vaan, että pitääkö laittaa lisää siemeniä mullan alle.

Mulla on taimet makuuhuoneessa kasvilamppujen alla ja on se kumma, kun niitä pitää vähän väliä käydä töllistelemässä, että onko ne kasvanu ja onko joku vielä itämätön siemen tullu pintaan :D. Öhöm, kyse on siis kymmenien minuuttien väliajoista, ei edes tunneista! No, tuleepahan samalla höngittyä niille hiilidioksidia…

Se on niin mukavan näköistä, etten yhtään ihmettele, vaikka käyt niitä ihailemassa.

Viime vuoden allakka sanoo itämisajaksi 11vrk, tänä vuonna talvetuksessa.
Nii, ja idätin ne uuninloukossa kosteen paperin päällä sillon.

siis suskuista on kyse.

Mullakin on mopo päässyt karkaamaan, työpaikan ja kodin ikkunat taimia täynnä, ja kaikki kesäkukat koulimatta. Tomaatit ja paprikat onneksi olen koulinut. Vein jo keväthuumassa orvokit kasvihuoneen sisällä olevaan minikasvariin (siis sellainen muovihyllykkö) mutta nyt taitaa olla sen verran kylmiä öitä tulossa, että pitää hakea heidät sieltä pois…

Vaativatko susannat erikoisen lämpimät olosuhteet itääkseen?