Mulla on susannat ollu yleensä kylppärissä itämässä, siellä on noin 21 astetta lämmintä.
Lobeliat itivät nätisti 6 päivässä. Milloin minä opin nuita pieniä siemeniä laittaan maltillisesti… En varmaan koskaan.
Keijunmekot on ottaneet vihdoinkin kasvupyrähdyksen, ja alkavat kurottelemaan viekussa kasvaviin kasveihin. Narsissitupakat ne vain juroo vieläkin. Hohhoi, mitä hituroita. Ehkä 3mm korkeita.
Eilen innostuin sammareita, ritarinkannusta ja ristikkiä pistään multaan. Pakko mainostaa, että en ole koskaan sammareita kasvattanut siemenestä, kun ovat kaupassa niin halpoja. Nyt oli kuitenkin pakko laittaa, kun sai niin ihania siemeniä! Innolla odottelen onnistuvatko. Varsinkin Vanillaa jännäilen, se on niiiin sievä.
Hittolainen, ilmestyi kirvoja, kuin tyhjästä. Missä ne ovat piileskelleet? Mahtavatko viedä taimiparat ihan kokonaan? Jahtasin niitä tän aamun, ja suihkutin sitten valkosipulivedellä. Jotain myrkkyä pitää kai ostaa, ja laittaa ne pienosikasvariin sen kera. Ei kai noi itsekseen ota kuollakseen …
Jeah, VIHDOIN iti wonderberry. Kesti tosiaankin kuukauden, niinkuin pakkauksessa luvattiin. Sen pidempää idätysaikaa mulla ei ennen ole hyötärisiemenellä ollutkaan.
Huh, sitten mun on äkkiä laitettava se multaan, jos haluan kesäksi pensaan… tarkoitus oli laittaa se vasta ensi viikonloppuna. Kiitos muistutuksesta…!
Mäntysuopavedellä suihkutus auttaa kirvoihin mut se pitää uusia kerran, pari muutaman päivän/viikon välein.
Kauppaan on lähdettävä sitä mäntysuopaa ostamaan, kirvan ryökäleet!!!Hyvä Miikos!!
Itse tykkään sitä käyttää kun oon myrkkyvastainen Taimetkin sitä paremmin sietää kuin myrkkyjä
Mäntysuopaliuoksella minäkin hoidin kirvahäädön viime vuonna chileistä ja paprikoista. Minä luulen että meille se kirvahyökkäys tuli munakoisoista. Tänä vuonna en aio kasvattaa yhtään ainoaa munakoison taimea ja ainakaan vielä ei ole kirvoja chileissä näkynyt (kop kop, koputtaa puuta) Varmaan kun menen töistä kotiin niin taimet kuhisee kirvoja mun tuurilla . Toivottavasti ei
Huu, katsoin juuri munakoison taimiani, lupaavilta näyttivät… Paprikassa oli viime vuonna kirva-aktivismia, hyvä tietää, että mäntysuopa auttaa. Samettiruususta ei ollut apua, vaikka sen pitäisi karkottaa ainakin jotain tuholaisia. Auttaiskohan minttu paprikan ja munakoison vieressä?
Mulla on ollut kahtena vuotena munakoisoja kasvamassa ja molempina vuosina olen taistellut kirvojen kanssa. Siksi uskon että ne on ainakin täällä olleet syyllisiä. Tosin paprikathan on myös aika alttiita kirvoille kuulemma. Minttua varmasti kannattaa kokeilla ja miksei ehkä rosmariinikin. Sehän on myös aika vahvan tuoksuinen. Tosin en tiedä kuinka kirva-altis tuo rosmariini mahtaa olla. Mulla ne kasvaa aina yrttipenkissä kesän.
Jep, mullakin kokemus munakoisoista kirvamagneetteina Oon luopunut niiden kasvattelusta kirvojen takia.
Täällä on muutama vahakukan siemen itänyt ja pinkki tarhaverbenakin näyttää itäneen. Ihanin yllätys oli kun huomasin että RitvaL. saaduista Pulsatillan siemenistä muutama on itänyt viileässä ulkoeteisessä. Laitoin purkin sinne varmaankin jo kuukausi sitten ja olen sitä välillä vähän suihkutellut ja pistänyt kelmun takaisin päälle. Nyt vaan toivon että pärjäisivät siihen asti että taimet voi siirtää ulos.
Satu-71, oonks kertonu että jättiverbenan taimet on jo n.10-15cm korkeita. Kiitos vaan siemenistä ja idätysohjeista.
Hieno juttu raya, jostain syystä omista kukista kerätyt siemenet itää paljon paremmin kuin ostosiemenet Mulla on kans 8 hienoa taimea autotallin ikkunalla kasvamassa. Kolmessa ämpärissä on viime vuotiset verbenat odottamassa kevättä.
Mie otin jostain siemenkirjeestä nuokkusyreenin siemeniä, nyt niitä on muutama itänyt :))minigrippussissa.
Miten mie nyt niiden kanssa menettelen, jotta joskus pensaaksi saisin??
Pienimpien pelaguunien ja ahkeraliisojen siemenet itää mutta ne ei pysy elossa…miksei? Ne on siis niiin niin niin pieniä…
Minnea, liika kosteus?
Hmm voiskos olla. Pitäiskö vain sumuttaa?
Miten muuten taimien leikkaukset? Et saa kukista puskia:)