2014 Kylvöt, suljettu

Olen tainnut ‘tipahtaa junasta’ kun minä vasta eilen kylvin ensimmäiset siemenet multiin. Lobelialla aloitin ja tänään laitoin miinanköynnökset multiin kun eilen laitoin likoamaan veteen.

Taitaa olla ahkerimmilla jo ekataimet kukalla?

Kylvän tässä kuitten vaihteessa vähän lisää taas kun näyttää että luonnon valoa alkaa olla riittävästi.

Muistin sitten aamulla jättäneeni tammikuussa kylvämäni, jo itäneet persiljantaimet pakkasen armoille parvekkeelle. Eivät näköjään ihan kestäneet toissayön -14 astetta. Laitoin uudet siemenet likoamaan. Sama homma itäneillä purjoilla. Onneksi uudet ehtivät kasvaa vielä tälle kaudelle. Persilja on sen verran hidas, että joutunen turvautumaan kaupan vesijuurakkoon.

Joko te ootte köynnöspuolta kylväny ? En jaksa koko ketjua alkaa plaraamaan , niin no kelloköynnökset on jo miullakin taimella, mutta kun joka vuosi kylvän köynnökset liian aikasi joten nyt oon vielä pitäny näppini erossa.

Mä kylvän köynnökset vasta aikaisintaan huhtikuulla, kun aion ostaa niitä mitkä vaatisi pitkän esikasvatusajan, että saa kukkiakin.

En tiedä mikä siinä on kun omakylvös elämänlangantyyppisetkin mulla alkaa kukkia vasta yleensä samaan aikaan ensi pakkasten kanssa.

Kokeilin rasiassa suodatinpussin päällä muutamaa rohtosalkoruusun siementä, ja nehän lähti kaikki, 6 kpl. on nyt pienissä purkeissa sirkkavaiheessa. Toivottavasta näen niissä jo tänä vuonna kukkiakin.

Keijunmekot ja kelloköynnökset vasta kylvetty köynnöksistä. Bataattikin on mullassa muttei vielä mitään merkkejä päällä kasvusta, juuret kyllä hienot.
En ole vielä edes miettinyt muuta.
Viime pyhänä kylvetyt tupakat itäneet.
Lumihiutaleet hyvässä mallissa, jotkut jo pariin kertaan latvottu.
Härmesalviatkin lähteneet kasvuun pitkän jumituksen jälkeen.

14.3. kylvetyissä hämiksissä näkyvissä yksi lenkki! Vähänkö olen onnellinen, kun olen täältä lueskellut, että itämään saaminen voi olla välillä vähän kinkkistä. Toivottavasti nousee sieltä kunnolla, ja loputkin perässä. Kaksi yötä ovat viettäneet jääkaapissa, lopun ajan lämpimässä akvaarion lamppujen päällä. Ekaa kertaa kasvattelen.

Ekaa kertaa kasvatuksessa olevat keijunmekot ovat itäneet vähän huonosti, ja osa nousseista taimista on tehnyt itsemurhan, kun kypärä on jäänyt päähän. Jos uusintakylvöstä vielä itäisi jotain. Pieniä kyllä ovat harvat olemassa olevat taimet, mutta kait ne siitä.

Kelloköynnösten itämistä vielä odottelen, viime vuonna onnistuivat hyvin.

Mä laitoin jo aitoelämän ja keisarinelämänlangan siemenet itämään…oliko huono idea?

Minä roudasin tänään kuistin pikkukasvarista hyllyn olohuoneen ikkunan äärelle ja laitoin vähän lisää kylvöksiä, kun niille nyt paikkakin on. Multiin pääsivät tällä kertaa basilikat (tavallinen, punainen, kaneli ja sitruuna), timjami ja sitruunamelissa. Yrteistä meinasin laittaa esikasvatukseen vielä minttuja sekä varmaan oreganon. Muut menevät sitten suorakylvönä. 

Uhkarohkeasti laitoin myös muutamaa köynnöstä, joiden siemeniä minulle on päätynyt siemenkirjeistä… Liuskamiina, miinanköynnös ‘‘White Feather’’, suskit, päivänsini ja kuuköynnös on nyt tuonne laitettu, saa nähdä mitä tulee… 

Aiemmin kylvetyistä tomaatit alkaa pikkuhiljaa lähestyä koulintakokoa. Härmesalviat itää kivasti kanssa, mutta ehkä ihan suurin yllätys on se, että heliotrooppi on itänyt tosi sukkelaan ja paljon   En tiedä, oliko sillä vaikutusta kun pidin kylvöastiaa ensin muutaman päivän akvaariolampun päällä tosi lämpöisessä. Nyt vaan sitten peukut pystyyn, että saan ne ihan kunnon taimiksi asti…

Kevätkylvettäviä perennoja hiplailin tuossa myös käsissäni, mutta maltoin mieleni. Toisaalta tekisi mieli laittaa ne sitten vasta alkukesästä ulos kylvöpenkkiin, eikä lakaa sisällä pelleilemään. Näes kun on tuolla viileässä vierashuoneessa jo nytkin ihan riittävä määrä perennoja jotka päättivät olla sitä kylmäkäsittelyä kaipaamati 

Ikivanhat koralliköynnöksen siemet ovat osoittaneet elonmerkkejä, mutta ikivanhat Ruissalosta aikoinaan tilatut petuniat ovat kyllä itämättömiä. Tai ainakin kylvin niitten multaan jo tänään Ouninmuorin sammaria, eli sitten ovat samassa paakussa, jos petuniatkin sattuvat itämään.

Minullakin näkyy sisäkylvöissä jotain elämää, vaikka kissa on kyllä parhaansa yrittänyt ettei mikään onnistu. Siemenkirjeestä nappaamani matala akileija on itänyt, tosin taimista on hengissä enää yksi. Kissa päätti muiden päivät. :confused: Toinen itänyt on kuunlilja, mutta se on vielä ihan pieni, just tullut mullasta näkyviin.
Nyt rakennettiin kylvöksille kananverkosta ja vanhoista listoista häkki, ei pääse kissa enää sapotoimaan pikkusia alkuja. :slight_smile:

viherpeukaloton, nuo kissojen tuhot ovat tuttua asiaa. Yhtenä keväänä olin kylvänyt ison astiallisen rairuohoa. Ihailin tekelettäni, ei koskaan ollut pääsiäiskoristeeksi tullut niin onnistuneen näköistä luomusta. Ja sitten kiirastorstaina tulin töistä ja huomasin kissan maanneen ruohot ihan lyttyyn. Sumuttelin kasvuston ja ajattelin, että kyllä se siitä vielä. Seuraavana aamuna koko vati oli pudotettu nurinniskoin lattialle.

Menit sitten kastelemaan toisen nukkumapaikan? Siitäs sait =)

Osaapa ne näköjään muidenkin kissat. :slight_smile: Kylvin mä nyt talven aikana kissallekin ruohoa, se purkki sai olla koskematta. Kaikkia muita se on kyllä käyny kaivelemassa ja järsimässä.

Alkaa jo vihertämään kylvöt täälläkin.

Lumihiutaleet siemenestä kasvatetut.

Ruusuliisat pistokkaista.
Ihan kiva kun taas kuvanlisäys toimii.

Basilikasta alkaa näkyä ensimmäiset vaalea pisteet mullassa näin neljä päivää kylvöstä.

Rayalta saadut sammarit itävät heti, kun niille näyttää vähän multaa ja kosteutta. =D

Kaupasta viime vuonna ostetut siemenet ei nostaneet päätään 4 vkon sisään ja joutuivat mappi-ö:hön.

Eh… Onpas nuo nyt nopsaa porukkaa nuo köynnökset, päivänsinet ja kuuköynnökset nousee jo nyt :-0

Näin vaatimattomat viljelmät mulla

Tomaatit kylvin taaaaas liian aikaisin.

Kylvin tomaatteja ja paprikoita 17.3, yksikään ei tunnu itävän. Taidan kipata purkit kompostiin… 

Älä sinä hättäile, istu mättäälle, kyllä se lakki löytyy :slight_smile: