Sirkkajuuret on varmaan jo mullassa, viherpeukalo!
“peukku” kyllä ne vielä itää,älä hosu:)
keijumekot taas juoksuttavat mua,onko jo tullut alkuja,hitaita itämään. siemenet on v:lta -11,mut ei kai se oo vikana?siis omista kasviesta otettuja. en ole vielä yhtään siementä tänä keväänä ostanut,tomaatitkin vanjoja siemeniä ja itivät hyvin.
Ai, sirkkajuuret jo mullassa, siis penkomaan varmaan…
Ai, sirkkajuuret jo mullassa, siis penkomaan varmaan…
Mun paprikat (ne Lidlin suippopaprikoista otetut siemenet) itivät myös tosi pitkään. Mut nyt ne ovat kaikki itäneet. Että odottele vaan rauhassa!
Kerrotut arhapetuniat kylvin tänään, mutta pitikös ne pitää valossa idätyksen ajan?
Ihanaa, täällä paprikat itäneet melko nopsasti. 19.2. multaan laitetut ovat jo omissa tötsöissään, myöhemmin kylvetyt minipaprikat vasta sirkkalehdellä… Ai sentään, kun katselin kuvia noista minipaprikoista, tekee mieli laittaa lisää…
Ooho, koralliköynnöksen pieniä sirkkalehtitaimia on putkahtanut pintaan jo neljä. Ja minä kun alkuun ajattelin, että vuoden 2009 lopulla itävyystakuunsa menettäneitä siemeniä ei olisi kannattanut kylvää lainkaan.
Tänään koulin viimeiset tomaatit. Niitä tuli yhteensä 54 kappaletta. Hiukan on ylitarjontaa. Mutta eiköhän osan saa jonnekin jakoon. Istutin samettikukan siemeniä kahdeksaa eri lajia.
Maariankello, sulle pitää antaa ens keväänä vain rajallisesti siemenpusseja käyttöön. Tai jotain niin vanhoja, ettei niistä idä kuin murto-osa.
Mun pitäisi varmaan mieheni riemuksi kylvää muutama tomaatti. Ehkei niistä välttämättä ehtisi tulla satoa, mutta häntä silti riemastuttaa, kun on hyötykasveja olemassa.
Maire, oikein muistat. Petunia itää valossa.
Tomaatit ehtii kylvää vielä aivan hyvin. Viime vuonna, kun ekaa kertaa kasvattelin, kylvin ekat 15.3. ja viimeisiä vasta huhtikuun puolella, kun tarttui kaupasta uusia lajikkeita matkaan. Kaikki taimet ehtivät hyvin tuottaa satoa niin pihalla seinustalla kuin kasvarissakin. Olisikohan satokausi kestänyt noin pari kuukautta. Syksy toki oli pitkä ja lämmin. Ja Tomaatit olivat lähinnä kirsikkatomaatteja, jotka kai tekevät satoa nopeammin kuin isommat.
Ja juhannuksena annoin tädilleni suoraan vaan multaan tökättyjä varkaita (olivat ehtineet sen verran isoiksi, että olivat nuputkin tehneet joten en raaskinut heittää pois), ja niin vaan ehti täti saada niistäkin satoa vaikka ulkona kasvatteli. Alkuun osa varkaista näytti vähän heikoilta, mutta kun niitä sinnikkäästi kasteli niin kyllä vaan juurtuivat ja aloittivat kasvun
Hieno minikasvari: koko 24 x 15 x 11 cm. Pohjana vihreä liharasia ja kantena kilon jauheliharasia. Näyttää aivan "aidolta" mutta kuvaa ei voi lisätä.
Ihanata ihanata! Rayan lähettämät keijunmekon siemenet ovat nyt itäneet! Onneksi edes yritin kylvää varovaisesti ja harvaan, kun itävyys näyttäisi olevan yli sata. Niistä siemenöisistä riittää ensi talveksikin, jos en vieläkään opi itse keräämään siemeniä… (syksyllä varmaan oon sitten opastusta vailla siinäkin asiassa)
Ööööh… Nuo köynnökset näemmä oikeasti itää ihan raivolla :-0 Sen siitä saa, kun laittaa "varmuuden vuoksi" siemeniä vähän reilummalla kädellä, jos vaikka eivät idäkään kunnolla… Tässä saa ehkä alkaa jo harrastaa luovaa ajattelua miettiessään, että mihis ne kaikki edes laitetaan, kun on vielä puolet lajeista laittamati… Mutta onneksi on nyt tuota aitaa, jota vasten voi laittaa tyyppejä kiipeilemään
14.3. kylvetyistä sinisistä kelloköynnöksistä on nut kaikki (5/5) itäneet, tosin neljässä vasta lenkki käkyvissä ja vain yksi noussut oikein komeasti. 21.3. kylvöistä taas ensimmäisessä valkeassa lenkki pilkistää mullasta, jee!
Keijunmekkojen kanssa ei mene yhtä hyvin, en ole saanut niitä hyvin itämään ja itäneetkin meinaavat kuolla käsiin. Tällä hetkellä minulla on neljä pientä mutta sentään toistaiseksi terhakan näköistä tainta. Katsotaan vieläkö niitä itää lisää, tai jos edes nuo neljä saisin pelastettua. Kannattaisikohan ne jo koulia, vaikka ovat vielä sirkkalehtivaiheessa, vai annanko vahvistua nykyisissä purkeissaan? Yhden purkin, jossa kaksi tainta, vein nyt akvaarion päältä viileämpään huoneeseen. Kaksi muuta ovat eri purkeissa, ja niistä purkeista toivoisin vielä jotain nousevan, joten ne ovat vielä lämpimässä.
Tänään taidan laittaa aitoelämänlangatkin multiin, ja ehkä myös tuoksuherneet likoamaan. Sitten taitaa olla käöynnökset kylvetty. Vai onkohan noille vielä turhan aikaista? Viime vuonna olin kyllä jo laittanut muutama päivä sitten. Tuoksuherneitä sitten ainakin latvoin, elämänlangoista en muista.
On tämä niin ihanaa kun ikkunat täynnä vihreää! Syksyllä muutettiin uuteen kotiin jossa hirmuinen määrä ikkunoita ja vierashuone, joka siis mun vauvalana toimii <3 Siellä on jostain syystä aina kuumempi kuin muualla talossa ja sinne olen laittanut kasvivalon ja siellä asuu kaikki trooppisemmat vauvat: Vesimelonit "sugar baby", kavihuonekurkut ja pesusienikurkut, sekä osa tomaateista "gardeners delight""marmande beef""moneymaker""hundreds&thousands" ja pari paprikaa ja chiliä. Muilla aurinkoisilla ikkunoilla loput tomaatit,paprikat ja chilit, mansikkaa "rugen", laventeli, rosmariini, salvia, samettikukkia ja purjoa. Kaikki on muuten itäneet ja kasvaneet tosi hyvin, mutta ostetut chilin siemenet itäneet aika heikosti, ananaskirsikasta ei ole itänyt yksikään! Täytyy varmaan siitä taimi jostain ostaa, ehdin siitä jo niin innostua…
Mä oon ihan fiiliksissä ensimmäisen lauttakokeiluni kanssa. 16.3. Laitetut Hungarian hot waxit ovat kaikki tehneet jo sirkkajuuret, keijunmekoista 2 on samassa tilassa, mutta Cayanne long slimeistä yksikään ei osoita elonmerkkejä. Aikaa ei toki ole kulunut vasta kuin vko, mutta tälläiselle hätähousulle se on ikuisuus
Kätevän vauvalan sain Eslin suojastyrkoksista, sisään mahtuu juuri sopivasti 2 isoa raejuustopurkkia. Keittiö on veikeän näköinen kun ikkunan edessä on taimikasvattamo jonka vuorasin foliolla. Huumepoliisin iskua odotellessa xD
Tiedän tunteen, Gilo. Ei ole lautan voittanutta! Säästyy turhalta purkkiintuijottelulta ja moni siemen itää todella nopsaan.
Tänään vihdoinkin koulin omiin purkkeihinsa tammikuussa kylvetyt keijunmekot ja koruköynnökset. Niissä oli hivenen selvittelemistä, että sain ne irti toisistaan.
Japanin tomaateista oli itänyt kaikki neljä kylvettyä siementä, joten nekin siirsin omiin purkkeihinsa kissanhiekkaidättämöstä.
Plantagenista ostettuja pistokas petunioitakin vois jälleen latvoa, mutta en tiedä laitanko enää yhtään enempää lavoja juurtumaan, kun niitä taimia tulee jo liian paljon.
Pian pitäis miettiä seuraavia kylvöjä. Jokohan amarantit vois kylvää?