Chileissä pikkiriikkisiä nuppujen alkuja
Miten kauan kestävät tomaatit ja paprikat itää??? Kylvetty 17.3 ja vain yhdessä paprikapurkissa on yksi alku…
Pistä uunin tai lattialämmityksen päälle.
viherpeukalo, emon neuvo on hyvä. Lämpö nopeuttaa itämistä. Mutta aika hätäinen oot,nehän on olleet mullassa vasta 5 päivää.
Mie vien ne vessaan, siellä on lattialämmitys…
Mulla ponnahti tomskut ja paprikat pintaan supernopeasti, kun kylvöpurkit oli akvaariolampun päällä. Tänään pääsin jo koulimaan tomaatit omiin purkkeihinsa, paprikat hiihtää vähän perässä.
Mä pidän siemeniä pönttöuunin päällä. Mutta ei se kaikkiin siemeniin ole tehonnut. Mitä täällä on keskusteltu, niin se pitää kyllä paikkansa. Itsekerätyt itävät paremmin.
Tänään olen laittanut multiin lisää samettikukkaa. Nyt laitettuna 12 eri lajia. Punakosmoskukkaa myös laitoin.
Yks risiini itäny. Sille ku nousee vielä pari kaveria niin sit on hyvä
Maariankello, ootko jo laittanut kääpiösamettikukkaa (tagetes tenuifolia) ? Ihana silmänilo ja lisäksi kasvimaalla hyvä öttiäisten torjuja niin maan alla kuin päällä. Jos sulla ei vielä sitä ole niin asia täytyy korjata
Nuu, olen laittanut Tangerine Gemiä ja Ursulaa. Mä olen luullut, että kaikki samettikukat torjuu noita öttiäisiä, kun haisevat voimakkaalle.
Ehkä ne sen tekeekin, mutta ainakin kääpiösamettikukka (maustesamettikukka) sen tekee. Sitä mulla on aina. Pitääkin muistaa tänä vuonna kylvää niitä tosi reilusti, joka vuosi huomaan että istutettaessa ne loppuu kesken vaikka muka niitä on olevinaan paljon.
Ensimmäiset “pääsiäis”-tulisalviat puskee nuppua.
Oletteko laittaneet samettikukkia samaan ruukkuun hyötykasvien kanssa, vai riittääkö, jos kasvaa ja tuoksuu vieressä? Ämpäriin mahtuisi ehkä yksi samettinen mukaan tomaatintaimen kanssa, tai sitten ainakin mintunvarsi…
Joko voisi laittaa kylvöön isoasamettikukkaa? Olen kahden vaiheilla että nyt vai vasta viikon päästä…
Voi toki, miulla on jo useammat lehdet kasvattaneet.
Kaikki kirjoittelu samettikukista sai minut halajamaan lisää kääpiösammareita. Mun on kai pakko mennä koulimaan vanillasammarit pois idätyslaatikosta, niin saan kylvettyä sinne lisää kääpiösammareita. Kääpiösammareita on nyt paljon vähemmän kuin muita, mutta vielähän on aikaa kylvää niitä lisää.
Muoks. En koulinutkaan vielä vanilloita, kun löysin tyhjän pullarasian. Siellä on nyt 27 kääpiösamettikukukan siementä ja kolmea sorttia revonheäntiä itämässä. Tila lamppujen alla loppuu ja homma karkaa lapasesta. Pitäisköhan hankkia jokin muu harrastus.
Ajattelin oikaista tänä vuonna, ja kylvää yksivuotisia suoraan muutaman per purkki - säästyisin koulimiselta, jota vihaan… Mutta purkkeja ei mahdu sisälle kuin muutama, joten tuumasin että laittaisin kylvökset suoraan kylmään kasvihuoneeseen. Päivällä lämmöt ovat hyvinkin 20 astetta, mutta yöt kylmiä, joten ajattelin laittaa pikkuruukut styroksiseen kalalaatikkoon, ja käydä heittämässäyöksi kannen päälle.
Miltä suunnitelma kuulostaa? Onko tuhoon tuomittu ja saanko heittää hyvästit ensikesän kukkaloistolle? Mitä lajeja tällä systeemillä kannattaisi yrittää, ja mitkä vaativat lämpimämmät olosuhteet?
Nyt on juttu sillä mallilla että kylvöt alkaa olla kylvetty, köynnöksiä vielä laitoin multaan tänään ja siivoilin vähän jälkiäni. No, onhan vielä sitt toukokuussa jotain pientä, mutta pääosin saa riittää.
nyt vaan katellaan ja kastellaan ja siirrellään purkkeja paikasta toiseen, ja kiroillaan kun tuo ja tuo piti taas liian aikasi kylvää jne.
Millos se herkkuhyppykurkku pitää laittaa multiin ??? (hik)
Raya, jotain tutun tuntuista tuossa sinun puuhailussasi
Pitää joku päivä oikein laskea, että kuinka monta kertaa päivässä tulee kylvöjä käytyä katselemassa ja suikuttelemassa. On ne vaan niin tärkeitä tähän vuodenaikaan.
Keijunmekot alkaa jo kiinnittyä toisiinsa ja kelloköynnökset pitäisi koulia. Ensi viikolla tupakatkin koulittava ja osa taimista pitäisi siirtää isompiin potteihin. Kohta pitää kylvää sammaritkin ja paikat on jo täynnä;)