Kuulostaa ihan pimeeltä touhulta tuo porkkanan kylväminen, kun täällon lumi maassa.
Kylvin oletetut hopeavaahteran siemenet ulos isoon piharuukkuun jossa vanhat mullat, peitin kylvökset toisella käytetyllä mullalla. Yksi avulias sukulaistyttö pyynnöstäni kävi ison kaupungin puistosta keäämässä nenät ja on säilyttänyt niitä lasittamattomalla parvekkeellaan tähän asti.
Kylvetty on myös mustamarjaorapihlajat ja takiaiset (minusta komea perenna), ne purkit menee kylmään eteiseen. Nyt se on aloitettu, tän vuoden kylvökausi.
1.1 kylvetyt pelargonit 4cm korkeita. Pe ei näkyny mitään, ja eilen kurkkasin, niin meinas perseelleen lentää. Itämisprosentti oli 100. Huh. Orvokit vilauttelevat kans häntiä, ja enkelinkukka -nimellä vielä toistaiseksi kulkeva kesäkukka on ihanaa pientä sirkkalehteä pikkupurkki täynnä.
Joko se kylvökausi alkaa?! Oi voi voi, en oo yhtään vielä ees miettinyt ensi kesän istutuksia. Ja lähden Espanjaan 8 päiväksi huhtikuun lopulla, niin ei paljoo voi kylvääkään ennen sitä
Hopeaputous ja keijunmekko kylvetty.
Hopeaputous on muuten helppo talvettaa.
Narsissi- ja valkotupakat on kylvetty. Tänään kun kerran oli loppiainen niin päätin viime vuoden puutarha hommat ja tein viimeset pihahommelit jotka oli jäänyt tekemättä. Joten todellinen loppiainen olikin
Tällainen muutti juuri Biltemasta kotiin (sanoisin, että hintansa arvoinen). Muutama sopiva purnukkakin löytyi kaapin nurkasta ja viikonlopuksi luvassa lumikelit. Kylvöt alkakoot!
Mullon käytössä semmonen köyhän naisen kylvöpöytä. Eli Biolanin kompostorin tyhjennysloota jakkaran päällä.
Kiitos Alix vinkistä.Kohta minäkin olen istutuspöydän uusi onnellinen omistaja
Tarttu muuten mukaan tuo pienoiskasvihuone…
Täällä kylvetty jo chilit ja tomaatit… tuntuu ettei tuo siemenlaatikko vielä vajunut yhtään ja tila jo loppuu sisältä kesken!
Tomaatit Huh
Tomaatit yritän malttaa jättää maaliskuun alkuun… Katsotaan onnistunko
Minä yritän sinnitellä helmikuun alkuun
- kunhan ensin saan sen kylvömullan hankituksi…
Tajusin, että eihä tila riitä millään joka purnukalle - kääk…! Ensimmäiset taimet nököttävät jo ruukuissaan ikkunalaudalla siinä vaiheessa, kun suurin satsi tarvitsisi maaliskuussa koko tilan …
Jonkinlainen kylvöapupöytä olisi kyllä tarpeen, mutta en mitenkään haluaisi tehdä enää lisähankintoja …
Tarttis varmaan aktivoitua ja aloitella kylvöjä. Keijunmekot, orvokit ja pari tomaattia nyt ainakin, että sais satoa ajoissa. Viikonlopuksi on luvattu lunta, se taas voisi tarkoittaa hankikylvöjä.
Sitä mä en kyllä ymmärrä, että miten mulla on kylvöjä odottavien siementen määrä taas ihan hirmuinen. Ei mun pitänyt paljoa kylvää, tarkoituksella tein vain yhden siementilauksenkin. Yli 40 lajia olen sentään jo kylvänytkin, ja silti vielä riittää kymmeniä kylvettäviä. Eikä mulla ole vielä minkäänlaista hinkua tai vimmaa päällä, niinkuin yleensä tähän aikaan. Toivoisin vaan että olis jo kesä että pääsis tositoimiin pihalla. Hankin viime kesänä niin paljon kaikkea ihanaa ja tein niin isoja muutoksia, että haluaisin vaan pian nähdä uuden kasvukauden enkä nikertää minkään kylvöpurnukoiden kanssa. Toisaalta sen tietää, että nyt kun jaksaa panostaa noihin kylvöihin, niin kesällä on vähän kuin joulu joka viikko kun niitä uusia pieniä taimia alkaa putkahdella pinnalle tasaiseen tahtiin.
Minä yritän malttaa aloittaa kylvöt vasta maaliskuussa. Viime talvena kävi niin, että muutamat terhakat taimet ehtivät tuupertua hengiltä ennen kevättä, näin kävi mm. tulisalvialle. Paremmin lähtevät sitten heti kasvuun kun valoa riittää pitempään. (luulisin.)
Täällä on yksi amppelitomaatti taimella, muutama orvokki ja amppelimansikka kylvetty. Helmikuussa lisää pikkuisen…
IF, mulla on tarkat muistiinpanot nyt viideltä keväältä. Valitsen kylvöajat näiden omien muistiinpanojeni perusteella sillä periaatteella että yhtään liian aikaisin en halua kylvää ettei tarvi pelata ylenpalttisesti lisävalojen kanssa. Minä kuitenkin haluan, että orvokit ovat kunnolla kukassa viimeistään vappuna, samoin haluan tomaateista hieman satoa jo kesäkuussa ja kesäkukkien kuten petunioiden ja lobelioiden olevan hyvässä kukassa juhannukseksi ja mieluiten jo kesäkuun alussa. Silloin ne on kylvettävä hieman aikaisemmin, lajista riippuen. Esim. mainitsemasi tulisalvia kerkiää kyllä myöhemmässäkin erässä mutta orvokit pitää kylvää nyt jos meinaa että niistä on vappukukiksi. Heinäkuussa kukkii jo niin moni perenna, ja talvehtineet pisarat ja pelargonit ovat päässet vauhtiin, niin ei silloin enää tarvita kesäkukkia.
Kaikki perennakylvökset vien hankeen. On niitäkin tullut joskus esikasvatettua, mutta en ole nähnyt sitä kovin hyödylliseksi, ja nyttemmin on kyllä kaikki ikkunalautatila niin kortilla etten kyllä huoli yhtään perennaa sisälle
3.1 kylvetyt petuniat ovat jo itäneet, purkki on täynnä pieniä vihreitä alkuja . Huomenna meinaan kylvää vähän orvokkeja.
Kohta alkaa huolettaan. Yhen ainut chili ei ole vielä itänyt… Nyt 8. päivä. Normaalisti menny max 5 päivää. Kauankohan oottelen, että teen uusintakylvön? No joo, ehkä mää oon vähän hätäinenn. Ei näy vielä tupakkeja, eikä varsinkaan keijunmekkoa ja hibiscusta. Muut on kyllä jo hyvässä kasvussa. Eilen tuli kuukausimansikan siemenet postissa, hih.