Kesänlapsi ne sulta saadut petunian siemenet on itäneet tosi hyvin, purkki oli tänä aamuna aivan vihreänä Keijunmekot kestää melko kauan itää joten niiden kanssa ei kannata vielä heittää kirvestä metsään
mut mua huolettaa myös mun chilin siemenet. Mulla on muutama siemen multapurkissa ikkunalaudalla ja muutama siemen kylvölautalla pannuhuoneessa eikä kummassakaan paikassa näy mitään eloa chileissä
Yleensä ne on itäneet nopeasti. Jos ei viikonloppuun mennessä näy mitään niin sitten kylvän uudet siemenet. Latva-artisokat on kyllä kylvölautalla lähteneet hienosti itämään ja ne saa varmaan jo viikonloppuna siirtää multaan
Wuhuu, kylvökausi avattu chilillä ja keijunmekolla!
Hiisi vie. Meinasin pitää sormet irti siemenistä helmikuuhun asti, mutta taitaa tämä kylvöketju tempaista mukaansa. Pakko käydä kaupan kautta hakemassa kylvömultaa ja vaikka vain testata paria(kymmentä?) lajia. Kuitenkin lähtee mopo käsistä. =D
Jotkut chililajikkeet saattavat viedä kauemmin itää. Antaisin lopullisesti periksi vasta, jos siemenet eivät ole kuukaudessa itäneet. Pisin idätysaika on minulla ollut villien meksikolaisten Tepinien siemenillä, joista lopulta kaksi iti kolmen kuukauden kuluttua. Näistä kahdesta kerätyt siemenet ovat kuitenkin yleensä itäneet parissa viikossa, eli ne alkuperäiset saattoivat olla myös aika vanhoja, mikä tietenkin myös vaikuttaa itävyyteen.
Kyllä työ ootte nopeita mie vasta mietin mitä alan kylvämään
Chiliä nyt ainakin
Aurinko kajasteli vähän aikaa pilviverhon takaa ja sai aikaan sen, että kolme tomaatinsiementä kylvin. Yhden kutakin:
Red Robin
Little Sun ja
Tumbling Tiger
Jaah, on sillä auringolla ihmeellistä voimaa. Mää sain eilen tökittyä pistokasoksia purkkeihin, napsin Teneriffalta tuliaisia itelleni. Ostin sieltä myös juurrutushormonia ison purkillisen.
Viherpeukalo, mistä sinä sieltä Teneriffalta sitä juurrutushormonia löysit, millasesta kaupasta siis? Minä toin myös pistokastuliaisia itselleni sieltä ennen joulua. Kiinanruusut näyttää suht hyvältä, tykkäävät varmaan alhaalta tulevasta patterin lämmöstä, vaikkei ole edes lisävaloa. Rahapuun pistokkaita napsin myös. Tuossa ne jököttää, ehkä hengissä nekin.
Ostin myös lentoasemalta kiinanruusun siemeniä…Vähän kyllä epäilyttää itääkö, kun ovat ties kuinka vanhoja. Niitä en ole vielä kylvänyt. Itseasiassa, missähän ne on
Satu-71: Kiva kuulla, että petuniat itävät hyvin. Saapa nähä mitä värejä sieltä sitten nousee. Ainakin kerätty on monesta eri väristä ja muodosta. Suurin osa tais tuossa satsissa olla sitä '‘Horizon Blue Vein’'ia. Mutta ihan varma en oo, onko se F1, kun alkuperäinen pussi on jo roskissa. Toivottavasti tulee niitä ihania polkkakarkin värisiä rimpsuhelmoja etes yks. Ne on söpöjä!
Jos mää en heitä vielä kirvestä kaivoon nuitten chilien kans… Ärsyttää ootella tuommosia hituroita.
Miljoonakello, lumihiutale ja härmesalvia itäneet, tomaatit jumittaa, miun kiusaksi.
On toi kylvölautta sitten nopea ja hyvä keksintö. Tomaatit itää kylvölautalla takan reunalla niin paljon nopeammin kuin mullasssa. Vaikka takkakin oli päällä vain yhden kerran. Nyt mulla on Yellow mini balconya vähän liiankin monta tainta. No, onneksi se on NIIN pieni.
Myös härmesalviat itivät nopeasti, keijunmekot ja heliotroopit vielä antavat odottaa itseään.
Näillä pitäis mennä nyt aikankin kuukausi. Niiin joo, taisin mä puolivahingossa kylmää kultatesmaa ja laventelia, mutta eikö niillä ole todella pitkä itämisaika
Oioi, kyllä tekis mieli alkaa kylvöhommiin kun tätä ketjua lukee
Pakkohan sitä oli tänään aloittaa… otin pienen dynon ja muutaman purkin esille, kun ajattelin vain paria chiliä kylvää. Mopo lähti johonkin Kylppärin lattialla on 2 dynollista pieniä ruukkuja. Kuutta paprikaa, neljää tomaattia ja seitsemää chiliä, kutakin 2-5 siementä. Ja mun niin piti tomskutkin kylvää vasta maaliskuun alussa. Mopo? Mikä mopo?? Missä??
Nii se mopo? Don`t know
Heh! Just meinasin saman linkittää
Pitääkö kesällä olla eri mopo kuin talvella? Sittenhän meillä on vuodessa kaksi mopoa hukattavaksi
Ei tarvii kahta mopoa. Se ainut vaan hyytyy aina talveks.
Eikös tääkin liity kylvöihin? Ainakin siemenistä lauletaan
kun tätä ketjua lukee niin ei kyllä usko, että rouvilla olisi vain yksi ainoa mopo ja sekin muka hyytynyt talveksi. - jokaisella on mopo kaikille neljälle vuodenajalle ja kaikilla kaikki neljä keulivat täyttä vauhtia mutkasta tietä näkymättömiin:-)