2014 Kylvöt, suljettu

Jaa, se on aika kylvää kurkut ja kurpitsat tänä viikonloppuna :slight_smile:

Täällä myös aikomuksena kylvää kurkut, kesäkurpitsat ja tavalliset kurpitsat viikonlopun aikana :slight_smile:

Minulla on 28.4 kylvetty porkkana alkanut itämään. Niitä on tullut näkyviin mullasta päivä päivältä enemmän, mutta vasta puolet kylvetyistä on näkyvissä.

Sain juuri kurkut ja kurpitsat koulittua. Viimiset sammarit odottaa vielä isompiin astioihin pääsyä.

Ei ole kurkkua eikä montaa muutakaan kylvetty ja puolet talventörröttäjistäkin vielä paikoillaan. Saas nähdä milloin on sellaiset ilmat että pystyis jotain tekemään, eilen puoli päivää oli niin lämmintä mutta nyt taas sataa vettä, joten se siitä!

Kesäkurpat ajattelin kylvää viikonloppuna, pari Halloweenia ja spagettia meni eilen kylvölautalle. Spagettia pitää kylvää lisää, se on mun lemppari.

Mä siirsin pienen osan kirsikkatomaatin taimista kasvihuoneeseen harson alle. Mokomat ovat kasvaneet liki metrisiksi sisällä ja ovat alkaneet kaatuilemaan, hermot noiden kanssa menee! Osan latvoin eilen, katsotaan tuleeko mitään vai menevätkö kompostiin. Tänään siirretyt olivat noita hujoppeja, jotka kylmiltään törkkäsin kasvihuoneeseen. Oma vika, kylvin liian aikaisin ja nyt harmittaa.

Maissin siemenet pitäisi tänään laittaa multiin, ovat lionneet eilisestä. Kohti uusia pettymyksiä…

Melkein kaikki keväällä kylvetyt taimet on kuolleet. crying Jäljellä on yksi ainokainen chili, kelloköynnökset ja punahatut. Chili jurottaa sirkoilla, on jurottanut jo pitkään. Kellot lähtivätkin tekemään pitkän sirkkajurotuksen jälkeen uusia lehtiä, mutta nyt ne alkavat nuutua?!  Yksi on jo nurin ja pari roikottaa sirkkalehtiään. Missä vika? Istutin kellot eilen lopullisiin kasvuastioihin. Alunperinhän kylvin kellot selluloosapotteihin ja koulin ne potteineen isompiin sanomalehtipotteihin. Ja istutin taimet sanomalehtipoteissa lopulliseen kasvuastiaan. Potit olivat aikalailla märät, eli kuivuuden takia niiden ei pitäisi ainakaan nuutua. Ulkoilleetkin ovat, mutta eivät öisin - eli eivät ole paleltuneetkaan.

Taisi tämä taimikasvatuskokeilu olla meikäläisen osalta tässä.  Ärsyttää, kun kaikki kuoli, mitkä hienosti itivät ja sirkoille asti jaksoivat.  Toivottavasti nuo kellot ei nyt kuole.

Selluloosapotit ja sanomalehdet ottasin pois, juuret tukehtuvat ja/tai mätänevät niihin helposti

Edelleen ehdotan Tallukan ongelmien syyksi liikakastelua. Mainitsit: “potit olivat aikalailla märät”.

Sain peräti ne tsinniat kylvettyä tässä parisen päivää sitten ja nyt jo näkyy niskalenkkejä. Laitoin aika maltillisesti, kolme sorttia 12 kpl kutakin, toivottavasti ei tule suurta katoa. Siemeniä kyllä on vielä reilusti, että jos nuo menee pepulleen, tyrkkään suoraan ulos uuden satsin. 

Vieläkin vaan kehtuuttaa penteleesti, edes uusi hieno Jamie Oliver -istutuspöytäkään ei tuonut toivottua kylvöriehaannusta  Tosin ehkä tässä on vähän sitäkin, että uusia kylvöksiä ei meinaa nyt saada oikein mahtumaan järkevästi mihinkään kun lamputkin on jo käytössä noilla tähän mennessä laitetuilla. Kouliminenkin varmaan junnaa ihan siksi, että purkkien määrä about kymmenenkertaistuu... Eilen koulin noita vahingossa sisällä itäneitä perennoja ja pelkästään päivänhattuja tuli purkkitolkulla. Vaan kivahan se on kun saa sitten jossain kohtaa istutella ne maahan 

Hmph, millonhan sitä tohtisi laittaa kurkut ja kurpitsat. Ja ne hemskutin hajuherneet... Ja mintutkin on vielä laittamatta, apua, ehdinkö edes  Onneksi melkein loput hyötykasvit meneekin sitten jo suoraan ulos, samoin kevätkylvöperennat taidan tökätä nekin suoraan pihalle. 

Potkikaa joku mua pehvalle, että toimeennun nyt pian noiden loppujen kylvöjen kanssa, ennen kuin on jo liian myöhäistä...

Joo mä oon huomannut saman, et kantsii aika nihkeesti niitä pikutaimia kastella. Sormella koettaa multaa, että onko veden tarpeessa. Niinku ylipäänsä kaikkia kasveja.

Altapäin kastelu kannattaa. Varovasti vettä pikkutaimille, nekin alkaa liiasta kosteudesta herkästi nuupottamaan.

Miikku,Miikku herätys.Jos aiot ihailla kesällä kättesi töitä niin viimeistään nyt perse penkistä ylös ja sormet multaan,mars!!!

Tänään multiin öljysiemenkurpitsat ja "ufo"kesäkurpitsa ‘pattison’ sekä yön yli liotetut maissit. Kävin myös läpi siemenpussit, että on valmiina alkuviikosta ne ketkä pääsee peltoon kun äiti tulee mun kanssa laittamaan, yllättävän iso lista tuli;

Pinaatti, tilli, perunaa, porkkanaa, sipuli, härkäpavut, mustajuuri, kehäkukka, persilja, lehtisalaatti, retiisi ja punajuuri.

Eli hommia riittää! Ja korjatkaa ihmeessä jos olen jonkun kasvin kohdalla tajunnut väärin ja ihan liian aikaisessa :wink:

Tallukka: oisko myös valon puute, niinku mullaki. Ei paljon muutosta useempaan viikkoon, mut eivät ole kuolleetkaan… Älä luovuta!

Tallukka älä luovuta. Minulla onnistuu hyvin vaihtelevasti nämä idätykset ja kasvatukset. Meillä on liian pimeää ja lämmintä sekä paha tapani on kastella liikaa, taimet heti alkuunsa kasvavat heikkoa vesivartta. Vaikka aina en onnistu, jatkan vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen - enkä ole oppinut kunnolla tuota kastelupuolta.

Jestas, olin päivän poissa kotoa ja sillä aikaa ujosti niskalenkillä olleet tsinniat on pompanneet ylös  Ei voi ainakaan hitaudesta syyttää...

Uskaltaisko jo laittaa kesäkurpitsan taimet ulos monen harson alle?

Ottaisin taimet mukaan mökille (kaakkoissuomi) ja viikolla ne laittaisin maahan.

Mie laitoin jo, yöksi ämpäri päälle kunnes sen unohdan ja taimi paleltuu, mutta yritän kuitenkin;)