2014 Kylvöt, suljettu

kuvaAlkaa olemaan tunkua kasvihuoneessa,autotallissa vielä tuplamäärä.Tulispa lämpimät että sais jo jotain ulos valoon.

Kaikenlaista kun pitää kokeilla niin kylvin muutaman avomaankurkun siemenen (kiinalaiseen)kohopenkkiin moninkertaisen harson alle. 

Aattelin että hilpasen tosi nopeesti kylvämässä yhden rivin kehäkukan siemeniä kasvimaalle talvivalkkaripenkin reunaan. Kun sataa tällä hetkellä ja yön läpikin on luvattu sen jatkuvan niin aattelin että hyödynnän sen nyt fiksusti.
Nyt istun tässä tukka vettä valuen, siellä satoi ja kummasti kastuin vaikka vaan tosi nopeesti... Mut siemenet on maassa

Vihdoin sain kylvettyä ne, joita yleensä vapun aikaan kylvän: kurkut, kesä- ja tavalliset kurpitsat. Meni siinä lisää härkäpapuakin multiin :slight_smile:

Semmoinen 18 purkkia, joissa useimmissa on (yllätys?) ainakin 2 siementä… No kun ne on niin vanhoja siemeniä, eihän ne enää idä! Ihan tosi muuten, löysin vielä jopa 2007 Euffikselta saamiani siemeniä pari kpl, multiin menivät :slight_smile: Samoin 2008 puumuulta (kai jostain kirjeestä) saatuja kurpitsan siemeniä. Hyvä se on näköjään joskus penkoa laatikkoa ihan kunnolla…

Joko uskaltaisi kylvää avomaalle salaatti ja muita perusjuttuja? Tavallinen kurpitsa ei ole kahdessa viikossa itänyt, pitää varmaan laittaa muutama siemen lisää.

Maissi iti alta viikossa ja isoimmat taimet ovat viisi senttisiä. Oliko se niin, että maissi ei tarvitse kovin syvämultaista paikkaa?

Minä kylvin tänään härkäpavut heti aamusta ennen töihin lähtöä. Laitoin ne veteen yöksi ja nyt kököttävät multapurkeissa :slight_smile: Eilen kaivelin ja kylvin töiden jälkeen koko illan pihalla. Nyt on sitten pari potagerlaatikkoa jo siemeniä pullollaan :smiley: Ensimmäiseen laatikkoon kylvin kesävalkosipulia, tavallista kevätsipulia, jotain Italialaista salaattisipulia, uudenseelannin pinaattia, keräsalaattia ja vähän zinnioita ja kosmoskukkia. Toiseen laatikkoon kylvin tilliä, jotain hauskanväristä salaattia (Yogoslavian Red)ja joku Italialainen värikäs salaatti, mangoldia, keltasipulia ja tietty tähänkin laatikkoon vähän matalaa kosmoskukkaa, kaliforniantuliunikkoa, piiankieltä ja kiinanastereita. Saa nähdä minkälainen sekametelisoppa siitä taas tulee. Mut hei eikös se Gottagegarden ole just sitä että paljon kaikkea eri korkuista kukkivaa ja ei kukkivaa kasvia mahdollisimman tiiviisti ;D

Heips! Täällä yksi myöhäinen kylväjä haluaisi tietää että mitä kannattaa enää kylvää. Mulla on ollut niin raskas elämäntilanne että kylvöt on jääneet, mutta nyt olis aikomus hoitaa ne tässä viikon sisällä. Kasvupaikkana on länteen suuntautuva lasitettu parveke Etelä-Pohjanmaalla. Eli jos viitsitte kommentoida, onko joku näistä vielä ok kylvää niin että ehtivät kukkia. Pussien kyljissä lukee maaliskuu tai huhtikuu, mutta jos kuitenkin? 

Tsinnia                                                                           

Sinileimu                                                                     

Tuoksuherne (amppeli)                                      

Samettikukka                                                           

Piiankieli                                                                    

Tellima (ei tarvi kukkia, kunhan kasvaisi sellaiseen kuntoon että voi talvettaa)

Minttu (ilmeisesti viherminttu)                                                                       

Sitruunamelissa                                           

Ruohosipuli                                                            

Basilika                                                                       

Oregano                                                                     

Sitruunaruoho                                                                                                  

Liuskamiinanköynnös

Päivänsini

Mustasilmäsusanna

Näiden siemeniä mulla olis, ja lisäksi muutamaa sellaista lajia joista tiedän että ehtii vielä hyvin (auringonkukka, sokeriherne, kesäharso, ruiskaunokki, pinaatti ym.).

Ja jos nuo kolme köynnöslajia on sellaiset ettei ehdi enää kukkia, niin olisin kiinnostunut kuulemaan että mitkä köynnökset kannattais valita seinää peittämään ihan muuten vaan vaikka eivät kukkisikaan. Eli mitkä on kaikista nopeakasvuisimpia?  Kiitos avusta jo etukäteen. indecision

Ruohosipuli nyt ainakin ennättää, basilika myös :slight_smile:

Köynnoksistä itse olen täysin rakastunut köynnöskrassiin (yksivuotinen), aiempina vuosina olen laittanut suorakylvönä vasta kesäkuun alussa, ehtinyt silti isoksi ja kukkinut paljon! Sitä ehtisi kyllä vielä esikasvattaakkin nyt hyvin!

Toivottavasti siellä tilanteet helpottavat ja pääset nauttimaan kesästä (ja kylvöistä!)

Noista mainituista laittaisin ainakin vielä tsinniaa, basilikaa, tuoksuhernettä, ne on muutenkin nopeita ja itsekin laitoin ne vasta viime viikolla kasvamaan.

Lämpimällä parvekkeella kasvavat varmasti vielä nopeammin.

Muista en osaa niin hyvin kertoa.

Mä tein ensimmäisen kylvölauttakokeilun, kun kurpitsat olivat ekalla kylvökerralla vähän ongelmallisia. Samalle lautalle päätyi vähän avomaankurkun siemeniä lähinnä uteliaisuudesta uutta systeemiä kohtaan. Laitoin kylvöt vessan lattialle kaapiston alle piiloon uteliailta ipanoilta ja lisäsin vähän poweria lattialämmitykseen - ensimmäistä kertaa koko keväänä mies pyöritteli silmiään mun

touhuille ...  Ei ainakaan varpaat palele mail

Nirppulainen, päivänsini ainakin ehtii hyvin, kasvu erittäin nopeaa.

Liuskamiina on tosi nopee, piiankieli, ruiskaunokki ja auringonkukka nuo ainakin kerkee suorakylvönäkin.

Uskoisin samettikukankin vielä ehtivän, itse laitoin viime vuonna kääpiösammaria suorakylvönä kasvimaalle ja ehti kukkia. Sitruunamelissaakin kylvin tosi myöhään, tarkkaa päivää en muista mutta aikaisintaan toukuussa, mahdollisesti oli jo kesäkuuta, ja syksyllä oli ihan kivan kokoinen puska.

OutiT, mulla iti sitruunakurkut lautalla kahdessa päivässä. Tai no, silloin vasta tsekkasin, joten saattoivat olla nopeampiakin :wink:

Eilen laitoin kolmea erilaista salaattia, mangoldia ja syötävät kukat -nimistä sekoitusta potageriin. Krassit ja tsinniat suorakylvönä ulos myös. Katsoin että harson alla on retiisit, pinaatit ja pikkupunajuuret ihan terhakkaina jo.

nirppulainen, sanoisin että kyllä kannattaa kylvää ihan kaikkea. Lasitetulla parvekkeella kesä jatkuu pitkälle syksyyn. 

Sitruunaruohosta minulla on kokemusta sen verran, ettei se ehdi ekana vuonna tuottaa oikein mitään, mutta jos saat talven yli säilymään sisällä niin sitten seuraavana kesänä sitten satoakin vähän saa. Kannattaa kokeilla, olisi kiva tietää muidenkin kokemuksia sitruunaruohosta. 

Ensimmäisen talven pidin sitruunaruohot sisällä, mutta toisena talvena suurin osa kuoli. Pieni sivutupas on vielä elossa ja laitan sen kesällä ulos parvekkeelle tai palstalle. Viime kesän sitruunaruohoni olivat sisällä koko ajan ja taisivat kärsiä siitä. En tosin raaskinut sitä syödäkään kuin vähän maistaa. Semmoisia lyijykynän paksuisia varrentyviä siinä kasvoi.

No nyt on Liedon likalla maalinhuurut sekoittaneet pään. Mää en ollut ollenkaan kylvänyt kesäkurpitsaa. No nyt nekin siemenet ovat kissanhiekassa. Todella odotan, että tää meidän talo saadaan maalattua. Että on kova homma ja kaikki muu jää. Myöskin puutarhanhoito. Niin paljon olis tekemistä. Ystävä piipahti pikaisesti katsomassa mun tulppaanien väriloistoa ja toi mulle jotain sipulikasveja ja yksivuotisia kasveja. Milloin mä mahdan ehtiä istuttamaan ne? Ja tulppaanejakin pitäis ehtiä ihailemaan…

Elä hermostu lietolainen, kesken jäi talon maalaus meilläkin männä viikolla kun sateet pukkas niskaan ja lohdutuksena että kesäkurpat iti kolmessa päivässä kissanhiekassa.

Loistavaa!

Avomaan kurkut näyttävät kylvölautalla itäneen alle vuorokaudessa! Kurpitsaa jään vielä odottelemaan, tänään menevät härkäpavut multiin.

Suuri kiitos vastauksista!!! Tosi kiva että saan noin monta lajia vielä kylvöön.  Täytyy jopa miettiä, että onko järkeä laittaa ihan kaikkia mahdollisia että mahdutaan vielä itsekin sinne sekaan.  Ja kun asutaan kolmannessa kerroksessa, niin yöpakkasetkaan ei tuu niin nopeasti meidän parvekkeelle kuin jos oltais maan tasalla. Voipi olla että innostun myös laittamaan jonkinlaiset verhot tuonne parvekkeelle, ne auttaa lämmön eristämisessä myös jos laittaa yöksi lasien eteen.

Huomasin että mulla on näiden aiemmin luettelemieni lisäksi myös lobelian siemeniä (sinistä ja punaista), mitä veikkaatte koska ne kukkii jos nyt laitan multiin?

Millaista multaa mun kannattaisi ostaa, kun ajattelin että jotkut lajit laitan suorakylvönä lopullisiin ruukkuihinsa ja jotkut esikasvatuksen kautta? Käytänkö niihin eri multaa, vai kaikkiin samaa puutarhamultaa? blush