2014 Kylvöt, suljettu

Suorakylvöt ruukuihin teen sillai että ruukku melkein täyteen ihan tavis puutarhamultaa , sitt pieni kerros kevyempää esim. kukkamulta/hiekka seosta , johon kylvän sitt siemenet, ja mie käytän tuota halpis kukkamulta/hiekka seosta myös esikasvatukseen jos multaan kylvän, nykysi vain kissanhiekkaan. Tyylejä on monia, mutt mie toimin noin.

Viikko sitten kylvetyt zinniat on itäneet ulkona ruukuissaan harson alla. Uskon ja toivon, että ne vielä ehtisivät kukkiakin ennen syksyä.

Sellainen kysymys vielä, että oletteko noudattaneet täsmällisesti kullekin kasville ilmoitettua taimiväliä? Onko huono, jos laitan niitä vähän tiiviimmin, esim. 15 cm taimivälillä laittaisinkin 10 cm välein? Vai kärsiikö niiden kehitys heti jos on yhtään tiheämmin?

Laita vain tiiviimmin ja harvenna tarvittaessa.

Sehän riippuu kasvista, jos ovat tyvestä runsas lehtisiä tarttee tilaa enemmän, mutta jos taas ns. kaljuja tyvipuolelta niin sitt mahtuu matalampia tai lehtevämpiä siihen juurelle. Ja riippuu ruukusta kuin on iso ja siitä mitä siihen laittaa kasvamaan.

Voikohan ruusupavut (ja muutkin pavut) istuttaa "syvemmälle" kun ovat kovasti kasvattaneet vartta? On niin pitkä matka ekaan lehtipariin että tekis mieli ...

Milloin kyssäkaalit, parsakaalit ja lehtikaalit voi laittaa ulos. Mulla on tosi pieniä taimet vielä, mutta toisaalta tuo kasvu loisteputkien valossa on huonompaa kuin auringossa. Ulkona luultavasti lähtisivät kunnolla kasvuun. Mulla on niitä varten varattuna semmoset kasvutunnelit, jotka ostin lidlistä.

Maariankello, sitä miekii eilen mietin ku siemeniä kylvin kasvimaalle.

Kyllä meinaan tänään kaalit survaista pihalle, mullakin on sellainen muovitunneli niille varattuna. Kyssäkaalin meinaan kyllä suorakylvää.

Lehtikaalia ja parsakaalia on mulla taimina. Ja lanttu :))

Kyllä voi lehtikaalit ja kyssikset istuttaa jo ulos, mutta kannattaa karaista muutaman päivän ajan. Toisaalta jos tunneliin ne laittaa niin en tiedä sitten tarviiko niitä niin paljon karaista...

Eilen istutin lantun taimet ja meinasin lehtikaalit ja kyssäkaalit istuttaa tänään ja huomenna, mutta taidanpa odottaa luvatun ukkosen ja mahdollisen rankkasateen yli.

Kaaleissa pitäisi olla 4-5 kasvulehteä ennen kuin istuttaa ulos. Tähän aikaan voi kyllä hyvin jo istuttaa ainakin täällä Etelä-Suomessa. Liian pienet taimet menehtyvät helposti ulkona rankemmissa olosuhteissa. (aurinko, tuuli jne.) Muuutama vuorokausi kannattaa pitää taimia ensin ulkona karaistumassa ennen kuin istuttaa.

Kylvin kurpitsan siemenet mielestäni jo aikaa sitten ja eilen vähän huolestuneena ihmettelin purkkeja, joissa ei näy mitään. Tuumin, että ei ole sisällä riittävän lämmintä paikka, mutta kylläs vielä lämpiätte ja vein illalla ne kasvihuoneeseen. Tänä iltana oli joka purkissa jo oikein isot sirkkalehdet.

Mulla ei itänyt ykskään kymmenestä kesäkurpitsan siemenestä. Osa kissanhiekassa ja osa mullassa itämässä. Nöyrryin ja kävin ostamassa Plantagenista neljä kesäkurpitsan tainta. Jos sieltä vielä joku nousee, niin mahtuu nekin vielä jonnekin kasvamaan, kun en enempää hamstrannut taimia.

Ei itänyt täälläkään.

Kylvin suoraan maalle ja kaikki 8 kpl itivät alle viikossa, taisin muuten laittaa liian monta siementä multaan...siis kesäkurpitsan.

Vanhat siemenet itivät jokainen.

Ei mullakaan ole aiemmin kesäkurpitsat epäonnistuneet. Aina on takuuvarmasti itäneet. Olivat huonoja siemeniä tänä vuonna. Seedaholicilta tilattu. Sieltä muuten kaikki muut ovat hyvin itäneet. Näissä nyt ilemisesti joku vika. Minkä kokoisesta kesäkurpitsasta voi kerätä itselleen siemenet? Ajattelin vaan, että pitääkö kurpitsan antaa kasvaa vähän isommaksi, kun yleensä ne kerätään pienempina ja onko niissä pienemmissä sitten hyvät siemenet. Tämä menee nyt vähän aiheen ohi.

Pienemmissä ei ole kuin siemenen alkuja, eli pitää antaa kasvaa täysikasvuiseksi/tuleentuneeksi.

Mä kylvin viikko sitten salaattia ja tilliä , jokunen hippunen näkyy ,olikohan liian kuumaa niille, laitan uusiksi ke. kun tullaan takaisin mökille.

Kasvimaan virkaa toimittavat 8 lavakaulusta tuli kylvettyä viikonloppuna, aika ahkerasti on joutunut vettä kantamaan. Jotain yksivuotisten kukkien siemeniä on vielä kylvämättä kuten avomaankurkkuakin, mutta muuten alkavat kiireisimmät kylvöt olla ohitse. Seuraavaksi tarvitsisi katsoa mitä perennoja kylvän jo kesällä ja tehdä vauvala niille.

Olen saanut häivytettyä aika kiitettävästi noita siemenpusseja pois. Eilen kylvin kehäkukkaa, kääpiölupiinia ja sinisievikkiä. Siis samoihin purkkeihin. Tuuppaan niitä mieheni luona sitten ison kukka-altaan reunaan. Viikonloppuna kylvin samaisen altaan takaseinälle köynnöskrasseja. Niille on säleikkö, mihin kiipeillä villiviinien ja köynnösruusun sekaan. Aion tehdä altaasta melkoisen sekamelskan, mulla on sinne nimittäin myös hajuherneen ja ruusupavun taimia kasvamassa. Keskellä allasta on syyspäivänhattu, ja sen molemmin puolin istuttelen Ouninmuorin sammaria ja muuta kivaa.