Ihanalta kuulostaa e.madiganin kukka-allas! Kehäkukka on yksi mun lemppareista, ilahduttaa aina.
Se kukka-allas on ylipursuava ja riemunkirjava. Mieheni on kovin ylpeä niistä kukista aina syksykesällä; eikä ehkä vähiten siksi, että pihassa poikkeavat ihmiset kehuvat niitä rehuja :D.
No syystäkin varmasti kehuvat ja on ylpeä
Minä oon ylpeä jo siitä, että yhdessä mun siemenistä kasvattamista pikkupetunioista on jo kukka Ajattelin, että sammarit varmaan saan kukkimaan jo alkukesästä, mutta että petuniakin. Oon mä sitten hyvä
Söin spagettikurpitsan ja laitoin yhden siemenen kylvölautalle ja loput peittelin kylppärin matokompostiin. No sen nyt saattoi arvata että kompostissa kasvaa nyt kurpitsantaimia eikä lautalla oleva idä . Pelastin pari sinnikästä honteloa ruukkuihin. Loput saavat olla lierojen ruokaa kun ei enää mahdu missään kasvattamaan.
Täytyy kuivattaa viimeisen kurpitsan siemenet. En tiedä sitten että mitä niistä kasvaa kun ovat varmaan risteytyneet kesäkurpitsojen kanssa.
Salviat ovat venähtäneet pitkiksi sisätiloissa. Voiko ne koulia syvempään?
Mulla salvioille käynyt myös samalla tavalla. En ole latvonut niitä, joten ajattelin jos pätkäisisi ne poikki, niin eivät olisi niin pitkiä ja lähtisivät haarottumaan. Nyt lorpottavat sinne ja tänne. Olisiko niitä muuten tarvinnut joka tapauksessa latvoa?
Mun salviat ovat näin onnettomia rimpuloita. En oikein uskalla latvoakaan kun ei lehtiäkään ole paljon.
Ainakin sirkkalehteen saakka voi hyvin koulia.
Kiitos Kurppa! Koulin salviat sirkkalehtiin saakka ja näyttävät jo paremmilta. Jospa ne siitä vielä tanakoituvat kun ei valosta ainakaan ole puute.
Nyt joku heinäkasveista tietävä help!
HALUAN siemeniä kultatesmasta, koska ostosiemenet eivät itämeet.
(Vuonna 2013 oli yhdessä siemenkirjeessä erittäin hyvin itäviä siemeniä.)
Kasvissa on nyt noussut heinämäiset kukinnot, sellainen samantyyppinen röyhykukinto kuin siinä "kukko vai kana"heinässä. Mut mistä tietää oikean keruuajan, kauankohan heinän siemeneltä kestää keskimäärin “kypsyä”… viikko, kuukausi…?
Ensimmäiset siemenestä kasvatetut pääsi multaan. Tuo akileija oli kaverinsa kanssa pienessä viilirasiassa ja alkoi selvästi jo kuivua, eikä ihme, ne oli keskenään täyttäneet juurillaan koko viilirasian. On se vain mukava tunne kun alusta asti itse kasvattamaansa istuttaa. Mulla on ulkokylvötkin osittain näyttäneet jo elonmerkkejä. Tosin kun tein piirrustukset paikoista ja kirjottelin paperiin nimet, niin nyt on laatikoiden järjestys minusta riippumattomasta syystä muuttunut, enkä tiedäkään enää mitä mulla on itänyt..
Olen iloinen että täällä jaksetaan laittaa siemenkirjeitä kiertämään niin että tällaiset aloittelijatkin saavat mahdollisuuden kokeilla uusia juttuja. Tämäkin on siemenkirjeestä poimittu ja paremmin nämä siemenkirjeestä otetut näyttää itävän kuin ostosiemenet. Kaikille teille !
Onko kenelläkään (tai osaatteko vinkata mistä löytyisi) kuvaa pienestä pionin taimesta tai sirkkalehdistä? Olen kylvänyt kuolanpionia ja puupioneja ja nyt purkeista kasvaa jotain, voi tosin olla rikkaruohoakin
http://theseedsite.co.uk/db43.html Tuolla oli ainakin jotain.
Kiitos Kesänlapsi linkistä. Tuo siellä oleva kuva ei minusta ollut paras mahdollinen, mutta nappasin sieltä hakusanaksi "peony seedlings" niin googlen kuvahaku antoi parempia kuvia... kyllä ne voi olla ihan oikeita pionin poikasia
A-pu-va.. Tunnistaiskohan joku teistä näin pienistä vielä, mitä mulla on itänyt nuissa ulkokylvöissä...? Olen koittanut niitä tunnistaa ja nämä on vielä täysiä mysteerejä.
Oikean puoleisessa rivissä olevat kolme on samaa ja ne on itänyt mustasta pienehköstä siemenestä. Epäilin itse malvaa, mutta kun katsoin malvan siementaimia, niin ne näytti kyllä netissä erilaisilta. Taaimmaisessa rivissä olevat on jotain muuta ja minusta näyttää että kasvatan rikkaruohoa tuossa keskimmäisessä..
Hieman apua voi olla seuraavasta kylvölistauksesta; malvaa, kellopeippiä, poimulehteä, jalopähkämöä, tähtiputkea, keijukukkaa, kiiltoluppiota, rusettiratamoa, siperiankärhöä ja tähkäverbenaa. Lisäksi vielä varjoliljaa ja jalkalehteä, mutta en uskokaan että nuo takimmaiset olisi näitä viimisimpänä mainittuja. Akileijaa kylvin myös, mutta ne tunnistin jo.
Vasemmassa ylänurkassa näyttää siltä, että siinä voisi olla malva tai akileija. Hiukan vaikea sanoa sirkkalehtien perusteella, kun siinä kohtaa kuva ei ole ihan tarkka. Muut melkein sanoisin rikkiksiksi, mutta siihen ei kannata luottaa.
Mulle tulee noista punavartisista ensimmäisenä mieleen pallohäntä - mutta joka tapauksessa olisin sitä mieltä etteivät ole rikkaruohoja. (Pallohäntää tuskin ovat, koska sitä on mahdoton kylvää yksittäin.)
Ostin illakon siemeniä ja laitoin äkkiä multiin, mahtaako saada kukkivia kasveja ensi kesäksi? Mielettömän kaunis kasvi, kun v. 2012-2013 hankikylvöt tänä kesänä kukkivat.
Kiitoksia kaisaliisa ja anita. Nuo punavartiset ei ole kasvaneet yksittäin vaan itivät sellaisena yhtenä tuppaana jos kuin monta. Siitä päättelin, että jos ei pussimultaan ole tullut jotain rikkaruoho keskittymää ne vois olla itäneitä kylvöksiä. Siirsin ne tuommosiin yksittäis potteihin ihan vasta siitä tuppaasta.
Tuo vasemman puoleinen taaimmainen on aika varmasti akileija, koska viereisessä purkissa on itäneitä akileijan siementaimia ja on ainakin vielä niiden kanssa samannäköinen, kun kävin kylvöksiä tutkimassa tarkemmin taas.
Annan nuille vielä aikaa kasvaa, jos eivät kerkeä kuolla. Sittenhän sen näkee mitä niistä tulee.. Rikkiksiä mulla on itänyt peitellystä pärskäjuuri kylvöksestä, ihme ja kumma että avomaan kylvöissäkin tasan siihen mihin siemeniä olen laittanut nousee samanlaisia kasveja, mutta pärskäjuurta ne ei kyllä ole nähneetkään, mitä vertasin niitä täältä jostain pongattuun pärskäjuuren siementaimeen. En siis ihmettele jos kasvattelisin tuossakin pelkkiä rikkaruohoja.
Kylvöjä kasvimaalle tehtävä tänään. Hallan pahasti tuhoamat kurpitsanraaskut revin pois ja kylvän penkkiin pinaattikiinankaalia (pak choy) "Cantong white F1" ja "Black Summer F1", sekä sidesalaattia "Little Gem Pearl". Pääsen jopa tekemään kylvöt ihan oikea-aikaisesti, eli ei niin harmita kun menetin ne kurpitsat. Onpa nyt valmiina ravinteikas penkki näille uusille hyötäritulokkaille.
Ja tiiliä kylvän siihen myös rivin.