2014 Vuoden Ulko- ja pihapuuhia, Suljettu

Emo kuinka sä saat noin paljon aikaiseksi päivässä? Minä sain vain siivottua ja sitäkään en tehnyt mahdottoman tarkasti. Pikaisesti tein ruuankin ja kävin kaupassa - eikä muuta tullut tehtyäkään, ai jaa kampasin kissan.

Heh, mökillä oltiin vain tunti, ja sinne on 20 minuutin matka. Pottu- ja kasvimaat oli käännetty jo valmiiksi, senku teki vaot ja heittelin sinne kanankakkaa. Sitä paitsi isäntä oli apuna. Siivous tarkottaa vain imurointia ja lattioiden pesua.

Ei paljon pihalla hommat huvittanu kun on niin julumettu tuuli, sisälle ulos eestaas ramppausta koko päivä, MUTTA,Emon paketti inventoitu ja sisältö istutettu, ihana tunne. Kiitos Emo !

Noin 350 litraa multaa roudattu taas. Eikä varmasti vieläkään riitä. Pikkusen painavia puntteja on naisimmeiselle nuo 50 l säkit.

Huomaan kirjoittavani tänne aina eilisistä puuhista. Iltaisin olen niin väsynyt, etten enää jaksa. Eilen jatkoin maalaamista. Mies on nyt niin kyllästynyt maalaamiseen ja maalauskäsikin on kipeä. Hän alkoi kaivamaan mulle varjoalueen perennapenkkiä. En pyytänyt, mutta kerron hänelle aina suunnitelmista ja hän pistää ne korvan taakse ja toteuttaa pikku hiljaa. Koko päivän kaivoi savea pois lapion piston verran ja sai valmiiksi noin 25 neliön alan. Totesi vielä, että tekipä hyvää saada olla maalaamatta yksi päivä. Ja minä olin kiitollinen! 

Tuossa tuo penkki.

kuvaAi niin, kävin Prismassa ja tietysti puutarhapuolellakin piti käydä. Ostin neljä kärhöä ja hinta 4,90€ kappale. Ei paha hinta minusta.

Muksut lähti miehen kans mummulaan päiväksi. Minä jäin kotiin itsekkäänä, koska on vuoden ensimmäinen kesäpäivä! Wuhuu!!!  Viimeksi olen saanut koko päivän itselleni viime syksynä. Biksut on valmiina oottamassa, että päivemmällä lämpenee. Särkylääke on selkää varten otettu jo etukäteen. Ohjelmassa kasvarin pesu ja multien täyttö. Kukkien roudaus sinne, ja parvekelaatikoihin istutusta. Mahdollisesti myös tomskut ja chilit pääsevät multaan. Sipuleitten ja juurakoiden istutusta. Uuden hirsiaidan ja köynnösportin öljyäminen. Vanhan kasvimaan tasoitus. Auton pesu (mulla on joku kumma intohimo pestä auto...) ja haravointia. Jos jää aikaa, niin hyökkään lapionvarteen, ja aloitan uuden perennapenkin kaivamisen!

Minä oon ihan täpinässä! Nyt tämä emäntä pyrähtää pihalle, eikä tule sisälle kuin syömään ja pissalle. Jos malttaa. Ihanaa päivää kaikille!

Kesänlapsi, paljon meinaat saada tehtyä. Illalla et varmaan jaksa kissaa sanoa, vaan joudut sanomaan pörröhäntä. Hyvää pihapuuhastelupäivää sulle ja muille penttiläisille, pihalle mullakin mieli ja menen.

Kehtaisikohan kohta mennä trimmeriä pihalle huudattamaan, saisi vähän aidan taustaa siistittyä.

Mahtava fiilis Kesänlapsen viestissä! :smiley: Tiedän niin tuon tunteen, kun harvoin voi koko päivän tehdä mitä itse tahtoo ja mihin rytmiin tahtoo. Miten hyvältä tuntuu normaalin hulabaloon rinnalla, kun saa olla YKSIN kotona ja tehdä just ne kaikki hommat, mitkä jää kesken, jos muu porukka pyörii ympärillä. Nauti päivästä ja muista huokaistakin välillä ja nauttia kättesi jäljestä!

Meinaan lähteä tekemään kasvimaata :slight_smile:

Joko voi lantun, lehtikaalin ja parsakaalin taimet istuttaa ulos?

Meinasin laittaa ne sellaisen muovikaaren alle muhimaan.

Entäs toi maustefenkoli, mulla on sitäkin kasvarissa taimena?

Ihana ilma häärätä pihalla!!! Ei yhtään haittaa että oli unohtunut herätys päälle

Paljon nopeammin syntyi kukkapenkkiä kun oli riuska apumies mukana.

Aika paljon sain tänään aikaan; kylvin kasvimaan ja levittelin harsot sinne, otin kuistilta jouluvalot pois  ja siirsin pelargonit sinne. Kastelin kasvihuoneen kasvit. Lisäksi sisäpuuhina pyykin- ja vessanpesua ym.

Mutta miksi oi miksi tomskut ja paprikat ovat kasvarissa ihan veteliä varjostuksesta huolimatta, ihan kuin eivät saisi vettä? Onhan siellä tietysti kuuma näillä keleillä, mutta ei ennen ole noin pahalta näyttäneet .

Sitä ja tätä ulkopuuhaakin tuli tehtyä. Kaivoin yhden itsekseen kukkapenkkiin eksyneen jasmikkeen ja kiikutin naapurin frouvalle, hän tuntui olevan mielissään. Mulla on taas se  vaihe keväästä, että ylim. "rikkistä" löytyy vaikka mistä. On kerrottua  valkovuokkoa nurmikolla, jumaltenkukkaa keskellä kävelypolkua ja karhunlaukkaa nurmikon reunassa.blush Kaikkia kukkivia lemmikeitä tai kevätesikoita en jaksa edes noteerata. Ja kannoin  melkoisen määrän  eucomiksia, onnenapiloita ja muita sipuliruukkuja kasvarikaappin. 

Huippuhieno päivä, onneksi laitoin aurinkosuojaa, kyllä muuten olisi polla kärähtänyt. Mies kaivoi rungollisen viherherukan, hillittykasvuisen Melban ja kärhö Princess Katen pergolaan. Koitin olla neuvomatta yhtään enempää kuin kysyttiin ja ummistin korvani kaikelta huolestuttavalta. Paitsi siltä että se maa oli niin märkää, etten kastellut kärhöä…

Ruukutin 24 chiliä isompiin asumuksiin, muutaman kasvariin ja loput laastipaljuihin. Selkä kiittää ergonomisista työasennoista. Roudasin pelakuut ja kesäkukat ulkoilemaan, täytyy kyllä hakea varmaan yöksi sisälle etteivät täysin säikähdä.

Sisälle tuli kauhean avaraa jostain syystä.

Upouusi kasvipalsta on tänään ollut viikon meillä. Raivaustyöt jatkuivat. Tänään saimme perunat, maa-artisokat ja muutamat perennat sinne maahan. Harso levitettiin koko komeuden päälle.

Vielä aion mennä kasvihuoneelle laittamaan tomaatit paljuihin :)

kuva

Puolet ison kukkapenkin kasvien uudelleenjärjestelemisestä tehty. Monta tuntia meni, mutta nyt on suhteellisen tyytyväinen olo. Tyytyväisempi tosin olisin, jos olisin saanut homman tehtyä kokonaan. 

Ihana kuva Hellenillä, melkein alkaa katsoja kulkemaan perunoiden maahanlaittajan perässä ja vetelemään multaa perunoiden päälle :slight_smile:

Kuopsuttelin koivunkannonjuureen pallotuijan lähettämille patjarikoille paikan maksaruohojen viereen. Mallailin siinä samalla mielessäni, miltä näyttäisi, jos siirtäisin vuorenkilvet tien ja juuri istuten harvahkon aidanteen väliin. Väliä on sellaiset puolitoista metriä leveästi ja vuorenkilpiä on omasta takaa riittävästi. Aidanteessa on hovijasmike, purppuraheisiangervo diabolo, paikka tähtijasmikkeelle, jonka huomenna toivottavasti ehdin hakea Seinäjoelta, purppuraheisiangervo punainen paroni, loistojasmike, purppuraheisiangervo diabolo ja pikkujasmike.

Taka-ajatus tässäkin on, tietysti. Pitää minimoida kaikki pikkurakoset, joista pitäisi ruoho ajaa…

Hain 4 säkkiä mustaa multaa (kasvimaalle) ja 3 säkkiä puutarhamultaa (kukkapenkkiin). Istukassipulit ja 4 liljanjuurakkoa à 50 senttiä pussi tuli haettua :slight_smile:

Kotona perunat maassa, kaura- ja mustajuuri kylvettynä, samoin tilliä, salaattia ja rucolaa. Taimia laitoin maahan: tilli, lehtipersilja, ryytisalvia ja kahta basilikaa.

Lisää mustaa multaa pitää hakea, ainakin 1x4 säkin erä. Tämän päivän kuntoilut tehty.