2014 Vuoden Ulko- ja pihapuuhia, Suljettu

Oon muutamana viimeisenä päivänä siivonnut taloa ja siistinyt pihaa, kun on huomenna tulossa vieraita. Eilen illalla tuli tunne, että kasvimaa varmaan räjähtää käsiin, kun olen kitkemistä siellä työntänyt. No, juu oli todella viimeinen hetki ryhtyä porkkanapenkin kitkemiseen. Kosteassa säässä vesiheinä oli nyt pidempää kuin porkkanat. Huomenna ois jo varmaan saanut ottaa haran käteen ja vedellä kaiken matalaksi. Sain äsken sateessa rivivälit revittyä. Tosi kuraisen möhjöistä hommaa ja vahinkoharventamistakin varmaan pikkuisen tapahtui. Meen ihan just kohta jatkamaan itse rivien kitkemisen. Tulin vaan hakemaan pyyhkeen, johon pyyhkiä möhjöisiä käsiä. Rivivälit tein tiukat hanskat kädessä, mutta rivit onnistuu vain paljain käsin. Ja niin on märkää, että kädet on hetkessä aivan möhjöiset. Nyt oli pakko heittää vieraskoreudet syrjään ja pelastaa porkkanat. Torstaina sitten jatkan muiden lajien kitkemistä. Porkkana on aina se, mikä voi mennä ihan persiilleen, jos ei kerkiä ajoissa.

Jokohan loppupäivä pysyisi sateettomana ja kumpparit löytyisi? Sitten voisi olla jonkunmoiset mahikset pysyä tällä kertaa edes suht koht kuivana. Pihalla olisi tekemistä vaikka kuinka, mutta sade hiukan häiritsi päivällä. Tulin ihan läpimärkänä sisään.

Porkkanat tuli pelastettua :slight_smile: Koko päivä siinä meni. Tuntuu, että kaksinkertainen aika meni, kun ajoitus oli vähän liian myöhäinen, maa ihan hirveän märkää ja koko ajan satoi.

Nyt keräilen tässä vähän voimia, että lähtisin vielä leikkaamaan ruusupensaista kuolleita oksia. Miehen parturina aion myös vielä tänään toimia ja leipoa raparperipiirakan. Hups, nuo viimeiset ei olleetkaan ulkopuuhia.

Huomennako ne vieraat tulee, Tuomipihlaja ?

Pihapuuhina sain kompostikehikot kasvimaalta tyhjennettyä, ja yhden jo täytettyäkin. Jäi sinne lapiointia odottamaan vielä jonkun verran kompostimultaa mutta raskain työ on tehty ja oon siitä tosi tyytyväinen. Istuttaakin kerkisin taas pari kurpitsaa ja yhden vesimelonin. Siitä pitäis tulla jätti mutta pieni rääpäle vielä oli. Halusin sen kummiskin jo ulos, sai pienen minikasvarin ympärilleen.

Loppuviikolle ennustettiin kuumaa ilmaa, ei kiva noiden talikkohommien kannalta :frowning:

kuvaParina päivänä mieheni kans puuhasteltiin ja tässä aikaansaannos. Kyllästyin ruohomiseen ja laitoin katekankaan alle ja haketta päälle ja harmailla pihakivillä vähän hoito polkua.....

kuva

....ja tässä oli kans pientä puuhhastelua pariksi päiväksi....

Et on ihana näky!

Voi että .ompa kaunis paikka

Kyllä sielu lepää noita Öljylampun kuvia katsellessa.

Tänään sain laitettua kesäkurpitsan taimet penkkiinsä harson alle kasvamaan. Lantun kylvin vasta tänään. Osan kesäkukista istutin ulos. Rikkaruohoja riittää kyllä jokapäivälle. Sataa parasta aikaa vettä niin kasteluhuolia ei ole vaan murheita riittää milloin kerkeää kaikki rikkaruohot selättämään.

Pitääkö kesäkurpitsat laittaa harson alle? Mä oon aika aloittelija kasvimaan kanssa. Luulin, että harso pidetään vaan keväällä, kun on viileämpää ja varsinkin ennen kuin siemenet ovat itäneet. Mutta pitääkö sitä pitää muutenkin? Siis täällä 1b vyöhykkeelläkin.

Tänään tein keittiöpuutarhaani. Kannoin betonilaattakiviä, joilla pengersin sen. Lykkäisin kotsareilla sepeliä. Onneksi tuo mies auttoi mua puuhassa. Ihan en saanut valmiiksi, kun sade yllätti. Mutta huomiseksi on luvattu hyvää keliä. Helteet alkavat ja niin lomakin muutaman päivän päästä.

Jos kesäkurpitsoja ei ole totutettu raakaan aurinkoon ja tuuleen niin sitten kannattaa laittaa harsoa vähän päälle muutamaksi päiväksi. 

Jeps, huomenna saadaan vieraita, jo aamupäivällä tulevat. Aina vähän haasteellista tähän aikaan vieraat, kun touhua riittäisi niin paljon sekä kasvimaalla että pihalla. Mutta sainhan itseeni vähän tehoja :slight_smile: Samoja hommia tein kuin olisin muutenkin tehnyt, mutta rivakammin. Siivous olis kyllä siirtynyt juhannukseen asti ilman vieraita. Ihan nautin nyt kyllä itsekin, kun on imuroitu, matot puistettu ja tavarat paikallaan. Mies on tänään esivalmistellut osan ruuasta ja mulla kohta raparperipiirakka uunissa. Huomen aamulla teen tikkuleipä taikinan. Ihanaa kun tulee hyvä sää, ulkona on tarkoitus pääasiassa olla.

Eilen en ehtinyt nurmea leikata joten se on seuraavana ohjelmassa. Aivan ihana ilma siihen puuhaan:)

Minä en sitten eilen muuta tehnytkään; kuin hoidin tenavia(ovat yökylässä, nukkuvat vielä), laitoin ruokaa ja leikkasin loppuun lykättävällä tään puolen hehtaarin tontin ja vähä vielä naapurinkin puolelta. Tään päivän hommista ei vielä tietoa, riippuu ilmoista ja koska lapset lähtee kotiin(en osaa mitään vaativaa enää tehdä silloin kun on pikkusia joukossa tai siis mun vastuulla…sitä Se vanhuus teettää).

Kaivoin eilen yhden penkin ympärystästä kivet pois ja jotenkin siinä samalla aina penkki leviää muutamalla sentillä. Nyt pitäisi keksiä kiville uusi paikka, yhdenkään penkin reunaan sellaisia ei kyllä enää laiteta voikukkia keräämään. Lisäksi yritin siitä vähentää kirjovuohenputkea ja koetin keksiä, että mitä tilalle, että sen kanssa pärjäisi. No siinähän oli sitten jo siirtelykierron alkua, mutta se kaatui aika äkkiä.

Se toinen ylöskaivettava penkki ei nimittäin ollutkaan mikään helppo juttu. Mulla oli täysi työ, että lopulta sain yhden pienen tupon iiriksiä ylös. Keskellä penkkiä kasvaa nuori saarni, joka ei ole juuri suostunut kasvamaan, tyhmyyttäni kun olen tunkenut sen keskelle kaadettujen kuusien juuria. No siellä penkissä niitä sitten niitä juuria riittää, enkä tiedä, että milloin osun saarnen juureen ja milloin niihin kuolleisiin. Ja minä kuvittelin, että kaivan siitä kaikki perennat pois kokonaan, koska penkin takareunaa on vaikea pitää heinistä erillään.

Ei se kuule vähis ole vanhuus, joka saa lapsia vahtimaan tarkemmin. Omien lastensa metkut tietää aika tarkkaan ja pienestä eleestäkin näkee, jos on pahat mielessä. Toisaalta myös tietää, millaisissa asioissa voi luottaa. Mutta mullakin jos on kaverin lapset hoidossa, niin vielä ihan eri tavalla katsoo lasten perään, vaikka tosi tuttuja lapsia olisivatkin. Ihana, kun maltat keskittyä lapsiin, vanhemmilla (ainakin minulla) arjen touhussa helposti lipsuu. Lapset varmasti nauttivat mummin seurasta :slight_smile:

1h 20 minuuttia meni oman ja puuhamaan nurmen leikkaamiseen ja reunojen trimmeröimiseen, nyt on vihreä ja hikinen. Kohta voi aloittaa työt.

Hyökkäsin eilen ison perennapenkin kimppuun ja tein tunnin töitä ! Se tuntui työlle kun raavin isoimmat ja vahingossa meni yksi hostan penikka…kun revin raivon partaalla rikkaruohoja sen enempää tunnustelematta. Tekis mieleni potkaista nurin koko kivikukkula… oli huono päivä ? Se on mettän rajassa ja metsä on heinittynyt kun se parturoitiin 5 vuotta sitten ja leviää kokoajan pihaamme…

Siis kaikki pa…a ruoho koettaa muuttaa meille.

Koko aamupäivän olen selvitellyt fuchsioitten ja ruusuliisojen elämäntyyliä. Osa on kasvarikaapissa, osa istutettuna ulos rukkuihin. Istutin myös kaksi isoa ruukkua aenmoneja, siis kruunuvuokkoja, ja värikäslehtisiä apiloita on kohta niin, että sekoan. Ja vielä on muutama valkoinen pelakuukin istuttamatta.