2015 Kylvöt, Suljettu

Tuota Rainbow kissanhiekkaa saa varmaan S-kaupasta. Saako?

Kivinalle, Kyllä saa.

Juu se on totta. Tosi kaamein hajusta. En ymmärrä, miten se tollai parfymoidaan. Ei varmaan kissat tykkää tuosta. Ihmisiä varten varmaan hajustettu.

Mutta tuo haju onneksi lähtee pois huuhtomalla. Joka tapauksessa se hiekka pitäisi huuhdella, koska siinä on pölyä.

Joo, ei meillä kissat tuota käytä …ei ole kovin laadukasta siihen “oikeeseen” hommaan. Pitää käysä S-kaupassa kattoo olisko sitä ja kokeilla.

Sitä rainbow-hiekkaa ei ole joka kaupassa. Meillä ei esim ollut kahdessa prismassa, mutta pienimmässä S-marketissa sitten olikin. Puoli säkkiä käytin mullan seassa boncheille ja viime kesänä pelakuiden mullan seassa. En tidä oliko siitä hyötyä vaiko ei. En siis huomannut mitään eroa. Se vaan kihisee hassusti kun kestelee.

Noo,kaikkea pitää kokeilla no.  Ja kun on kokeilun haluinen niin miksipä ei tätäkin . Pitää käydä katsomassa tuosta meiän pienemmästä ässästä jahka pikkuiseni paranee ja päästään kaupoille...tai sitten laitan taas isännän asialle 

Käytätttekö te sitä tavallaan niinkun kastelukiteinä?

Ei vaan mullan tilalla. Katso sivulla 7 olen laittanut linkin, jossa on hyvä Genneseen kirjoittama teksti.

Varmaan toimis mullankin seassa keventäjänä.

Tuolla toisella sivulla kyselinkin, että kastellaanko sitä hiekkaa edes siinä kylvövaiheessa vai riittääkö vaan siihen “ulkopurkkiin” veden laitto?

Olen minä sitä mullankin sekaan sotkenu ja en tiiä tuntuuko vaan mutta miusta se estää mullan tiivistymistä jos päältä kastelee. Eli niinku Emo sanoi, mullan keventäjänä. Ja toinen juttu mitä viime keväänä ällistelin, on pistokkaat, petunian pistokkaita tökin samallai kun multaankin tökitään, mutta jestas mitkä juuret ne kasvatti ja melko äkkiäkin muistelen, oli tomeria pistokkaita mitä siirtää isompiin ruukkuihin.

Raya, minäkin olen huomannut sen juurten kasvunvoiman hiekassa. Kokeilin muutamaa ruukkukukkaa kasvattaa sillai, että suojaruukun pohjalle hiekkaa ja kastelu ainoastaan sinne, mikä valtava juurten kasvu siitä seuras, kun minulla on ollu ongelmia noiden juurten kans, eli ilmeisesti liian voimakkaat eväät…vai?

Yritän hillitä kylvöhalujani tuonne helmikuulle, muuten ei huvilalle huhtikuussa ihmiset mahdu sisään.

Tosin... ...tänään meinasin laittaa perennoita satsin ulkokomennukseen. Ensimmäinen meni jo joulun alla. Ja Pluggbokseissa on elämänalkuja.

Minulla on nyt kaksi Pluggboxia ensimmäistä kertaa käytössä - ja tykkään kyllä ainakin siitä, että ovat kunnollista muovia - ja tiiviys/tuuletus hyvin toteutettu, samoin kasvien irrottaminen. Luultavasti ostan vielä toiset kaksi tomaatintaimille. Noissa on nyt hitaasti itäviä kärhöjä, vapautumista saanee vielä odotella... Hyvässä lykyssä saan ne kumminkin loppukevään kylvöille käyttöön.

Muoks - idätyslauttaa on varmaan pakko kokeilla, todella kiva idea!

Meillä on vaan paakkuuntuvaa kisunhiekkaa joten huomenna siis kauppaan.. Mulla muutama pikkupetunia säilyny hengissä jotenkuten ja hopeaputous, jotenka jos yrittäis laittaa pistokkaita juurtumaan. Vai pitäisköhän oottaa tovi vielä, ku en tiijä.. Sormet täälläkin syyhyää jo :)

Idätyslauttaa olen itsekin kokeillut ja hyvin toimii. Samoin kostea talouspaperi pussiin ja pankon päälle…sekin toimii =).

Äsken juuri ihastelin pelargonian pikkuisia…8 siementä laitoin multaan pari päivää sitten ja kaikki itivät…yksi on jo tomera sirkkalehdillään.

On kuulemma Eldorado merkkistä moler-savesta valmistettua kevyttä paakkuuntumatonta kissanhiekkaa myös. En ole tutustunut tarkemmin, naapuri vaan käydessään kertoi, käyttää moleria akvaariossa kai, näin olin ymmärtävinäni nii ja bonsai puilla pelkkänä kasvualustana.

Ostin Pirkka-kissanhiekkaa just ja on moleria eikä haise miltään. Hinta 3,80/8 litraa ja varmaan kalliimpaa kuin Rainbown.

Siis, anteeksi tyhmyyteni, mikä on idätyslauta?

Just hyvä, et on monenmerkkisiä.

Idätyslauttaa esitellään esmes täällä

http://chilivaari.blogspot.fi/2008/03/idatysmetodi-kelluva-talouspaperi_06.html

ja täällä

http://chilivaari.blogspot.fi/2015/01/idatyslautta-paivitysta-2015.html