2015 Kylvöt, Suljettu

Tänään jatkoin hankikylvöjä. Sain vain muutaman perennan siemenet laitettua. Enempää en tarjennut. Kädet paleltuivat, kun oli kylmää multaa. Toin pari pävää sitten jäšen multasäkin ulkoa varastoon. Se oli sulanut, mutta ihan liian kylmää vielä.

Ai niin, laitoin yhtä lajia tomaattiakin tulemaan.

Kiitos Ellium, lihan siitä jo tuolla aiemmin, vaan kun en jaksanut lukea.

Mulla on yksi pluggboksi, mutta jotenkin en vaan pääse sen kanssa sinuiksi. Taimet kuivuu siinä liian nopeasti, kun on niin pieni se multatila. Jotenkin olen niin tottunut touhuamaan sellaisten pienten kuusi yhdessä ruukkujen kanssa, osaan arvioida vedent tarpeen kun nostan sen ruukkutsydeemin ylös ja kokeilen mullan painoa jne. Nopeasti sitä ihminen tottui tapoihinsa;-)

Pluggboksiahan voi altakastella mukavasti, kun taimila on vähäkin kokoa!

Nyt on pikkupurkeissa uloslähtöä odottelemassa pari päivää perhoangervoa, kilpiangervoa, lehtoängelmää, jotain epämääräistä koristeheinää, jolla ei ollut latinankielistä nimeä pussinkyljessä, kahta plaatua jouluruusua, väinönputken purppuraista variaatiota ja alppipiikkiputkea. Vähän helpotti - mutta siinä mielessä mälsiä nämä, että itämistä pääsee tarkkailemaan vasta kuukausien päästä. 

Terv. ikävä vihreää 

Mulla on kaksi Pluggboxia ja tykkään niistä kyllä. Taimettumisen jälkeen kaadan aina sen alaosan täyteen vettä ja se on riittänyt viileällä ikkunalla pariksi kolmeksi päiväksi. Oon käyttänyt noita sammareiden idättelyyn. Ja tomaatin taimiakin niissä on tullut idäteltyä.

Kovasti alkaa taas siemenpussukat polttaa näpeissä. On se kumma kun tietää, millaisia vaikeuksia siitä tulee kun liian aikaisin kylvää…mutta silti ajatukset vääntyy siihen suuntaan, että jos nyt kuitenkin ihan pikkusen laittaisi jo tuota tai tuota ikkunalle :smiley: Toki vois tehdä hankikylvöjä…

Siemenpussit ovat pyörineet työpöydällä jo monta päivää ja hinku olisi kova, mutta kylpyhuoneremontin myötä kaikki yläkerran ikkunalaudat ovat täynnä ihmeellisyyksiä, kasvivaloja ei saa viritettyä mihinkään eikä sitä aikaakaan oikeastaan olisi kasvien hoitamiseen.. Mutta silti! Jos edes jotain saisi kylvettyä. Saan tyytyä itujen idättämiseen vielä varmaan kuukauden ajan.

Vaikka joutuu kevättä odottelemaan ennen kuin nuo hankikylvöt alkavat vihertymään, niin on se tähän aikaan vuodesta mukavaa pelata tuon mullan kanssa. Sekin jo vähän lohduttaa, kun saa istuttaa multaan noita perennojen siemeniaä.

Täällä muutamat chilit kököttää jo hienosti purkeissa kasvilamppujen alla ja tuntuu kuin kasvaisivat kohinalla ;). Itivät lautalla niin nopeasti että nyt oli jo pakko siirtää multaan kun olivat kasvatelleet kunnon sirkkalehdetkin jo :slight_smile: Nyt niitä täytyy käydä ihailemassa aina heti aamulla herätessä ja vielä viimeisenä illallakin ennen kuin menen nukkumaan. Vaahtera-auliotkin ovat jo kasvaneet niin reippaasti että niiden siirtohomma omiin purkkeihin täytyy tehdä tämän viikon aikana.

Tänään täytyy laittaa paprikansiemenet lautalle, ne meinasin unohtaa kokonaan.

Voi kurjuus, kaikki olis valmiina hankikylvöjen aloittamiseen, mut ku ei oo lunta :frowning:

Mikä tämä hankikylvö oikein on? Heitätte siemenet hangen päälle? Mitä siemeniä sinne voi heittää?

Jatko mietiskelyjä noihin hölmöihin kysymyksiini kun kävin tuolla lueskelemassa (tosin en varmaan löytänyt ihan oikeaa vastausta) ..eli siemenet istutetaan potteihin ja potit hankeen? upotetaanko ne vai päälle? Hmm...ei avaudu 

Mihin aikaan vuodesta ne sinne laitatte? otatteko ne sitten sisälle jossain välissä ja mistä sen tietää että mikä siemen sinne ulos pitää laittaa? Joissain puseesissa lukee et tarttee kylmäkäsittelyn ja taas netin ohjeessa voi olla ettei tarttee… mie en jymmärrä =)

Tässä yksi keskusteluketju koskien asiaa

Kiitos =)

Ei kait noihin "hankikylvöihin" sitä hankea välttämättä tarvita. Eikös se ole tuo kylmyys ja lämpötilojen vaihtelu, mikä sen siemenen saa itämään. Ei tuota lunta ollut viime talvena meillä päin, mutta erinomaisesti itivät.

Mä olen nyt viikon aikana kylvänyt reiällisiin astioihin perennan siemeniä. Pidän niitä muutaman päivän lämpimässä ja sitten siirrän ne ulos. Peitän astiat hallaharsolla, ettei niihin mene roskia ja rikkaruohojen siemeniä. Siellä ne saavat olla ilman hoitoa kevääseen asti. Silloin pitää alkaa antamaan vettä, etteivät pääse kuivumaan. Se hallaharso pitää myös mullan hieman kosteampana, ei haihduta niin paljon. Ja kosteushan on tärkeää, jotta se siemen sieltä lähtisi itämään. Pidän hallaharsot vielä senkin jälkeen purkkien päällä, kun siemenet ovat itäneet. Suojaa suurimmalta auringonporotukselta pikku taimet. Mulla kun tuota varjoista kohtaa ei tahdo tontilta löytyä.

Mistähän noita sais halvalla, siis Pluggboxeja ?

Piti kylvää pari amppelitomaattia mutta eipä löytynytkään siemeniä, joku on laittanut ne liian hyvään talteen, voivoi :confused:

Pluggboxeja ei saa mistään halvalla. Halvin hinta, jonka olen nähnyt oli muistaakseni 19,90 Bauhausissa viime keväänä.

Maariankello, sullakin oli muistaakseni harso kylvöjen päällä suurimpia pakkasia tasaamassa? Nimittäin mä olen siinä käsityksessä, että siemenet eivät saisi ihan hirveästi pakkasta saada niskaansa siis ne jotka ovat jo kerran saanet lämpökäsittelyn kosteassa mullassa (kuivat sienet on asia erikseen) Kylmäkäsittelyn optimaalisin lämpötila on -4 - +4. Siksi hangen alla on paras paikka.

Tietysti toi pakkasensietokyky varmaan vaihtelee lajista toiseen riippuen mistä kasvi alun perin on kotoisin. Tundralta/vuoristosta/Keski-Euroopan lehtimetsävyöhykkeeltä…

Samasta syystä, Nasty76, osa siemenistä on sellaisia, että saattavat itää ilman kylmäkäsittelyä, mutta varmimmin kylmäkäsittelyn jälkeen, joillekin riittää lämpötilan pieni vaihtelu jne. Ja jotkut etelän lajit ei varmaan kylmästä tykkää yhtään, siis kesäkukat.

Mulla on ollut pluggbox käytössä jo monta vuotta, tosi hyvä peli. Tammikuun alussa chilien siemenet lautalle leivinuunin päälle (tänä vuonna kylvin lautalle 15 eri sorttia chilejä 5.1.), siitä siirrän itäneet pluggboxiin. Kun taimet on tarpeeksi isoja, siirrän ne vefi-ruukkuihin. Sitten tomaattien siemenet vapautuneelle ja pestylle lautalle viikolla 10, josta taimet chileiltä vapautuneeseen, pestyyn pluggboxiin. Isot taimet vefeihin. Ja sitten puolikkaisiin ja kokonaisiin maitopurkkeihin. Näppärää.

Roottrainerkin on mutta ihan täysi rimpula, yhtenä vuonna kokeilin pavuille mutta ei niitä meinannut sieltä saada ehjinä pois, siis hajosi sekä paakut että osittain roottrainer kun on sellaista heppaista muovia.