Oliskohan pluggbox hyvä purjon esikasvatukseen? Viime vuonna mun purjot oli paperirullissa, semmoisessa käärössä, mutta en osannut niitä kastella sopivasti tai niissä oli liian vähän multatilaa. (Edellisvuonna paprurullat toimivat hyvin.)
Nasty76 jos haluat sisällä kasvattaa perennoja, niin kannattaa kokeilla vaikka ohjeessa lukiskin kylmäkäsittelyä vaativa. Esim. kelta- ja sinivaleunikot, moni kärhö, ritarinkannukset, akileijat ja lehtosinilatva itää hienosti ihan ilman vilustumista, vaikka ei pitäisi.
Heitin vesilintua vanhalla Rootrainerilla kun ne pehmeät muoviosat ei oikein totelleet, nuljuivat ja hajosivat. Nyt mulla on Nelsonin RootMaster ja se on ihan toimiva peli. Kovaa muovia ja paljon laadukkaamman oloinen.
Kiva kuulla että Nelsonin Rootmaster toimii. Viime kasvukauden jälkeen myytiin sittarissa niitä vitosella kun poistivat puutarhapuolen tavaroita.
No melko hyvä tarjous! Tarttuiko mukaan?
Vilhelmi, kyllä mulla on harso kylvösten päällä. Mutta tänä vuonna on myös lunta siellä. Sitä on nyt kivasti sadellut viime ajat. En tiennytkään, että noiden siementen kestävyydellä on noin alhainen pakkasraja. Hyvä kun korjasit.
Juu, harmittaa kun ostin vaan yhden. Piti kotona vähän kuukkeloida että mikä ihmeen Rootmaster ja kun menin ostamaan lisää niin nehän oli jo kaikki myyty.
Viimetalvelta kuva hankikylvöistä. Ilman harsoa. Jos on lunta, joka varmasti jäätyy keväällä... Ja kylvöt kasvarissa tai muussa suojassa... Niin EI kannata pistää harsoa kylvöjen päälle. Se perhanan harso jäätyä pätkähtää kiinni multaan, ja jos sitä menee nostamaan edes vahingossa (tai tarkoituksella, koska ei ittiä voi hillitä kurkkimasta), niin siemenet nousee jäätyneen harson mukana mullasta. Sitten on siemeniä harso täynnä. Ja ei, harsoa ei saa enää paikoilleen samaan kohtaan. Ja jos jollakin ilveellä harso ei jäädykkään kiinni purkkien pintaan, niin arvatkaapa tarttuuko se heleposti kaiken maailman lusikoihin tai kertakäyttöpurkkienkansinimilappuviritelmiin? No tarttuu, ja joka ikinen nimilappu on viuf vaan pois paikoiltaan. Arvatkaapa vain menikö kaks lavaa akileijoja sekaisin?
Minä siis teen näin, toimii. (Mutta joo, heti kun nostan kylvöt kasvarista ulos, niin laitan harson päälle etten hyysää koivuntaimia ja horsmia. Ja sitten vasta sotken nimilapuset harsoon kiinni. )
Paniikki iskee Chilejä laitettu lisää lautalle, niitäkin joita ei vielä ollenkaan tarvis Kylvöhuuma ihan kauhee =D
Pitänee aloittaa hankikylvöt vaikka alustavan suunnitelman mukaan ei tänä vuonna pitäny laittaa niitä ollenkaan. No, eipä tullu yllätyksenä.
Noinhan siinä tosiaan käy, nauratti oikeestaan Kesänlapsen harsohomma koska itellä ihan samat kokemukset.
Minä huomasin männä vuonna kun talvi oli sitä vettä, jäätä, vettä vuoronperään että miulla paras kylmäkäsittelypaikka on ulkoeteisen lattialla, hurjimmilla pakkasilla nostelen hyllylle katon rajaan, siinä ne on hollilla ja tulee ohikulkeissa vilkastua, keväämmällä sitt ulos katokseen ja varjoon, ja niistä on hyvä nyppiä itäneitä sitt vaikkapa sisäkasvatukseen ennenku paiskaa pihalle jos sattuu haluavansa jonkun kukkimaan jo eka kesänä.
Mä olen malttanut antaa noiden purkkien olla siellä ulkona, enkä ole käynyt kurkkimassa. Sitten vasta keväällä, kun on sulaa. Ihme homma, että jossain asiassa on sentään ollut malttia.
Olin aikoinaan vuosikausia puutarhapuolella töissä. Hamstrasin keväisin aina siemeniä aivan järjettömästi varastoon (tili meni aika iloisesti takaisin työnantajan kassaan...) Nyt olen tietoisesti yrittänyt hillitä itseäni ja olen pystynyt aika hyvin välttämään turhanaikaista ostovimmaa. Olen kylvänyt vuosien takaisia siemenhankintoja. Jotkut ovat yllättävästi itäneet, jotkut kadonneet mullan uumeniin ilman mitään näkyvää lopputulosta.
Äsken löysin pussin kaskinaurista. Itävyystakuu loppunut 1998. Olen toiveikas. Kylvin muutaman siemen rasiaan märän paperin päälle. Jos idätyskokeiluni tuottaa tulosta, kylvän noita multaankin ja kasvatan kolmelle kanalleni viherruokaa.
Järjestelin tuossa siemenlaatikot eilisiä hankikylvöjä tehdessä, ja ei kyllä juuri mitään tarvitsisi enää ostaa. Joitakin hyötykasveja ja siinä se. Matkalla on kumminkin vielä ainakin tomaatinsiemenet, yksi eBay-tilaus, yksi Exotic Garden -tilaus - ja hitto soikoon, pitihän niitä pelakuitakin tilata siemenenä. Oh well...
Josta tulikin mieleen... ...miten teillä on tapana järjestää siemenet? Minulla on kaksi vanhaa pahvista CD-laatikkoa, toisessa on lappu AVOMAA ja toisessa ESIKASVATUS.
Esikasvatuslaatikkoon olen tehnyt pahviset jakolevyt, niin että saan helmikuun, maaliskuun ja huhtikuun kylvöt omiin lokeroihin. Huhtikuun jälkeen olen pudottanut vielä muutaman pussin semmoisia, joita meinaan vähän esikasvattaa, mutta suoraan taimitarjottimelta maahan. Niin menivät viime vuonna mm. koristetupakat - ja hyvä tuli! Helmikuuta ennen taas on kylmäkäsittelyyn menevät.
Jos pusseista puuttuu tietoja, niin merkkaan ainakin kylvökuukauden ja itääkö valossa/pimeässä, viileässä/lämpimässä.
Kiitos paljon näistä neuvoista…jos käsitin oikein niin parasta aikaa voi näitä hankikylvöjäkin tehdä? Olen kasvatellut erinlaisia perennoja useamman vuotta enemmän tai vähemmän menestyksekkäästi.Tästä tajuasin sen, että ne jotka ei onnistuneet olisivat tarvinneet sen kylmäkäsittelyn =). Onneksi kuitenkin (moukan tuuriako) valtaosa on itänyt ja päässyt penkkeihin =).
Kyllä,aion ostaa Pluggboxeja heti ku pääsen oikeisiin kauppoihin.Mettästin tänään sitä kissanhiekkaa johon voi kylvää.Eihän tästä käpykylästä semmosta löytyny
Tietää Rovaniemen keikkaa viikonloppuna.
Nasty 76, nyrkkisääntönä on se, että useimmat perennat hyötyvät kylmäkäsittelystä vaikka eivät välttämättä sitä tarvitse. Oman kokemuksen mukaan itävyys % on korkeampi kylmäkäsittelyn saaneilla. Jos on lunta tarjolla niin kylvökset eivät kärsi kovista pakkasista lumen alla. Eri asia on sitten pitkään jatkuvat paukkupakkaset mutta en oo niitä sen enempiä murehtinut.
Nostan kylvöohjeet esille, ettei vaan totuus unohtuisi. Onko joku jo nämä esiin kaivanut?
Kopion tämän Nuun viestistä vuodelta 2010:
Kopio MoonRiverin viestistä 7.7.2009:
Pentin yleiset kylvöohjeet
Kylvä siemenet kun kuu alkaa kasvamaan, neliskanttiseen mustaan purkkiin. Voit käyttää myös kultahopearaidallisia kuusikulmaisia purkkeja. Pyöreät purkit on kiellettyjä. Monesti kannattaa purkit myös koristaa tulevan kasvin kuvilla. Käytä täydenkuun aikaan ostettua luomukylvömultaa, johon sekoitat kissanhiekkalaatikon muruja ja hieman luomukasvatettua vehnänlesettä. Kylvä aina kello 23.44, muuten mikään ei idä. Laita astiat suorakaiteen muotoisiin mustiin laatikkoihin. Peitä laatikot desinfioidulla kelmulla, jonka reijität tähtikuvion muotoiseksi.
Erittäin tärkeää on suorittaa niin sanottu kylvöjuoksu. Juoksu tapahtuu näin: Riisu itsesi alasti, sido lanteille huivi, jossa on kylvämäsi kasvin kuvia ja päähäsi vastaava hattu. Varmista, että on valoisa päivänvalon aika. Käske pöllämystynyt isäntä riisumaan vaatteensa. Avatkaa ulko-ovi ja juoskaa vastakkaisiin suuntiin ympäri taloa. Kohdatessanne lyökää kädet yhteen ja huutakaa sopiva kannustushuuto tuleville taimille. Jos haluatte, että kasveista tulee esimerkiksi euroopan komeimmat, muistakaa liehuttaa kukilla koristettua euroopan karttaa juoksun aikana. Mitä sinisemmät jalat tulevat kylmässä juoksemisestä sitä sinisemmät ovat kukkaset, ja vasta vuoroisesti mitä punaisempi nenä sitä punaisemmat kukat. Tässä tulee kuitenkin olla varovainen, ettei isännän siemenet vallan palellu. Mitä useampi näkee, että juoksu on suoritettu, sitä varmempi on kasvuunlähtö. Piipaa-auton kuskille tulee selittää rehellisesti, että kylvetään vain siemeniä. Samoin kuin sairaalan henkilökunnalle.
Jos kylvöpurkista ei nousekkaan mitään vaikka kuinka käyt joka välissä tarkistamassa, kylvä siihen samaan purkkiin ja samoihin multiin jotain muuta. Niillä uusilla kylvetyillä on tapana saada ne itämättömät säikähtämään ja sitten on purkki täysi ja kaikki iloisesti sekaisin. Jos mikään ei idä, heitä multa takaisin säkkiin, niin löydät säkistä pian valkoisia pitkiä taimenalkuja. Jos olet pöljyyksissäsi mennyt kylvämään siemenet pyöreään purkkiin, ei sinun auta muuta kuin laulaa niille ensin sopiva anteeksipyyntöbiisi, ja sen jälkeen iloista jenkkaa, joka saa siemenet tärähtelemään, ja se tärähtely virittää alkion kasvuun. Tämä voidaan tehdä myös laittamalla purkit pesukoneen päälle linkouksen ajaksi – tasaista ja voimakasta ravistelua tarvitseville.
Kun pienet sirkkalehdet sitten ilmestyvät muista jutella niille pehmeästi päivittäin. Sirkkalehtivaiheen jälkeen puhaltele ja hivelöi taimia hellästi päivittäin, kun puhelet peetä, säästät huomattavasti lannoituskuluissa. Se on kyllä totista totta, että pikkutaimia kannattaa hiplata ja puhallella. Hypistely karaisee taimia ja solukko alkaa korkkiutua, vai mikä sana se oli... varsinkin venähtäneet tomaatintaimet tarvitsevat kunnon rutistelua.
Kaikesta tästä huolimatta, jos kasvi ei tunnu kasvavan voit myös uhkailla, kiristää ja pelotella pois heittämisellä. Yleensä tässä vaiheessa taimi ryhdistäytyy viimeistään. Jos haluat tehostaa uhkailua, laita kuva kompostistasi taimien viereen.
Tämä kaikki perustuu vanhoihin kansanperinteisiin. Kuuluupa erääseen kansanperinteeseen manaus, jonka mukaan "talon vanhin emäntä kaalintaimien istutuksen aikaan heilauttaa helmat korviin ja lausuu" Tämä siis tapahtui aikana ennen kuin alushousut oli keksitty.
Tää on kuulkaa totista puuhaa!
Terveisin,
pentin kajahtaneet
Nyt nakkaan heliotroopit multaan.Eilen laitoin herneet veteen ja nakkaan neki multiin niin saan ihania versoja.Nam.
Hmm…meillähän ei lunta juurikaan ole. Ehkä 2-3cm vaan. Joten kovinkaan paljon ei sitä lunta saa kaavittua päälle. Tuosta harsosta olikin muutama esimerkki yllä ,mutta sitä ei siis ihan ensimmäiseksi kannata miettiä. Meillä on muuten vanha maa kellari, jossa lämpötila on aika lähelle nollaa,joskus jopa vähän alle. Voisiko sinne viedä potit kevääseen asti?
Kolmas kappale kuulostaa jotenkin niin tutulta... Useammankin kerran on pitänyt turvautua "mikä tämä kasvi on" -ketjuun. Juurikin samaisesta syystä. Myös purkkeja on pitänyt vertailla keskenään, kun ovat viimeisen päälle sillisalaattia. Viime keväänä nakkasin itämättömän kylvöpurkin tomaattien juurelle kasvariin. Siinä kukki syyskuussa kaunis riippalobelia ja yksi petunia.