Nyt muistin sen rikkikseni. Peltovalvatti!!! Kääk!
Onko kellään muulla peltovalvattia?
Viherpeippo arvaa vaan kuinka paljon!
Tappakoot mut vaikka kaikki penttiläiset, mutta mä niin myrkytän ne. Eivät ole mitään pieniä sieviä rikkiksiä perennojen välissä.
Moni vois todistaa kuin oon oikeesti itkeny p…leen valvatin kans.
Pirullisista pirullisin, juolavehnänki kans vielä pärjää mutta valvatin ei.
Mikä ahkeraliisojen istutustiheys on? Oisko sama kuin petunioilla? Potit oottelee ja siemensormet syyhyää… Tietäis paljonko kylvän. Jos on tuommonen leviä parvekelaatikko, ja siihen menis 5kpl? Kuulostaako hyvältä?
Mulla oli metrinen parvekelaatikko, lev 18 cm( kävin mittaamassa)eli ei kovin leveä. Siihen laitoin 6 kpl. Kylvä vaan reilusti, ovat niin ihania ja monikäyttösiä…
Jooh, löytyy täältäkin peltovalvattia. Niitä somistamassa on vuohenputkea, ohdaketta, rönsyleinikkiä ja tietysti iki-ihanaa voikukkaa. Mukavaa korkeusvaihtelua asetelmiin tuo villisti lisääntyvät kriikunan ja lepän versot. Maanpeittokasveiksi löytyy maahumalaa ja köynnösten virkaa havittelee villi isokarhunköynnös. Ja ah, meinasin unohtaa ihan kokonaan sellaisen tuntemattoman, polvenkorkuisen keltaisen rumiluksen, jota ei käsivoimin jaksa maasta irti kiskoa. Ajoittain suunnittelen myrkyttäväni koko pihan!!!
Ei ole ahkeraliisoilla vielä kiirus jos ei ekoista emokasveja kasvata.
Saman verran niille kannattaa tilaa jättää kun petunioille.
Ensimmäinen tomaatti on taimella. Yritän malttaa vielä muiden kanssa.
Ihan huippu Kurppa! Samassa viestissä ahkeralissuilla ei ole kiire, ja omat tomaatit on taimella.
Ei se kiire ole, mutta kova hinku. Ja kun sitä latvomistakin suositeltu noille lissuille. Sama laittaa. Eli jos 5 menee laatikkoon, ja kolme laatikkoa, ja hätävarat päälle, niin 20 pottia on varmaan ihan jees. Niistä sitten vielä latvat jemmaan. Joo'o, näen jo silmissä etupihan varjon laatikot. Sitten vähän petunioita, orvokkeja, verenpisaroita, jotakin köynnöstä. Ja kaikenkirjava sillisalaatti on valmis. Etupihalle. Takapihalle tulee paljon enemmän.
Ei niitä liisoja kannata latvoa jotka meinaa pihalle istuttaa, mutta jos ensin kasvattaa muutaman ns. emokasvin voi niistä lisätä tosi nopeasti paljon uusia taimia.
Herneenversot voi hyvin kasvattaa märässä talouspaperissa, ei tule sotkua ja hyvin kasvaa.
Laitoin koe idätykseen ahkeraliisan siemeniä,mutta ei näytä tapahtuvan mitään =(. Vai olenko liian malttamaton,kun viikko sitten ne laitoin =)
Dodii, ekat kylvöt suoritettu. Multiin päätyi Basket of fire ja Bolivian rainbow chilit, kiinanruusuja, kelta-aulioita, villipelargoniaa ja black velvet red pelargoniaa, itse kerättyjä siemeniä, eli voi tulla vaikka minkä näkösiä.
Ja mun ei pitänyt tänä vuonna kasvattaa mitään siemenestä (koska ostan kuitenkin myös valmiita taimia ja sitten hukun taimiin), mutta näin sieltä on sit kuiteskin jo tulossa kaksi siemenlähetystä. Ja mitä enemmän luen teidän juttuja, sitä enemmän haluan multaa kynsieni alle!! Arrrg!
No jokatapauksessa ajattelin nyt kokeilla kasvattaa riippalobeliaa ekaa kertaa ikinä. Onkohan se yhtä nopea kuin sinilobelia, missähän vaiheessa se kylvetään? Ja latvotaanko lobelioita? En ole oikeen päässyt kärryille osaavatko ne ylipäätänsä haarautua.
Jättisipulin siemenet kylvetty tänään. Tästä se sit lähtee. Seuraavaksi chilin siemenet esille ja valintaan.
Mä mietin kans eilen illalla siemenlaatikoita kaivellessa että pitäiskö kokeilla kylvää muutama jättisipulin siemen. Niitä näytti löytyvän laatikosta
Satu-71, laita itämään vaan. Niiden siemenet ei käsittääkseni pysy kamalan kauan itämiskykyisinä joten ei niitä kannata pitkiä aikoja säilöä laatikon pohjalla. Hyötykäyttöön vaan
Aikooko kukaan kylvää peter pepperiä?
Ehottomasti! Ja vien yhelle siveydensipulitutulle maistiaisen.