Chali, olet kyllä käsittämättömän taitava ja vielä nopeakin. Älyttömän hieno kesäkeittiö. Teillä on siellä sellainen terassilandia, että se olisi ihan nähtävyys ![]()
Koko ikäni olen oppinut isältäni sen mitä haluan rakentaa, jos en tiedä, kysyn isältä tai muilta tietäviltä. Hyvää apua olen saanut k-raudoista kun kehtaa kysyä. Olen aina tehnyt käsilläni kaikenlaista. Isäni on ollut apunani niin hyvissä kun vähemmän hyvissä projekteissani
. Sahalla sahataan, mitalla mitataan ja naulalla tai ruuvilla kiinnitetään. Rakentamisessa raskain työ on se kantaminen, mutta kun on halua, on myös voimia. Jos taakka on liian painava, kehtaa pyytää apua. Seiniä on helppo tehdä, katto pitää pysyä taakkanakin pystyssä. Eli, kunnon puuta ja tuennat.
Työkaluja on maailma täynnä. Minulla on aina ollut halua oppia niitä käyttämään. Isän paras oppi on ollut, pelkää terveesti.
Terasseja meillä on talon ympärillä, isoja. Tontti on kalliotontti. Kallio on tukeva muttei tasainen. Siitä se ajatus sitten lähti, terasseja, helppoa kulkea ympäri taloa, niin ihmisten kuin koirien. Terassit myös jättää ulos pahimmat tassuroskat ja lumet helpompi luoda.
Olen 50 v, ehkä vielä joskus rakennutan elämäni talon, mutta nyt on hyvä olla ja viihdyn. Kalliotontti on vaativa, sen takia joudun rakentamaan puutarhani ja Wiherlandian, kasvimaani puusta. Mieheni ei tykkää rakentamisesta, mutta hiljakseen tyytyy mitä teen, ja on tyytyväinen. Eikä suunnitelmat ole vielä valmiit....ei läheskään.....mutta kun se aika.....ja varat.....ja voimat ![]()
. ....
Olispa mulla Chalin taidot, mutta enhän minä osaa vasaralla mitään tehdä. Paljon pitäisi tulla kaikenlaista mutta kun ei kukaan tuu tekemään niin ilman olen. Poika osais mutta kun asuu niin kaukana ja kesät on rakennushommissa, eihän se tänne kerkiä. On kyllä luvannu että joskus…niin joskus, sitä odotellessa.
Chali, sä olet todella taitava nainen ja sulla on ihana isä. Kolme hurraa huutoa sulle!Tuollaiset komeat terassit ovat varmasti aivan ihanat kalliotontilla ja aika välttämättömiksikin tulevat sitten kun ikää tulee lisää.
^ juu helpoiksi terassit on yritetty tehdä, niin että jopa rollaattorilla pääsee ![]()
Täällä sataa ropsauttaa aina välillä, mutta on lämmintä eikä tuule (!!!), joten ihan hyvä sää istutella kasveja ja levittää hevonpeetä penkkeihin. Niin ja ferramolia, taas.
Päivä mennyt aika tarkkaan kasvimaalla, mitä nyt imuria näytin sisällä isoimmille roskille. Tänään ei ole satanut kuin ihan kevyesti ja vaan ajoittain, ilma harmaa mutta tyyni. Oikein hyvä ilma kasvimaalla puuhailuun. Vain pari hassua itikkaa piipahtanut inisemässä. Olen kitkenyt tuntitolkulla ja kastellut lannoitevedellä lähes kaikki kasvimaan kasvit. Meni siinä jokunen sata litraa lannoitevettä. Mulla on sellanen tapa että kastelen sateella - en kaatosateessa seiso kastelemassa mutta annan lisävettä kannusta kunhan sateessa tulee tauko. Mieluummin kastelen silloin kun vesi imeytyy maahan eikä ole niin kuivaa että se vaan noruu pintaa pitkin pois. Vettä ei ole mulla niin paljon että voisin sadettajaa käyttää joten täytyy käyttää täysillä hyväkseen toi luonnon sadettaja silloin kun se on saatavilla
. Vaikka nytkin on satanut muutamana päivänä ja yönä jonkin verran niin ei multa ole kovin syvältä kosteaa.
Levittelin lopuksi kasvimaan käytävien pinnalle lisää haketta. Homma jatkuu huomenna kunhan saan kitkettyä pari viimeistä penkkiä. Nyt meinasin mennä vielä ihailemaan kätteni jälkiä samalla kun kerään niittyleinikeistä ja koiranputkista ison juhannuskimpun olohuoneeseen. Mukava juhannusaatto täällä Elimäellä, taidanpa ottaa ulos mennessäni mukaan
.
Hyvää juhannusta kaikille!![]()
Meillä juhannus piti sisällään pihahommia, grillaamista, vähän siivoamista, ja muutama pikainen yllärivieraskin kävi. Oikein mukava juhannus siis. Minä sain muuripenkin etupuolen melkein kokonaan tyhjennettyä perennoista, huomenna olisi tarkoitus istutella sinne uudet perennat. Isäntä on tänään väkertänyt pergola-aidalle perustuksia. Vanhat aidan tolpatkin piti vääntää irti, ei ollutkaan ihan helppo nakki. Loppuillasta vielä konttasin pihalla ja nypin pikkurikkoja liuskekivien väleistä (lue: ketoneilikkaa ja hopeahärkkiä...) ja yritin pelastaa yrttipenkkiä sitruunamelissalta. Sain tänä keväänä sellaiset geelitäytteiset polvisuojat, joiden pitäisi vähän säästää polvia. Onko muilla kokemusta niistä?
Meillä isäntä poksautti ison kiven lohkoiksi ja siitä puolet kaivettiin ylös ja toinen kaadettiin monttuun…Nyt multaa päälle ja nurmikon siemeniä. Kivi oli iso kun hiltissä oli 25 millinen terä… jotta sai hidasta dynamiittia sisään.
Tuollaiset puolikkaat kivet voi käyttää vaikka kukkapenkissä; Ei tarvitse edes "istuttaa" kovin syvälle, kun näyttää kuin olisi iso lohkare aina ollut siinä. Meillä tehtiin näin, kun yksi kivi halkesi puoliksi kaivinkoneen sitä pyöritellessä.
Tänään omat pihapuuhani jäivät aika olemattomiksi, mutta isäntä sai valettua hitsaamansa pergolan runkotolppien jalat maahan. Kohta meillä on pergolaseinä kasvimaalla! ![]()
"Kohta" on tietysti vähän suhteellinen käsite...
Tässä on muutamia pikku hidasteita tullut matkan varrelle pergolan valmistumisessa. Mm. puuosien pintakäsittelyaineen pitkä kuivumisaika, jota ei ainakaan lyhentänyt se, että maalatut tolpat jäivät yöksi vesisateeseen, jota ennustuksen mukaan ei pitänyt tulla. Lisäksi viimeisten puuosien vaikea saatavuus (ovat loppuneet kaupasta). Noo, mutta pikkuhiljaa alkaa muotoutua jo:
Tänään olen (pentissä roikkumisen lisäksi
) typistellyt vuorimäntyjen vuosikasvaimia. Homma menee aina kutakuinkin samaan tyyliin:
Otan tuolin, sekatöörit ja ämpärin. Aloitan napsimisen rauhallisesti, toisella kädellä leikkuujätteitä huolellisesti ämpäriin pudotellen. Puhaltelen hyttysiä. Leikkaaminen nopeutuu. Pidän kädellä useampaa vuosikasvua kerrallaan ja nipsaisen ne poikki kerralla. Käyn sisällä hakemassa ThermaCellin kaverikseni. Ininä vähenee, ja leikkaaminen nopeutuu edelleen. Luovun toisen käden ja ämpärin käyttämisestä. Leikkuujätteet saavat pudota vapaasti. Naps, naps, naps. Vauhti on jo todella kova. Leikkaavaa kättä pitää ravistella välillä. Kokeilen myös vasenta kättä leikkaamiseen ja totean, että olen edelleen oikeakätinen. En yletä enää tuolilta leikkaamaan. Leikkaan seisaaltani ja puskan keskimmäisiä vuosikasvaimia leikatessani yritän selkää säästääkseni tukeutua jaloilla ja toisella kädellä kiviin, puuhun ym. Toivon, että bussipysäkillä olevat ihmiset eivät katso. Lopuksi, kas, homma on tehty. Haravoin puskasta leikkuujätteet pois. Sama vuoden päästä, tosin vuosikasvaimia on sitten taas reilusti enemmän.
Tällä kertaa minulla oli suu hymyssä kokoajan. Tuomipihlaja, en voinut sille mitään, mutta tulit mieleeni tästä operaatiosta. ![]()
Täällä piti olla välipäivä pihapuuhien kanssa kun ennustus kertoi että sataisi iltaan saakka. No aamupäivällä ripsautti ihan vähän ja sen jälkeen onkin sitten ollut pääosin aurinkoinen ja tyyni ilma. Olen kitkenyt kaikensorttisia rikkiksiä ympäri kasvimaata, ne lähtee nyt aika hyvin juurineen maasta kun maa on kosteaa pitempään jatkuneen märähkön kauden jälkeen.
Illan suussa keksin viherjätteille hyvän paikan, siinä vaiheessa kitkentäjätteenä oli lähinnä pihatähtimöä ja juuretonta heinää, ja käytin ne katteeksi tiukkaan saveen tekemilleni perunapenkeille. Siellä ei voi mullata maa-aineksella penkkejä joten nyt tuli rikkiksille tosi hyvä käyttökohde. Odotan huomista kitkentäsessiota oikeestaan ihan innolla koska vielä 4 savimaalla olevaa perunapenkkiä jäi ilman katetta tänään. Pitää nopeasti hoitaa homma ettei maa pääse kuivumaan. Aurinkoinen päivä luvassa huomiseksi.
Sinisointu, en ole vielä ehtinyt parturointiin, mutta täälläkin sitten suu hymyssä kohti kokovartalokramppia ;D
Meillä isäntä ja naapuri ovat innostuneet kivien kaivamisesta…eilen toinen porasi isoon kiveen reikiä ja tääl meillä kaivettiin suht iso kivi ylös ja vieritettiin rajalle ( metsän ja tontin rajapyykille ).
Nurmikon leikkuu helpottuu kun ei karahda kiville ![]()
Minä pikku tohottimella tuikin tuleen rikkiksiä hiekalta ja harasin perään
Pieni alue kerrassaan edetään… kattelin että ruusupensas alue josta kitkennät aloitin 2 viikkoo sitten on taas kypsä ? Aloitan siis kierroksen uudelleen niin saa ennen lomaa siistiksi.
Empäs kun istutankin jouluiset sypressit maahan muiden viereen…eli aloitankin kaivamisella ! Sitten en enää tänä vuonna istuta yhtään mitään vaan keskityn rikkaruohoihin niin kauaksi aikaa kunnes saa alkaa marjoja keräämään. Tosin arskat ja räkätit kyllä pitää sellasii bileitä pihalla et joutas saamaan kuulan kalloonsa.
Mikä pioneitani vaivaa. Terveen näköiset puskat muuten, mutta nuput jääneet kuivuneiksi herneen kokoisiksi. Sama oli jo viime vuonna. Mitä niille voi tehdä?
Naisen vesijohtotyömaa ![]()
Kanttausrauta ja istutuslapio työvälineinä!
Kaisaliisa…onkos tarpeeksi syvä ? ![]()
Minua ketuttaa kun kädet ei kestä trimmerin käyttöä ja nyhdän viikko tolkulla reunoja puhtaiksi ja sitten isäntä päättää jelppiä ja tekee siistiä tunnissa ![]()
Pihapiiri …tsekkailin samaa ilmiöö mun pioneissa nuput on pieniä ja kaiken mukaan niiden pitäisi olla kukassaan kuten puupionit ovat.
Yleensä ne on alkaneet ennen juhannusta hillittömän kukinnan…tosin nythän olis oikeasti juhannus juuri…23-24.6 OLLUT JOS se olis oikealla paikallaan.