Miraemmi, tuli just sopivimmilleen hyvä
Levittelin ruohosilppua marjapensaiden alle. Se oli odottanut kottikärryssä vesisateessa kaksi päivää. Hyi olkoon, nyt ei lähde haju nenästä sitten millään.
Tuumailin tuossa, että tarvitsisin isomman väliaikaispenkin. Siis sen sellaisen paikan, minne voi istuttaa kasveja, joille ei just sillä hetkellä keksi paikkaa. Esim. taimivaihdon kasvit, joihin haluaa ensin tutustua ennen kuin päättää, minne ne istuttaa. Tai muuten vain siirtojuoksutettavat kasvit, jotka vielä hakevat paikkaansa.
Pari vuotta sitten perustin kahdesta lavakauluksesta tuollaisen väliaikaispenkin. On toiminut hyvin. Helpottaa kummasti siirtojuoksuttelua. Ainoa ongelma on, että on aivan liian pieni (noin 2 m2). Isäntä tuumasi, että sinne vain pihalle lavakauluksia riviin. Niitä olisi vielä pari käyttämättä.
Kuinkas teillä muilla? Onko teillä tällaisia väliaikaispenkkejä? Vauvaloista ainakin moni puhuu.
Niin juuri, onko mullakin sitten neljä lavakaulusta väliaikaisille ja kuitenkin sama ongelma...? Toisaalta aika hyvin tuossa ovat kasvit vaihtuneetkin. Jos joku viipyy siinä liian pitkään, voi miettiä, olisiko seuraava osoite taimivaihto tai kompostori. Nyt vain olisi pari pientä pensastakin, jotka pitäisi sijoittaa johonkin "väliaikaisesti". Vievät tilaa...
Sinisointu, kiitos totuuden muistuttamisesta. Kävin siis heti levittelemässä omat sateessa seisoneet ruohosilppuni Eivät haisseet vielä kovin voimallisesti.
Köynnöksillekin sain viimein viriteltyä jotain rautalankaa, että pääsevät kiipeämään.
Nyt on hyvä mieli. Perhetuttu tästä samasta kylästä tuli käymään muutamia ylimääräisiä perennoja hakemaan. Osan olin jo nostanut kottikärryyn, osa oli vielä maassa. Isoja paakkuja, ei mitään järkeä yrittää ruukuttaa. Kovin näytti hänen autonsa pieneltä suhteessa kasvimäärään, joten lopulta otettiin meidän pakettiauto käyttöön. Muuttolaatikoita useampi ja loput sitten pressulle takakontin lattialle. Iso lasti tuli, ja piha siistiytyi taas roimasti.
Mulla nykyisin melkein kaikki penkit on väliaikaispenkkejä Siis hyvin harva kasvi on ehtinyt oikealle paikalleen
Tuomipihlaja, samis.
Minä kanssa tiirailin puutarhaunelma ohjelman …se on paras kotimainen eikä edes uusinta. Tosin nyt loput on kuulemma viimevuoden uusimisia…sniif…
Isäntä on nyt häärinyt trimmerillä eilen teki tunnissa sen minkä minä käsin viikossa ja nyt eilennä aloitti pensasaidan siistimisen. Hän kyllä haravoi oksat pois noin 90%…LOPUT jättää minulle ( ei turhan tarkka). Orapihlajan piikit on vaan pirulaisia…ne pitää siivota KAIKKI pois autopaikkojen vieriltä.
Valtsullakin valeistutuspenkit, -purkit, -laatikot ja -saavit
Minulla ei ole väliaikaispenkkejä perennoille ja hankin perennoja hyvin harkiten. Tänä vuonna ennätys määrä 5 kpl…koska kukkakukkulalla käy talvisin katoa ja keväällä saatan repiä rikkaruohona jonkin … nyt en enää siivoa varhain keväällä penkkiä. Isossa penkissä on kuunliljoja ja päivänliljoja monia erillaisia…arovuokko on niin vähissä et tais lähtee kun poistin viimekesän unikot. Kesäkukkia en siis enää laita lisukkeeksi.
Miraemmi, kyllä se Puutarhaunelmat oli uusinta muutaman vuoden takaa. Uusia ohjelmia ei ole tehty pariin vuoteen.
Emo …oliko ? No sitten minulla on käynyt tsäkä etten olekkaan kaikkia katsonut Minullahan meni 2013-14 ihan sumussa… joten katsoin unelmat ihan uusina ohjelmina ja olin tyytyväinen.
Uusin istutusalue on aina mun pahin väliaikaispenkki. Sinne muualta kaikki ylimääräiset ja melkein kaikki uudet, mitä tulee hankittua. Vähitellen yritän penkkiä sitten karsia eli siirrän taas uudempaan. Tämähän ei onnistu, jos kaikki penkit tehty. Meillä on vielä rutkasti tilaa uusille, joita hulluuksissani ilmeisesti teen. Pitäis muistaa, että ahneella on paskanen loppu ja tulee se raja vastaan, että en kykene. On se nytkin jo rajoilla. Mutta pahinta on se, kun vanhoja penkkejä siistii, niin syntyy rajattomasti siirtoideoita niihinkin, ja siis sellaisia, että tuntuu ihan pakolliselta siirtää. Elikkä siis mikään ei ole paikallaan :DDD
Viime kesänä aloin tehdä penkeistä hylättyjen kasvien penkkejä :DD Kun kasvin/lajin kierrettyä aikansa huomaan, että sillä ei oikein ole sopivat tavat mihinkään mun penkkiin, niin en raatsi siitä kumminkaan kokonaan luopua, jos se kumminkin on ihan eläväinen ja hyvin voiva laji Nyt mulla on jo kaksi hylättyjen penkkiä!
Miten tutulta kuulostaakaan Tuomipihlaja…
Oliko monellakin ihan kokonainen suunniteltu ja suunnitelmaa noudattava perennapenkki, jolla olisi ikää vähintään kaksi vuotta
Menen tästä jatkamaan kasvimaan kitkemistä. Nyt ei ole kuivaa, ja pahimmatkin rikat lähtevät useimmiten pitkän juuren kanssa, mutta siitä Aarno Kasvin "keskipäivän harasta" ei ole nyt mihinkään. Yleensä olen jättänyt rikat kuivumaan rivien väliin tai käytävälle, mutta nyt ei voi. Joku on sitäpaitsi "varastanut" mun lähimmän puutarhakompostin paikkani, joten pitää mennä keksimään niille rikoille joku paikka.
Nurmikko pitäis leikata, mutta maa on niin märkä, että litinä vain kuuluu kävellessä. Nyt ei kyllä sais enää pisaraakaan tulla vettä, tai koko piha menee yheksi saviliejukentäksi. Rikkaruohot kyllä kukoistaa. Jos hyökkään iltapäivällä niitten kimppuun. Sitä kyllä ihmettelen, että millä saataran ilveellä kirvat on päässy hyökkäämään Teresanruusujen kimppuun? Ihme sissejä, kun tuolla kaatosateessa kiusaavat ruusuja.
K-E, mulla on yksi tuollainen penkki! Kivikkopenkin perustin vuonna 2010, ja se on edelleen aikalailla samassa kuosissaan kuin alunperinkin. No, pari kasvia olen vaihtanut, kun eivät viihtyneet. Penkki onkin vuorattu eri kokoisilla kivillä, eli vapaata multatilaa ei ole. Ehkä siinä sen salaisuus?
Oma puutarhaharrastamiseni on vissiin sen verran pienimuotoista ja kasvien hankkiminen maltillista (jopa taimivaihdoista), että voin haaveilla erillisen väliaikaispenkin ratkaisevan tämän "kaikki penkit ovat väliakaispenkkejä" -ongelman. (Vai onko se ongelma?) Minulla tavoitteena olisi "valmiit", suunnitellut penkit, mutta liekö taas sitä itsensä huijaamista vain...
Hylättyjen kasvien penkki kuulostaa ihanan armeliaalta.
Huomaan olevani sivistymätön, kun en tiedä, mikä on Aarno Kasvin keskipäivän hara. Voisko joku valaista? Aarno Kasvin itsensä sentään tiedän
Eilen A.K. sanoi, että yksivuotiset rikat saa kuolemaan vuodessa, kun aurinkoisena päivänä haraa keskipäivällä.
Kun nyt tulis se aurinkoinen päivä.