Lannoitetta…
Imikkä … me asutaan kantahämeessä ja voin sanoo et verkotus syksyisin on todella tarpeen
Vanha kuuskyt luvun omppu puukin saa aidan ympärilleen…mutta syreeniä ne ei syö. Linnunruokapaikalla sen sijaan käy kaksi jättikokoista rusakkaa … fasaanikin tepastelee taas
Kävin kans törröttäjiä katkomassa ja vähän siivoamassa pihaa. Pionien piipat on jo jonkin aikaa olleet näkyvissä ja moni muukin perenna alkaa puskea kasvua. Tapoin myös jo muutaman lehtokotilon eli kausi korkattu siltäkin osin. Pitäisikö jo saman tien Ferramolia heittää kehiin?
Kyllä on huono kunto talven jäljiltä kun reilun tunnin kyykkääminen jo tuntuu selässä.
Kyllä myös tekisi mieli pihapuuhiin, mutta on niin märkää. Sää mitä mahtavin aurinkoa ja +11,5ºC. Toivottavasti se ei tiedä taas kylmää ja sateista kesää.
Mä olin kans pihapuuhissa, neljä tuntia hujahti äkkiä.
Leikkelin pensaita ja talventöröjä ja kukkapenkkejä siivoilin.
Eilen olin anoppia auttamassa mökillä omppupuita leikkamassa ja perennepenkkejä siivoilemassa.
Pihatöitten jälkeen käväisin kaupassa ja ajattelin vähän puutarhalehtiä lukea pihalla, mutta istuessa tuli heti kylmä ja oli pakko tulla sisälle.
Kattellaan kun mies tulee töistä, josko tuo jaksaisi korjata vähän koirien aitaa mun kanssa, se on vähän hankalaa yksin.
Tänään oli vielä vapaapäivä, huomenna alkaa taas työt.
Tuntuu, että ensin kevät ei ala lainkaan ja yhtäkkiä hujahtaa valtavasti eteenpäin ja tekis mieli koko ajan olla ulkona.
Nyt aattelin muutamat tomaatit vielä siirtää maitopurkkeihin, ennen kuin sapuska valmistuu.
Täällä ei pihaa siivota vielä pitkään aikaan.
Kurppa, älä menetä toivoasi, kyllä se piha sulaa sitten hetkessä. Mutta hei, sinun ei pidä nyt edes ryhtyä unelmoimaan mistään pihasiivouksesta kun käsi vasta paranee. Malttia malttia!....juu tiedän, ettei malttaisi mutta malta kuitenkin....
Lumen paljous helpottaa tilannetta tosi paljon;D
Ei pääse meilläkään vielä pihaa siivoamaan, vaikka Ib-vyöhykkeellä muka ollaan. Pari penkkiä kyllä on jo paljastunut lumen alta, mutta lunta on muuten vielä sen verran paljon, että esim. kottikärryjen lykkiminen olisi melko hankalaa.
Chali, ovatko neliskanttiset ruukkusi savisia? Jos, niin mistä sellaisia saa? Juuri tänään harmittelin miksi saviruukkuja on vain pyöreinä,jotka vievät niin paljon tilaa.
Nuo ruskeat neliskulmaiset ruukut on muovia. Painonsa takia käteviä.
Saviruukut näyttää aina melkein olevan pyöreitä. Kai se valmistus on helpompaa, se "dreijaus" , en tiedä.
On minulla isoja pyöreitä saviruukkuja pihalla, mutta kun vaan se itse ruukku painaa "tonnin" niin en ole ostanut niitä enää. Ei fysiikka pärjää niille .
Ihana päivä ulkona, aamusta iltaan.
Kasvihuone kesti "kylmäpaineen", aamulla oli meillä ulkona -3,8 ja kasvarissa +12 astetta. Siitä se päivä sitten lähti käyntiin. Vein tomaatit, paprikat ja chilit sekä juuri multaan istutetut daaliajuurakot kasvariin. Meni sinne varmasti muutakin kun ruukkuja oli ihan mahdottomasti. Iltapäivällä lämpö nousi yli 40 vaikka yksi kattoluukku oli auki sekä ovet raollaan. Huomenna alkaa sitten kastelukausi.
Keräsin kaikki loput ruukut yhteen paikkaan, ulkohuonekalut terassilla sain sijotettua sekä talon ympäriltä terassit melkein kokonaan lakastettua. Se pohjoispääty, katolta tullut lumi/jääharjanne/kasa pitää pintansa. Kunhan ilmat lämpiävät alkaa terassitäkin puhdistus. Kauheasti on taas likaantunut.
Monta jätesäkkiä on tästä päivästä saaliina. Kaikennäköistä roinaa. Seuraava työ joskus viikolla on saada kaikki peräkärryyn ja kaatikselle.
Se se ulkoilma teettää, minä olisin jo tunti sitten ollut valmis mennä nukkumaan, niin myös koirat. Isäntä tuossa vielä virkeenä mutta olkoot. Hän ei taaskaan osallistunut ulkotalkoisiin... Nyt tämä tapaus menee yöpuulle, aamulla tosi aikainen nousu.
Vähän tunnelmaa....
Chali, jo nyt kaikki noi kasvit kasvariin ? Kuinka tiivis kasvari sulla oikein on ? Tehokas lämmitin tietty täytyy olla, mutta aika varma sun täytyy olla siitä että se ei lakkaa yöllä lämmittämästä ?
Upeita tunnelmakuvia !
Minulla on Juliana 12 neliöinen kasvihuone. Rakennettu terassitäkin päälle. Sisällä lattialla on terassimatto jossa pohjassa ne nypykät (estää vedon, kuivuu nopeasti ja ötökät ei tykkää matosta kun on vaikeakulkuinen heille). Ympäri seiniä kiinnitin n.1m korkean kuplamuovin eristeeksi. Ulkoinen termostaatti säätää lämpöpuhallinta, 1000-2000kwh, se tavallinen Biogreen vihreä puhaltaja. Johdoton lämpömittarianturi kasvarissa ja sisällä talossa se näyttö jossa summeri jos lämpötila laskee alle laitetun arvon. Äsken kasvarissa 11,5 astetta, ulkona +1 aste. Päivällä jos aurinko lämmittää, kasvarissa on ilman ilmanvaihtoa 30-40 astetta, niinkuin eilen, unohdin avata kattoluukut. Automaattiavaajat ei ole vielä paikoillaan.
Ai niin, siis kennokasvikuone. Kennot 6mm, hyvin eristävät. Kaikki kennolevyt asennusvaiheessa kiinnitettiin runkoon jollain ulkosilikonilla.
Onpa sulla hyvin toteutettu toi kasvihuone. Mulla on sama kasvari mutta ei sitä pysty käyttämään vielä aikoihin. Toinen, sellainen 7 neliöinen joka toiselta pitkältä sivultaan on kiinni talon seinässä, on mulla se johon siirrän kasveja ensimmäiseksi mutta ei sinnekään vielä viikkoihin.
Lapioin lisää lunta istutusalueiden päälle, osasta lumi oli jo sulanut osittain pois. Etupihan kukkapenkin vierestä oli lumi sulanut osittain nurmikolta ja sieltä paljastui myyrien tekemiä nurmi/sammal käytäviä.
Tuhoja taitaa paljastua paljon, viimeksi täällä oli totaalituho joskus 2011 tai 2012. Lähes kaikki oli silppuna ja nurmikko myllätty mustaksi.
Saksin tänään omenapuut, mustikka-, herukka- ja karviaispensaat, kanukat ja heisiangervot. Oon oikein tyytyväinen lopputulokseen, sitä en sit tiedä ovatko puskat tyytyväisiä. Huomenna pitää raivata pitkin ja poikin lojuvat oksakasat.
Tein eileen pikakierroksen pihalla, haravalla kuopsuttelin pensaiden alle lattamiani lehtisilppuja uuteen asentoon ja totesin, että sipulikasveja jo nousee maasta. Meinasin ottaa lehtisilput pois, jotta maa sulaisi, mutta laitoinkin takasin. Uskaltaakohan ottaa lehdet pois, kun nyt on öisin pakkasta ja päivällä aurinkoa ja +5-10C? Uuden pihan maa on myös painunut muutaman sentin, niin että astiataimina istutettujen pensaiden ja tuijien paakut erottuvat selvästi. Pitää vissiin odottaa maan sulamista, ennen mullanlisäystä.
Ostin myös kasan kevään sipulikasveja sekä juurakoita. Sipulit ovat pimeässä autotallissa pusseissaan, mutta äiti käski istuttaa juurakot ruukkuihin heti. Nyt on sitten sisällä ruukutettuna syysleimua pinkkiä ja liilaa yhteensä 9 juurakkoa, jaloangervoa pinkkiä ja punaista yhteensä 18 juurakkoa, akileijaa 3 juurakkoa ja 1 särkynytsydän. Niin ja jo tammikuussa ostettu jalohortensia. Sipuleina odottaa värililja lollipop muutama pussi, jotain vuokkoja ja gladioluksia. Puutarhalehtien tilaajalahjatkin on tilattuna. Innostuinkohan jo vähän liikaa?
Kiitos Chali infosta! Olen miettinyt, miten huonetta uskaltaa käyttää.
Mulla on vastavalmistunut puinen kasvihuone, mutta en itse uskaltaisi vielä ottaa käyttöön, kun siellä ei ole lämmitystä, enkä tiedä, raskinko sellaista edes laittaa. Olen laittanut sinne minimi-maksimimittarin. Talvella on pahin pakkanen ollut -30 astetta ja sisällä -26. Vilkuilin viikonloppunakin öisen sisä- ja ulkolämpötilan eroa, ja se näyttää olevan vakio neljä astetta. Ikkunoiden väliin jääneet raot tiivistin syksyllä naruilla ja pumpulilla, mutta vielä noita on.