Minulla ei oikeastaan olisi muita pihapuuhia tälle keväälle, kuin omppupuun pystyyn kasvavien oksien leikkaus ja kukkapenkkien siistiminen, täytyy käydä huhtikuussa tekemässä. Minulla on noin 3000 narsissia, mutta niiden kukinta taitaa mennä nyt ohi. Kasvimaakin jää auringonkukkamaaksi, kun vappuna muutamme ja toukokuussa tehdään uudessa kodissa pintaremppaa. Ei ehdi muuta. Mutta kesäkuussa kai ehtii sentään vielä kylvää porkkanaa ja palsternakkaa, ja kurpitsan, jonka kasvatus sujuu minulta aina niin ja näin.
Ja Rouvastupa eli tee-se-ite-kasvihuone on vedenkeräysrännejä vaille valmis. Kivijalka pitää pinnoittaa. On siellä istuttu jo kahvikuppi kourassa lämmittelemässä.
Kukkapenkit pitäisi kesällä ottaa auki, siellä on vuohenputkia.
No, vierivä kivi ei sammaloidu.
Jos on kevät kiireitä, kurpitsa kannattaa ostaa valmis kurpitsan taimi.
Aiotko kylvää kasvimaan täyteen auringonkukkaa? Tulee varmaan hieno!
Itse en ole kasvattanut kurpitsaa siemenestä sen jälkeen, kun huomasin, että kurpitsan taimi maksaa vähemmän kuin siemenpussi ja on paljon isompi ja terhakampi istuttaessa kuin ikkunalla valon puutteessa kasvaneet raaskut.
Mä tykkäjään auringonkukista ku hullu polokasta
Haluutko Jade että lähetän sulle siemeniä. Voit tietty vaikka syödä ne tai kasvattaa kesäks kukat ja vaikka syödä sit syksyllä siemenet. Nää on sellaisia auringonkukkia jotka kasvaa korkeiksi ja kukinto leveäksi. Hyvin pysyivät pystyssä ilman tukea. Keräsin siemeniä talteen viime syksynä.
No jo vainki Paiskaan hölöllä
Nelijän hengen saalis tältä päivältä.49 ahaventa ja yks siika.Mussukka sai siian.
Hyvin tulee kalaa,5.5 kg tänä päivänä.Vävykokelas vie kaikki kotiin.Met saahaan huomena lisää....
On mullakin ollut tässä yks päivä kalaa keittiössä, purkkitonnikalaa
Puolenpäivän jälkeen ulkona, äsken tulin sisään kolmen hyvin ulkoilleen koiran kanssa, laahustavin tassuin ja massut kurnien. Koirat söi ja menivät unten maille. Tulossa rauhallinen ilta. Itsellä joka puoli kolottaa mutta terveesti ja tänään olen saanut paljon tehtyä ulkona.
Piha siivottu nyt mitä sai irti, osa vielä jäässä. Risuja keräsin suuren kasan.
Viherlandiassa viimeiset lumet/jäät käytäviltä sain poistettua, eikä aikaakaan, aurinko kuivatti käytävät.
Suuren, katolta tulleen lumi/jäärharjanteen sain puolilleen lapiolla pilkottua/siirrettyä koska on terassitäkillä. Jos nyt säät pysyisivät plussalla, sekin loppujäätikkö sulaa nopeesti.
Kasvihuoneesta poistin talvetusroinat. En edes muistanut mitä kaikkea sinne olin vienyt. Kokosin hyllyköitä niin paljon kun suinkin mahtui. Huomenna vien ulkoisen termostaatin ja lämpöpuhaltimen kasvariin. Kokelu, pysyykö lämpötila alhaimmillaan 10-asteessa. Jos pysyy, sisältä siirtyy idätetyt taimenet ja ostotaimenet ulos kasvariin. Pressu kasvarin katolta pitää vielä huomenna ottaa pois että aurinko pääsee hellimään. Tänään oli tosin lämpötila korkeimillaan 26-asteessa ja oli mukavan lämmin puuhastella siellä. Kasvihuoneen pesun teen sitten kun bikinikelit ja kasvit siirtymässä ulos omille paikoilleen, kasvarin asukit istutan sitten pesun jälkeen kuten viime vuonna.
Kasvilavoista höllensin ja asettelin uudestaan suojaksi laitetut verkot. Naapureiden kissat! En nyt oikein halua että käyttävät kasvilavoja omina vessoina. Ilmasipuli, pillisipuli ja useat eri valkosipulit tekevät kovasti nousua koppuraisesta mullasta. Erilaiset kukkasipulit myös. On tämä kevät niin ihanaa aikaa.
Välitöinä keräsin ruukkuja sieltä sun täältä nättiin pinoon. Puutarha-apulainen Mr.Toto sitten kävi laittamassa pinot uusiksi....
Ja sitten vähän vähemmän mairitteleva muistutus mitä en muistanut/viitsinyt myöhäissyksynä tehdä. Yksi iso kasvulava. Mutku, keräsin tosi myöhään lehtikaalia....
Ja viime vuoden paprikat & chilit olivat aina vaan isoissa ruukuissa....hyi minua....
Ennen sisääntuloa istahdin hetkeksi ja kuuntelin mustarastaan ihanaa serenaadia. Yli lensi myös 8 joutsenta, yrittivät kompata laulua muttei päässeet lähellekkään mustarastaan ihanaa iltalaulua.
Ilta sitten jatkuu sisällä.....puuhastellen.....
Meillä on vielä lunta pihassa sellaset 10 cm + hangen jämiä varjossa…
Vielä ei pihalle päästä…ehkä varjostukset voisi virittää mut siinä kaikki.
Täällä kans aika paljon lunta - ei alkaa vielä pihatyöt.
Täälä virallisesti 56 cm
Minä kävin eilen vakoilemassa uutta kotipihaa, siellä ei ollut lunta enää laisinkaan, pihatöihin pääsisi siis jo, mutta vappuun täytyy odottaa… Mielessäni olen sen pihan myllännyt jo moneen kertaan
Terassilta kävin vähän naputtelemasa jäitä rikki, sulavat paremmin. Lunta oikeastaan kinosten kohdalla, ja katolta tulleet isot kasat, mutta vesilammikoita sitäkin enemmän. Pari päivää sitten lapioin pionin piippojen päälle irtolunta, mutta nekin on jo sulaneet.
Mahtava sää 8-9ºC, aurinko paistaa, vähäistä tuulenvirettä. Viherhuoneessa +32ºC, pakko oli jo avata ovia.
Päivän saalis minäsain 21 ja mussukka 9 ahaventa.
Koko pääsiäisenä saatu raitapaitoja rapiat 13 kg.Tänään oli kaikkein huonoin syönti,mahoton tuuli.
Otin kasvihuoneen tänään käyttöön. Päivällä lämpötilan puolesta ei ole ongelma mutta ne yöt. Laitoin nyt ulkoisen termostaatin ja lämpöpuhaltimen vahtimaan yöt.
Viime yönä alin lämpötila oli -2. Tänään päivällä korkein 32 astetta, tuli hiki ja oli pidettävä ovet auki.
Sinne meni mm. daalioita, senetit, verenpisaroita, kellohyasintit, inkaliljat ym.
Huomenna, jos nyt tämä yö on pysynyt "lämpimänä", vien kasvariin myös tomaatit, chilit, paprikat ym mitä sisällä vielä on.
Ihanuutta kun pääsee sisällä taas liikkumaan ja ei tarvitse varoa ruukkuja.
Voih, suorastaan haaveilen haravoinnista. Mutta kun ensin on kestettävä tämä hirveä kurakausi, joka vasta alkoi.
Puusavotassa pellon nurkalla halkoruuvin alle kertyi päivän aikana sulamisvesiä sitä mukaa, että lopulta jo kahlattiin nilkkoja myöten mudassa.
Onneksi saatiin homma valmiiksi - eikä hetkeäkään liian aikaisin.
Täälläkin piha jo melko lumeton. Pari kasaa levittelin ympäriinsä, sulaa nopeammin nekin. Peikonpähkinästä leikkelin villiversot ja karhunvatukasta marjoneet oksat. Ruohosipuli ja valkkari jo työntää piippoja, samoin tulput. Ja hip hei, pari loppukesästä istutettua kärhöä näyttäisi olevan hengissä. Tosin alppikärhöhän tuntuu selviävän melkein mistä vaan. Tuosta White Swan-kärhöstä en edes tiedä mikä se on, kaunis kumminkin ja hengissä. Ensi viikonloppuna jos pesis kasvarin, kun syksyllä (taas) jäi tekemättä.
Siivoilin eilen pihaa ja katkoin perennojen varret, leikkasin Punakanelista pystykasvuiset pois.
Meillä oli piha täynnä jäniksenkakkaa. Itse asiassa ihan käsittämättömän paljon jäniksenkakkaa, kuin pihalla olisi ollut koko pupusuku. Herkuteltu on. Valamonruusu, Tove Jansson, Ilo, Lumo, yli metrinen hevoskastanja (1 oksa), vadelmapuskat, nuoret sireenit, onnenpensaat #istutusleikattu", samoin maasta jo nousevat tulppaanin piipot. Kai sitä paskaa tulee tolle syömiselle…Onneksi noi ruusut on omajuurisia ja sireeni tekee juurivesoja. Kultasateestakin oli maistettu. Oi joi joi.
Suojaus jäi syksyllä kesken, kun maa ehti jäätyä, kasvihuoneen raksan kanssa piti loppuun saakka kiirettä. Oma moka, ottaa kupoliin.