Idätyslaatikossa kuhinaa, osa itänyt tosi nopsaan, osa on ”lenkillä”. Viikonloppuna kivaa puuhaa tiedossa.
Kesänlapsi, kyllä suunnittelin että nuo menee vesiviljelyyn.
Siirrän ne tuosta idästyslaatikosta sellaisiin korkeisiin pakastusrasioihin verkkoruukuissa.
Ei ole muuta vaihtoehtoa Pitää hankkia nopsaan lisää verkkoruukkuja, niitä 7,5cm ja sitten yksi tai kaksi numeroa isommat.
Sitten kun kasvari on ilmojen puolesta käyttöönottokunnossa, siirrän isompiin vesiastioihin.
Jos vaan mitenkään mahdollista, kaikki syötävä menee vesiviljelyyn tänä kesänä, oli sitten passiivinen tai kiertävällä vedellä.
Multaa menee sitten kukkiviin kasveihin, koristekasvit, kesäkukat.
Kaikkiaan 23 chilin alkua siirretty lautalta multiin. Saas nähdä moniko selviää hengissä ulkokauteen (toki kaikille ei ole paikkaa). :doze:
Kesänlapsi, no panic! Voi alut istuttaa multaan mutta älä pidä niitä siellä kauhean pitkään.
Kun siirrät vesiviljelyyn, pese mullat pois.
Onko sinulla nestemäistä lannoitusta? Sillä pärjäävät jo hyvin.
Tai onko sinulla ruukkusoraa, perliittiä tai vermikuliittia? Niihin voi myös istuttaa alut.
Pitää huolehtia että juuret ovat ”vedenpinnassa” muuten kuivuvat.
Ei oo mitään… Nestemäistä lannoitusta en voi tuohon laittaa, kun petuniat kasvattelee vasta eka juurtaan samassa vedessä. Läkähtyvät raukat. Aattelin tehä niin, että huomenna nuo isoimmat lähtee multaan, ja saavat siihen jäädä. Vesiviljelyyn pääsevät sitten nuo, mitkä on vasta oikeiden lehtien tyngällä. Nostin tuota lokerikkoa, niin parhaimmilla on jo vaaksan mittaiset juuret.
Tässä minun “alotus” kylyvöt.
Minun pelakuut on tehneet jo toisen normaali lehden. Kyllä huomaa, että jokainen taimi on niin yksilöllinen.
Taidan istuttaa ne lyhkäseen parvekelaatikkoon sitten, kun ne on vahvempia. Nyt ne on kennoissa ja kansi päällä. Joka päivä poistan kannen ja yöksi laitan takaisin.
Keijjunmekkoa
Tänään alkoi mullakin keijunmekoissa näkyä elon merkkejä 16 vrk kylvöstä meni, ja olin jo vaipua epätoivoon!
Ensimmäiset kylvöt eilen: penttiläistä keijunmekkoa.
Tilasin sunnuntaina Siemen Vesalta muutamia siemeniä.
Tänään kylvän lumihiutaleita, minipetunioita ja hopeavillakkoa.
Uskallanko koulia ahkeraliisan taimet suoraan kukkamultaan, vai onko liian vahvaa?
Aiemmin olen lätrännyt taimimullan kanssa, mutta tekisi mieli laittaa suoraan kukkamultaan.
Ihan tavallista puutarhamultaa olen aina käyttänyt. Tai mitä turvetta nuo nykyisin on:)
Loput tomaatit koulin.
Vanhoja tupakan sieniä kylvin ja pelargonit siivosin.
Törkin pistokkaat multaan ja leikkasin vanhat rungot alas. Jos ei lähde niin ei haittaa.
Ahkeraliisat ja osa orvokeista koulin omiin ruukkuihin.Kolome chiliä ja paprika pääs isompaan purkkiin.
Pitihän se laittaa kanssa tomaatti tulille, parit siemenet pensastomaatti Majaa pääsi pieneen purnukkaan. Jos liian isoksi reuhkaksi alkaa niin komposti kutsuu. Vähän aikasta vielä kun tilaa ei liikoja ole.
Orvokkien aavistuksen venähtäneille aluille olen vähän multaa lisännyt, samaten olen harventanut pariin taimeen per kenno joista jätän vahvimmat. Tuosta sitten siirto suoraan kaidelaatikoihin, kuusi per astia. Nämä siis tarhaorvokkeja.
Sariviorvokit saa mennä parin kolmen taimen ryppäissä kasisenttisiin ruukkuihin myöhemmin kunhan kasvavat vielä kokoa. Istutus sitten suoraan maahan villiintymään karviaisten edustalle.
Kivasti aurinko jo paistelee eteläikkunoista, pitää tänään majoittaa paahteelle aremmat huonekasvit omille paikoilleen. Tänään matkalla kotiin luistelemasta pojat huokailivat jo kevään perään, kyllä se sieltä aikanaan saapuu, ryminällä😎
Hankikylyvöjä tänään tein,huomena hankeen.
3 ihmekukan alkua ja yksi chili pääsivät lautalta multaan. Ja kelloköynnöksen pistokas.
48 ruusuliisaa koulittu (syksyllä keräämistäni siemenistä kasvatettuja) ja
16 pistokasta laitettu multiin.
Vihdoinkin keijunmekoissa näkyy elämää,mutta kovin on huono itämisprosentti. Onneksi laitoin sen verta paljon että tullee kuitenkin tarpeeksi taimia,jos ei takapakkia tule.