2019 Kylvöt

Tänään on hyvä aika kitkeä, istuttaa ja kylvää.   :stuck_out_tongue:

30.1 kylvetyt pikkupetuniat ja lumihiutaleet itäneet tosi hyvin.

Tehty pikkulautta, johon vähän keijunmekkoa, koruköynnöstä, kiiviä, valkotupakkaa, narsissitupakkaa ja pari pelargonin siementä.

Isoinkarvilleat Snowtop kylvetty, kiitos siementen lähettäjälle vaihtareista!:sunglasses:
Uusi tuttavuus, pitää perehtyä vielä enemmän ja miettiä kasvupaikka suotuisaksi.

Posti toi tänään yllätys siemeniä. Kylvin niistä osan ja samalla koulin pikkupetuniat ja lumihiutaleet.
Lirissä olen taas kohta taimieni kanssa.

Kasvariin tie auki, hain sieltä purkkeja kylvöjä varten. Huomenna siis aloitan minäkin. 

Alkaa jo nyt lähteä lapasesta. Piti vaan tutkia tomaatinsiemen tilannetta. Lautallehan ne päätyi, 9 lajia. Eikä siinä ole kuin amppeli ja pensas lajit. Kaikki runkotomaatit pitäis vielä laittaa. Niitäkin on jokunen. Vähän muutakin meni vahingossa samalla. Parit sussut ja purkkeihin basilikaa ja persiljaa. Vähäiseltä näyttää tuo määrä, vaan mitäs sitten tehdään kun kaikki on omissa purkeissaan metrisinä reuhkoina solmussa keskenään.

Siemenkirjeiden saaliiden ja karkkilaatikoiden kera sirryin pannuhuoneeseen multapussin luo. Nyt on kylmäkäsittelyn vaativat ( ja varmaan vaatimattomatkin) purkissa. Lämmin tuli. Huomenissa tai joskus viikolla muistaissani siirrän ne maakellariin.

Tässä tämän vuotiset chili ja paprikakylyvöt.Vielä tulee pari purkkia hitaampia.

Heehhehee, ja näin taas mennään; tomaatit sungold ja balconi yellow(jonka palellutin viime vuonna), koristechili Marbles(tuleton) ja perinteinen Birds eye baby kylvetty. Maja tomaatit odottaa vielä kylvöä, koekylvöistä jätin yhden viidestä kasvamaan.
Laittanen nekin viikonlonlopun aikana.

Kylmäkäsittelyyn vietäviä kylvöjä ei kannata päivää pidempään sisällä pitää. Aina jotain nopeasti itäviä on joukossa.

Mummonpalsamia ainoastaan tänään lautalle, jos huomenna enemmån…

Vasta chilit ja jokunen paprika siirretty lautalta multiin, kaksi 15 taimen lokerikkoa. Tomaatit maaliskuussa, toiset alkukuusta ja nopeampia loppukuusta. Toissakesänä huhtikuun lopussa kylvetyt ennättivät ensimmäisenä satoon, eli ei kannata liian aikaisin täällä Ylä-savossa laittaa. Varsinkin kun öljyn kuukausierä nousu vuoden alusta 100 euroa (haa, uusi näppis tekee vain dollarin merkin :D) niin tuo vanhan kaupan puoli on jätetty aikas kylmilleen.

Meinasin tehdä (taas) yhden lautan, mutta maltoin mieleni. Toki täydennyksenä yhdelle lautalle meni isoinkarvilleaa. Kylvöinä kuitenkin kissoille vehnää ja kissanminttuja.

Maja tomaatteja kylvetty 8 ruukkuun 3 siementä kuhunkin. Aikasesta Kuopion korkeudella, tilaakaan eien hirveästi ole mutta son vaan järjestelykysymys😳

Pikkulautta tuli kuitenkin tehtyä :Whistling:

Mie olen ollut todella maltillinen tänä vuonna. Vain kaikki chilit (reilu 70) olen laittanut sekä pari jättipaprikaa, jättikaalit,jättipunajuuret ja keijunmekot olen laittanut.KAikki muut odottaa =) 

Mitähän minä olen kylvänyt. Lehdet ovat noin sentin kokoisia. Kokeilin samaan purkkiin joskus laittaa 
omenaa ja luumua itään. Omena on itänyt mutta ei kait luumu voi olla noin pieni lehtinen. Osaako kukaan sanoa.

Kylvölautta? Minkälaisia nuo teidän kylvölautat on rakenteeltaan? Onko joitakin kasvilajeja, jotka itää mullassa paremmin eli eivät lauttailusta tykkää?

Pelargonian siemenet multiin, kelloköynnös likoamassa. Kylmäkäsittelyjä tehty pari viikkoa sitten. Ihan vähän vaan, lähinnä kokeiluja…