2019 Kylvöt

Tuhatkauno,minun lautta on vesiastiassa,esim muovirasia.Kuplamuovin pala ja päälle laitan suodatin paperista “kartan” eli teen ruudukon ja siihen kirijotan siemenen nimen.Lautta veteen kellumaan ja siemenet omiin ruutuihinsa.Päälle laitan jonku kannen tai tuorekelemun että kosteus pysyy hyvin.Sitten lämpimään paikkaan,mullon ikkunalla patterin yläpuolella.Tuuletan joka päivä aamuin illon ja puhaltelen lautalle.Sitten vaan ootellaan juurien ilimestymistä :slight_smile:

Minun malli lautasta on pakastusrasia ja pohjalle talouspaperipala, vettä että on kunnolla kostunut (märkä) ja siemenet siihen. Talouspaperiin olen tehnyt pari ”ryppyä” ettei siemenet mene sekaisin. On ne mennyt joskus sekaisin mutta aika hyvin on kyllä pysynyt omilla puolillaan. Rasia sitten lämpimään paikkaan, yleensä kylppäriin. Siellä lattialämmitys ja on lämmin paikka. Kannattaa tietysti jollain lailla merkata mitä on missäkin :wink:
Helppo ottaa ne alut ja istuttaa ne.
Nyt tänä vuonna minulla ei ole lauttaa ollenkaan vaan kivivilla”tulppia”. On onnistunut erittäin hyvin niissä.

Tarhaorvokki ‘Florist strain’ iti kolmessa päivässä. Laitan toisen satsin myöhemmin keväällä, josko saisi kukintaa jaettua pidemmälle aikajaksolle. 

Pari valkoisen ja liilan kelloköynnöksen sekä keijunmekon siementä kylvetty multaan.

Viisi vuotta vanhoilla keijunmekon siemenillä meni tasan kuukausi, kunnes ensimmäiset alkoivat itää. Kylvin lautalle 15.1. ja tänään 15.2. huomasin kahdessa ensimmäisessä siemenessä pienen piipan.
Oon aiempina vuosina ottanut pistokkaita emokasvista, joka talvehtii edelleen perunakellarissa. Laitoin nyt varmuuden vuoksi uusia alkuja.

29 tammikuuta kylvin keijunmekot, noin 20 siementä. Nyt on yksi itänyt. Ovat olleet lämpimässä paikassa muovin alla. vielä odotan niiden lisääntyvän.

Keijunmekon siemeniä en ole kylvänyt vielä, voisinpa sen tehdä kun aurinko jo valaisee maaliskuun puolivälissä siementen itäessä. toivottavasti.

Ananasrirsikoita ostin rasiallisen, itivätpä siemenet tahi ei, ainakin tulee suu makiaksi ja hinta on liki sama kuin pelkillä siemenillä.  Kuivatan siemeniä jonkin päivän ensin.

Olen joskus kokeillut että itävät ananaskirsikat hedelmistä otetuilla siemenillä. Mielenkiintoinen kokeilu ja makeakin vielä,

Karviaiskoisot on kyllä itänyt omista keräämistäni siemenistä.
On ihan mielettömän makeita. Itse kasvihan kasvaa niin paljon kun vaan ehtii
kasvukauden aikana, yleensä täyttää koko kasvihuoneen.
Onnistuu se kasvattaminen myös lämpöisellä paikalla ulkona.
Marjoja on tullut vaihtelevasti riippuen kesästä, lämpöä, ravinteita ja vettä.

Kylvin lobeliat, vähän persiliaa ja vanhoja kuukausimansikan siemeniä.
Tammikuun alussa ei mitään kiinnostusta kasvatuksiin ja nyt menee jo taas lujaa.
Kumma tauti tämä.
Uskomaton mielihyvän tunne kun saa kasvien ja mullan kanssa pelata.
Sama juttu leivonnan kanssa:)

Ostin eka kertaa superkerrattuja kehäkukan siemeniä, nuita oon kevään mittaan siemenkuvastoissa vähän sillä silmällä tiirannut, lajike ‘Pink Surprise.’
Oon yleensä suosinut yksinkertaista peruskehäkukkaa vaikka on niitä puolikerrattuja joskus yksinkertaisten siementen joukossa ollutkin.  Tämä lajike vaikuttaa tosi sievältä kukka on ikäänkuin Asterilla ja niissä vähäiset kokeiluni ei oo mitenkään häävisti onnistuneet.
Tehneekö tuollainen Kehäkukkien hienostelulajike ‘Pink Surprise’ edes siemeniä kun on nuin superkerratuksi jalostettu?

Oreganoa, timjamia, basilikoita ja persiljaa laitettu pikkuruukkuihin, ja sekokukkia.

Eilen koulin mekkoja isompiin purkkeihin ja kylyvin nukenkaulukset.Tänään persiljaa,tilliä,rucolaa ja bataviansalaattia.
Keltasormustinkukkaa,Justaa,sinipunavaulaa ja mustasimäsussua.Tästä se taas nytkähtää liikkeelle :slight_smile:

Tämä aika on vaarallinen pelakuille, kun ei tiedä onko annettu liikaa tai liian vähän vettä, kun pienet lehdet roikkuu. 

Koska ne on kennoissa, niin annoin kunnolla vettä ja odotin jotta ylimääräinen vesi poistuu. Odotan mitä seuraavaksi tapahtuu.  Punaisen kasvilampun alla olevat.

Karvari, eikö bataviansalaatti ole aika nopea itämään ja kasvamaan?
Miten meinaat sitä pitää ennen ulosistutusta?
Vai kasvatatko ruukussa?

Ajattelin eri salaatit laittaa kylvöön huhtikuussa, ei ole tarpeeksi tilaa.
Samaten varmasti ne yleisimmät yrtit.

Nyt on ihan pakko pitää paussi kylvöissä. Isoimmat on hyvässä kasvussa, äsken siemenistä ovat reilusti sirkkalehdillä ja sitten on vielä ne jotka ei ole vielä itäneet.
Tulee stressi mihin nuo laitan että saavat valoa.
Mutta into sen kun kasvaa :grin:, huomasin taas hiplaavani siemenpusseja.

Ai niin, ei ehkä ihan tähän ketjuun -Kylvöt- mutta on tulossa tod.näk. maaliskuussa kasa Daalianjuurakoita. Ja myös ne haluaa potteihin ja valoa. Pikkasen on mopo minulla karannut… niin ja sitten tekisi mieli tilata englannista Cannajuurakoita.
Toivottavasti tulee aikainen kevät että voi suht hyvällä omallatunnolla ottaa kasvari käyttöön, lämpöpuhallin sinne lämmittelemään.

Chali,nuot molemmat salaatit nopeita,oon toivossa että kohta pääsee syömään ite kasvatettuja :slight_smile:
En aio esikasvattaa salaatteja ulos.Ei oo tilaa semmosille.

Nyt laitoin pelakuiden pienet taimit isompien seuraan. Niillä on yllä  kirkas kasvivalo.

Kun oli multasäkki äsken esillä niin laitoin ruukkuun itämään linssejä ja toiseen ruukkuun laitettavaksi on likoamassa herneitä. Jotain piti laittaa kasvamaan naposteltavaksi  joten lähdin liikkeelle Kurpan motosta “otetaan mitä on” :slight_smile:

Nytkun kiuru on ilmestynyt Suomeen, niin pitäiskö alkaa kylvämään lyhyen esikasvatusajan vaatimia kasveja? :thinking::innocent: Kuukauden päästä kerta on kesä…

Aina yhtä aikasessa, tyhmästä päästä kärsii kasvit; tarhaorvokit koulittu kaidelaatikoihin ja pienemmät sarviorvokit koulittu turvepotteihin kun vauhtiin pääsin. Ovat täten nekin sitten valmiita maahan istutettavaksi, vielä vain on puolimetriset hanget riesana😁
Toivottavasti vain piisaa aurinkoisia kelejä niin hyvä tulee. Makuuhuone vain muistuttaa entistä enemmän kasvihuonetta, taputin vaimoa olalle että kestä vielä muutamaa viikko vielä niin saan alkaa pikkuhiljaa nostella noita päivisin terassille ja yöksi saunan lauteille.