2021 kylvöt

Onneksi tämä kotitarveviljely on vapaaehtoista, mutta niin mielenkiintoista ainakin näin pienessä määrin mitä minä viljelen. 

Ei puhettakaan että voisi vielä öiksi jättää kasvihuoneeseen. Aamulla sinne ja yöksi sisälle, muuten käy kalpaten. Jos olisikin kennokasvihuone jota voisi vähän lämmittää öisin, mutta tällainen muovipressutököstys ei paljoa eristä. Lämpeää kyllä päivisin mutta ei juuri lämpöä varaile.

Eli vaikka touhu on kivaa, niin keho joskus sanoo että hellitä hyvä mies kun raakailee nuita ympäriinsä🙈

Kesäkuun puolella noin vielä yöpakkasia usein. Olen joskus ripustanut harsoa muovikasvarin sisään ja sitten laittanut sähköpatterin lämmittämään. Mutyta kun ei osaa kylvää tarpeeksi myöhään…

Ei tämäkään hääviä ole. Lämppärit ajastimella muttei ovia voi aamulla vielä avata. Aurinko porottaa, varjossakin lämmintä 17 astetta mutta tuo pirullisen kylmä viima mikä tulee mereltä. Kastele siinä sitten korppuja, jokapäivä lehdet lurpallaan ja kun saat päivällä niitä tekohengitettyä pitää illalla taas tehdä sama juttu että pärjäävät jotenkuten seuraavaan puoleen päivään. Kaikki lakanatkin jo käytetty varjostukseen. Joka kranttu alkaa kukkia ennenaikojaan vaikka pitäisivät kasvaa. Kuka niitä nuppuja jaksaa nyppiä. Miten tuntuuki että joka kevät tuo aurinko on aina vain polttavampaa.
Ja odotas kun ne voisi siirtää ulos, tulee rakeita niskaan tai tuulee niin että kaikki on poikki.
Mutta onhan tää silti kivaa :hugs:

Jättisammarit pukkaa jo nuppuja.

Voihan jeekale, tuli taas keskimmäisen pojan kanssa kylvettyä. Kiinankaalta, sidesalaattia, tilliä/persiljaa sekä reilusti kääpiösammareita. Sipulin ja porkkanankylvö ulos jää kyllä huomiselle. Vielä pitää taimet kanniskella sisälle. Kyllä ihmisen häätyy olla hölmö. Ei voi nyt muuta todeta.

Ehkä nuista osa jää itämättä, kun kasvihuoneen hyllylle kylvökset kannoin. Peittelin kyllä harsolla mutta hullun huvit on näköjään tällaista, hullunhauskaa.

Aina helpottaa, kun täällä huomaa ettei vaan itellä viiraa;)

Komeita taimia karvarilla :+1:
Laitan kuvan mun isokukkaisista lumihiutaleista jos teistä joku tietää mikä niitä vaivaa kun latvat kuivuu. Toiset taas ihan ok ja nuppuja lykkäävät. Samoin olen kastellut eivätkä ole päässeet rutikuivaksi, eikä ole ötököitä.
Kukontöyhtöt ovat söpöjä. Ekaa kertaa niitä kasvattelen.

Nuu,eivät oo ouneja vaan jättisammareita.
Ounit vasta koulittu omiin potteihinsa .

Kylvin kasvariin persiliaa, rukolaa ja salaattia. Istutin juhannuspotut.

Hitsit, mun piti jo pari päivää sitten laittaa sukulaismiehelle itämään jättiläiskurpitsan siemen ja vieläkin on laittamatta. Pitää tänään muistaa se kylvö laittaa alulle !

Voi kun te kylvätte kaikkia ihania yrttejä ja salaatteja sun muuta. Mulle ei mahdu mihinkään enää mitään. Olisi pitänyt jättää vähän tilaa niille mutta kun päässä ei ole muutakuin kukkia kukkia kukkia :smile:
Lavakauluksiin kyllä kylvän porkkanoita ja punajuuria ym. Ihan vielä ei ole se aika.

Nuu,jokonyt on jättien aika?

Joka kevät minuun iskee tässä kohtaa “pienonen paniikki” taimia kuolee ja kaikki muut hengissä kipristelevät ovat kauhean honteloita ja järjettömän ylivenyneitä luikareita, olen aina ihan varma, että taimien kanssa on “tälläkertaa” käsissä täysfiasko…
mutta teillä on aivan mahtavia taimia kuvissanne, eihän noin komeita taimia saa edes kaupoista:exclamationmark:

Kannattaako sellasia kerrottuja salkoruusuja kylvää sisälle etukäteen, vai suorakylvö ulos?

Tuli mieleen mainita, kun oli joskus porinaa herneistä ja niiden aikaisesta kylvöstä.
Olen siis istuttanut osin sisällä idätetyt herneet isoihin säkkeihin ulos seinän vierustalle, suojana oli alkuun harso mutta vaihdoin sen viikko sitten rastasverkkoon, ettei linnut syö alkuja. Pakkasta on enimmillään ollut kolmisen astetta, mittarin anturi toisessa kerroksessa katoksen alla, joten maassa lämpötilat varmasti kylmemmät. Ainakin auton ikkunoiden jäätymisestä päätellen.
Hyvin kasvavat, kaksi versoa on kuollut ja ihan omasta mokasta kun lorotin liikaa vettä. 
Eli kuivahko alusta vain niin aikaiset herneet on taattu. Kokeeksi tökkäsin istutusvaiheessa ihan siemeniä, ja tänään oli ensimmäiset niistä nousseet. Pari viikkoa siihen meni, mutta ensi vuonna voisi siis kokeilla suoraan idättää noihin säkkeihin niin on yksi vaihe vielä vähempänä…

Nuu,Emadigan tuossa valaisi tuon sammariasian.Nuihin tulee isot kerratut kukat

Minä kaivan kohta omat sormeni maahan maatumaan enkä laita enää yhtään kukkasta KOSKAAN :angry: taas löytyi kirvoja tarhaleukoijista ja tietysti siitä huoneesta missä ei ollut niitä tappajaötököitä. Kyllä taas tekee mieli lyödä hanskat tiskiin niinkuin jo monta kertaa tänä keväänä

Tänään kylvin esikasvatukseen parsakaalin, palmukaalin ja lehtikaalin, sekä kerrottua isoauringonkukkaa. Ja vielä “vähän” lisää kääpiösammareita. Hullutta, hulluutta tämä on, mutta mukavaa sellaista.

Unohdin ottaa multaa sisälle. Pakko hakea, että saa krassit kylvettyä.
Kylmässä kasvarissa on vihdoin tillit itäneet. Melkein kaikissa hankikylvöissäkin on elämää ( en montaa lajia kylvänyt)