Ammeeseen laitoin ruokakompostimultaakin, ennen pelargonien istutusta. Nyt sieltä pukkaa tällaisia. En raaskinut poiskaan heittää vaan istutin lavakaulukseen ja katson mitä tulee;)
Mökillä kukkii… palkinto mullan rahtaamisesta, kylvämisestä, odottelusta, jatkuvasta tihruttamisesta, koulimisesta, ruukuttamisesta, pakkasen/helteen suojaamisesta, latvonnasta, kirvojen kanssa tappelemisesta, kastelukannun kantamisesta olkapäät kipeinä, lannoittamisesta, nyppimisestä…
Mielestäni kyllä kannatti
Yritin eilen lisätä uuden aiheen pöytäpuutarhoista työvälineiden ja tarvikkeiden alle, mutta se katosi jonnekin bittiavaruuteen, joten laitanpa tänne, koska kyseessä on kuitenkin kylväminen ja vielä on vuosi 2021.
Hankin tuollaisen Plantui merkkisen pöytäpuutarhan ja heti sen saavuttua laitoin sienet itämään. Laitteen mukana tuli basilikan ja persiljan siemenet, mutta tilasin myös tyhjiä kivivillakapseleita ja niihin kylvin violettia basilikaa, mizunaa, tilliä ja roomansalaattia. Siemenet iti muutamassa päivässä ja nyt on mukava päivittäin seurata taimien kasvua.
Minulla on IKEA:n 16 paikkainen hirvitys. Ilman vakiolamppua. On monenlaista viritystä valoksi ollut. Oikeastaan olisi saanut olla pienempi malli, jos kaupan yrttejä olisi tarkoitus jatkokasvattaa.
Basilika on kaikkein helpoin kasvatettava. Lisäksi olen yrittänyt huonommalla menestyksellä rucolaa ja korianteria, myös salaattia. Kesäisin siinä kasvaa basilika hyvin ikkunan ääressä.
Voisihan siinä kasvattaa taimiakin ulos siirrettäväksi, mutta verkkoruukkua ei saisi irti kuin vasta syksyllä.
Ei ole Ikealla enää myynnissä. Oli varmaan niin huono.
Jouluna viimeistään laitan yhden Tumbler F1 tomaatin kasvamaan. Saan siitä sitten helmi-maaliskuussa varkaita muutamia. Näin säästyy F1 siemenet.
Mulla talvehti viime talvena venäläinen vihreä tomaatti ikkunalla kun sen kasvuaika on niin pitkä, ettei se ehtinyt edellisenä kesänä tehdä yhtään tomaattia. Ihan hyvin se pärjäsi ikkunalla ja leikkelin sitä ajoittain pienemmäksi ja laitoin leikatut oksat kasvamaan. Tänä kesänä sain sitten ensimmäiset kokonaan vihreät tomaatit.
Toistaiseksi parhaimman makuiset tomaatit ovat olleet Minibell ja Punane banaani (seemnemaailmasta) ja veikkaan, ettei kummankaan siemeniä ole enää saatavana.
Parhaimman makuinen tomaatti tähän mennessä Nikola Seemnemaailmasta.(isohedelmäinen, on samalla nimellä 2 versiota). Niin tautinen kuitenkin, että ei voi kasvattaa. Jääräpäinen voi tietysti taas kohta kokeilla.
Runkotomaattini ovat kasvaneet kasvihuoneen molemmin puolin. Molemmilla puolilla 13 runkotomaattia. Ovat n. 20cm päässä toisistaan. Kaiken lisäksi olen alkanut kasvattamaan näitä kaksirunkoisina. Tämä sai nyt sitten viime kesänä kasvustosta liian tiheää ja selvästi alkoi vaikuttaa kukkien määrään eräissä osissa kasvihuonetta.
Tässä nyt sitten fundeeraan, että voisi vaikka kasvattaa ensi vuonna 10 tomaattia molemmin puolin, jos se auttaisi. Pääasiassa olen kasvatellut Tamina tomaattia, joka on perunalehtinen ja hiukan harvempioksainen kuin eräät muut lajikkeet, että onnistuu paremmin tuo tiheässä kasvattelu. Tänä kesänä oli lisäksi “juurella” matalia chelnok pensastomaatteja, joka on runsassatoinen, vaan ei ollut “pimeässä” kasvihuoneessa ja jää yhden kerran kokeiluksi.
Taitaa olla 40 cm tuo suositeltu runkotomaattien etäisyys. Voi olla että tiheässä alkusyksystä alkoi jotain taudin oirettakin olla kasveissa. Kasvukausi loppui siihen että kasvusto alkoi kuolemaan ihan omia aikojaan. Sinänsä sato oli valmis, mutta osin kasvit kuoli itsestään. Jää nähtäväksi.
Taitaa miulla taimien väli olla kasvarissa runkotomaateilla 50cm. Paremmin tulee satoa.
Viimiset tomaatit saavat väriä verannalla.
Vasta parina vuotena olen oikein mitannut kasvarin lämpötilaa, ettei mene yli 30 asteen. Tänä kesänä oli monta viikkoa kaikki luukut auki ja puolet kasvarista harson+aluskatteen peitossa. Sekin vielä pimensi entisestään kasvien saamaa valomäärää.
Mutta eihän tässä ole kuinkaan käynyt. Tomaatteja riittää.