2021 kylvöt

Purjon kylvin tänään rasiaan hajakylvön. Viime vuonna sain siitä (Suvipiha " Autumn Giant") tosi ison ja hyvän sadon. Samasta siemenpussista kylvin nyt, ja vielä jäi siemeniä reilusti ainakin yhden seuraavan vuoden tarpeisiin.
Halpoja siemeniä ostan aina, en koskaan oo ymmärtänyt  miks pitäis maksaa monta euroa siemenistä  jotka toiselta pussittajalta saa todella paljon  halvemmalla.  Usein vielä niissä kalliissa siemenpusseissa on tosi vähän siemeniä sisällä. Ja ihmiset ostaa ??!

Oon oppinnu,hyvä ei asu halavassa eikä köyhällä oo varaa ostaa huonoa.
Nyt puhun Suvipihan siemenistä,ostin viime huonna 2x2 siemenpussia sussun siemeniä,sain 3 tainta.Tänä vuonna ostin taas 2 pussia Suvipihan sussun siemeniä eikä yhtään tainta.Nyt ostin Neloson Gardenin sussun siemeniä,laiton maanantaina lautalle,tänä aamuna toistakymmentä juuren alakua näkyvissä.Oon oppinnu läksyni.

Oisko toi site se poikkeus joka vahvistaa säännön :slight_smile:. Mulla ei oo ollut mitään huonoa kokemusta Suvipihan siemenistä. Tosin hyötäripuolelta vaan kun muita siemeniä en pahemmin ostele. Lidlistä oon ostanut myös usein niitä heidän myymiään ja nekin on edullisia ja hyviä itämään.

18.1. kylvetyistä riippapelakuista ensimmäinen taimella. Muissa siemenissä ei näy mitään mutta ovat olleet jo hyvän aikaa 45 asteen kulmassa multaan nähden, eli ilmeisesti juurta lykkää.
Viikonloppuna koulitut petuniat ovat ottaneet hirveän spurtin, mikroista vähän isommiksi :smiley:

Tein uusintakylvön tulisalviaa. Yksikään ei ole itänyt.

Olen vuonna 2016 kasvattanut tulisalviaa. Siitä pussillisesta Weibullsin siemeniä (40 kpl) iti lautalla lopulta kaksi. Näin löysin keskusteluhistoriasta. Onnea tarvittanee idätykseen!

Tarhaleukoijat itivät kaikki, siis huom KAIKKI. Tulipa taas kylvettyä :joy:

Tänään hukasta löytämäni siemenet kylvetty kylmäkäsittelyyn. Pseudozuga menziesii, Syringa wolfii ja Syringa villosa. Odotan mielenkiinnolla kesän alkua; mahtaako mikään noista itää. 

Heti kun tein uusintakylvön tulisalvioista niin usempi aiemmista on itänyt. Paras keino olisi kylvää päälle jotain ihan muuta, silloin itäisi kaikki;)

Mulla oli yksi ainoa Orange Russianin siemen. SE ITI, JIPPII. Ny täytyy pitää peukut ja varpaat pystyssä, etten tapa sitä :smiley:

Nukenkaulukset kylyvin ja sussut pääs multaan.
Filo,jos tarvit Orange Russian siemeniä niin multa saat.

Koulin osan vähän isompiin.

Neljä Moneymakerin siementä pääsi multaan. 
Pitahaya ei ole itänyt, Viisi päivää ovat olleet mullassa, sitä ennen muutaman päivän kosteassa. 
Pitäisi itää nopeammin, mieluummin kylvöpäivänä… :pinch:

Tehtiin eilen lapsenlapsien kanssa herneiden kylvöt rasioihin, kullekin meistä oma. Näistä on tarkoitus napsia suuhun tai lautaselle herkullisia ituja. Viime vuonna laitoin ja tytöt tykkäsi niitä syödä. Nyt saivat ihan alusta alkaen itse tehdä kylvön. Muita ituja en laita, ei oo tilaa. Tai laittasin sinimailasta kun se ei tartte kuin sen purkin josta saa hirmu ison määrän ituja, mutta ei oo niitä siemeniä :ermm:

Herneet on herkkua liotettuna. Jos illala laitan ne veteen likoamaan niin seuraavana päivänä popsin niitä pitkin päivää. Paljoa en voi laittaa kerralla koska niiden syöminen on vaikeaa säännöstellä. Yritä pitää niitä karkin korvikkeena. :slight_smile:

Mä olen niin myöhässä mun kylvöjen kanssa kun odottelen, että saan sen mun kasvatushuoneen omaan käyttöön. Poika muutti viime viikonloppuna mutta vielä on vähän tavaraa kotona huoneessa. 
Sain kuitenkin eilen illalla myöhään siirrettyä chilin taimet lautalta multaan. Ja tulihan niitä taas yli 20 purkkia :laugh: 
Samaan syssyyn kylvin myös 3 vuotta vanhoja keijunmekon siemeniä. Saas nähdä itävätkö ollenkaan.
Laitoin myös Jättiverbenat itämään. Saavat nyt olla pari päivää huoneenlämmössä ja sitten siirrän purkin viileään pariksi viikoksi. Hieman myöhässä olen niidenkin kanssa mutta eiköhän ne ehdi kukkimaan kuitenkin.
Tänä iltana taidan kylvää vähän basilikaa ja timjamia ja jostain pitäisi hankkia vähän paprikoidenkin siemeniä. Niitäkään ei enää näyttänyt löytyvän siemenlaatikoista.
Pelargonien siemenet laitan tänään likoamaan josko sitten huomenna tai torstaina saisi nekin kylvettyä

Kylvin basilikat.

Pakko oli jotain kylvää niin narsissitupakoita kylvin. Voi olla vähän aikaista?

Kurppa, tee niinkuin minä:  etsi varastoistasi  jotain tosi vanhoja siemeniä sellasesta lajista mitä olis kiva kasvattaa uudelleen. 99% todennäköisyydellä ne siemenet ei idä kun ovat niin vanhoja muttet ihan vielä oo valmis niitä roskiinkaan heittämään. Kylvä ne kaikki.
Pääset kylvämään ja odottamaan itämistä jännityksellä. Jos joku siemenistä vastoin kaikkia odotuksia itäisikin, niin saatujen taimien lukumäärä tulee olemaan vähintäänkin kohtuullinen.
Tälleen pääsee hivuttautumaan lähemmäs kevättä ja sopivampia kylvöaikoja :smiley:

Pistokkaista puheenollen… tää taitaa olla 20. levy :see_no_evil: