2021 kylvöt

Pari siemenkirjeestä otettua tomskunsiementä lautalle. Muuten liian aikaista vielä.

Nostin lisää multaa sulamaan lattialämmityksen päälle, pitäisi basilikat istuttaa isompiin ja viikon päästä saakin alkaa tomaatteja tyrkkäämään myös isompiin. Parit jalapenon siemenet laitoin vielä itämään, niin saa grillattavaa.
Koetan muistella että milloin laitoin viime kesänä sammarit itämään, jos tuossa viikon tomaattiurakan jälkeen laittaisi yhden kennollisen, parvekelaatikoita ajatellen. Lisää sitten myöhemmin, jotka tulee kasvihuoneeseen paprikoiden ja tomaattien juurelle jos vähän hillitsisivät muurahaisia. Niitä nimittäin on riesana koko pihassa, joka kesä saa pesiä hajotella nurmikolta. Pitää varata mäntysuopaa taas muutama pullo niitä varten…

Huhtikuun kylvöihin jääkin sitten vain herneet, loput sammarit, kääpiöauringonkukat ja joitakin yrttejä kasvihuoneeseen istutettavaksi.

Tilasin tällä viikolla siemenet ensi kesäksi kasvimaalle. Mukana tulee yhden chililajikkeen siemeniä, niitä ajattelin kasvattaa pari puskaa parvekkeella ja siksi olin näinkin aikaisin liikkeellä. Lajike on Cheyenne F1 ja niitä pääsee  muutama itämään heti kun siemenpaketti tulee perille. Olen vain kerran aiemmin kasvattanut chilejä. Silloin käytössä oli kasvihuone, siemenet kylän marketista ja tuloksena älyttömän väkeviä chilejä, yhteen keittokattilalliseen voi laittaa hädin tuskin puolikkaan. Tämän pitäisi olla vähän miedompi lajike. Minulle kelpaisivat kaupan chilirouheet muuten, mutta tullilaboratiorio on löytänyt niistä luvattoman paljon kemikaaleja, joten kokeilen nyt kuivatella omat taatusti myrkyttömät chilirouheet.

Mulla on tällainen kasvatuskärry. Joskus aikoinaan mullakin välähtänyt​:smile: Menee pieneen tilaan paljon esikasvatettavia :blush:

Siemenestä kasvatetut hyvällä mallilla.

Osa kelloköynnöksistä multaan,huonosti valakiat itäneet.
Keijunmekot koulin.

Hitaasti olen taas laittanut. Chilit ja paprikat tulollaan ,ekat oikeat lehdet tulleet. Jättikaalit ja jättipunajuuret sirkkalehdillä. Siinäpä ne. Ainuttakaan kukkaa tms en ole vielä laittanut. Ehkä pitäisi? 

Tarkoitus olisi taas noita erinlaisia jättejä laittaa laidasta laitaan. Tomaattia,kurkkua,meloneja, kurpitsoita, chilejä,paprikaa, lanttua. Nuu, tuolla toisessa ketjussa kirjoitinkin vastausta tähän kone ongelmaan. Tällä pädillä ei ole ongelmaa.

Oon jäsen. Ollut jo vuosia. Uus kirje tuli viime viikolla niin olis tarkoitus laittaa. Vanhat lantin siemenet ei Itäneet niin yritän laittaa tästä uudesta pian. 

Mie olen liittynyt enempi kannatuksenkin vuoksi vaikka siemeniä on ollut. Mutta joo, kerron tietenkin mitä laitoin ja miten sujuu. Toivottavasti ei tule taas kuiva kesä kun se pilaa aina kaiken

Sunnuntain iloksi yksi ihana lumihiutale avasi kukkansa :hugs:

No eihän niitä latvoja VOI heittää menemään :face_with_head_bandage:

Pistin taas siemenet tilaukseen.

“Eucalyptus pulverulenta”  nätti kasvi ja tuoksuinen.

Myös ruukussa voi kasvattaa, mutta siemenet voi kylvää isompaan ruukkuun tai pahvirullaan, koska se taimi ei tykkää siitä, että juuria liikutetaan yms. 

Mistähän voisi saada valkoisen Kelloköynnöksen siemeniä?Kaupoissa on täällä vain sinisisä+

Tänä keväänä on ollut itävyys tosi hyvää. Tulisalviatkin taisi itää kaikki, aluksi vaan miettivät. Basilikat tekevät jo varsinaista lehteä ja ensimmäiset narsissitupakat ovat itäneet.

Täällä taas itäminen on ollut täyttä tuskaa.
Uusintakylvöjä pitänyt tehdä niistä TOSI varmoistakin. Ainoa joka iti niinkuin piti oli Easy wave petuniat ja sammarit. Noh tuoksupielus myös.

Carambolaa kylvetty, 5 siementä. Ajattelin kokeilla kun siinä aika kivan näköiset lehdet. 
Ouninmuori taimella, neljä lehteä. Neljä siementä kylvin ja yksi iti. Hyvä niinkin.

Eikö olekkin ihmeellistä miten rääpäleistä kasvaa kaunis kukka. Kuva viime vuodelta 14.5. Siemenet kylvetty 26.12.19. Toinen kuva tämänhetken rääpäleistä

Jokohan nyt onnistuisi liittää toinen kuva. Huh vihdoinkin. Joskus kestää kyllä tosi kauan :thinking:

Sammarit sammarit, nehän voisi vaikka jo huomenna kylvää kun saa basilikat eteläikkunalle pois valon alta. Kaikki tomaatit kertaalleen latvottu, kunhan alkaa uudet versot kasvamaan kunnolla niin istutus pykälää isompiin. Piti tulevana viikonloppuna istutella tomskut seuraavaan ruukkukokoon mutta saampa ainakin pelattua vähän aikaa tällä tavalla.

Tuoksuherneiden siemeniä tarttui kaupasta mukaan kun harsoja sekä tukikeppejä haalin köynnäksille.
Ne taidan laitella myös huomenna.

Viikonloppuna pääsee pientä tetristä pelaamaan, kun huonekasvien poikasia pitää siirrellä ikkunoille, ei näytä niin kovia pakkasiakaan siintävän että paleltuisivat. Meillä kun on olohuoneessa ja meidän makkarissa ikkunaa etelä/länsi suunnalta katosta lattiaan, niin tässä vaiheessa saa jo huonekasveista hidaskasvuisimmat luonnonvaloa tarpeeksi jotteivat käy honteloiksi vaikka siirtäisi jo pois lamppujen alta. 

Mukava laittaa päätä tyynyyn ja kuunnella rännin lorinaa, sieltä se kevät tulla puksuttaa🙏